شانه‌خالی کردن شهرداری از گسترش فعالیت‌های‌ فرهنگی

اخبار اجتماعی- براساس آمارهای موجود اکنون 33 فرهنگسرا در تهران فعال است. از این تعداد بیش از 10 فرهنگسرا در دوره مدیریت قالیباف احداث شده‌اند. راه‌اندازی 4 پردیس سینمایی تماشا از دیگر اقدامات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بین سال‌های 84 تا 96 است. البته تمامی این پردیس‌های سینمایی که اغلب در مناطق جنوبی پایتخت قرار دارند، در فاصله زمانی سال‌های 85 تا 90 ساخته شدند و از فعالیت‌های فرهنگی آن دوره مدیریت شهری تهران به شمار می‌روند.

به گزارش افکارنیوز، احداث موزه‌ها و خانه موزه‌ها از دیگر اقدامات فرهنگی است که در گذشته مورد توجه مسئولان شهری قرار گرفته است. افتتاح باغ موزه هنر ایرانی و موزه دکتر علی شریعتی در سال ۸۵، موزه استاد شهید مرتضی مطهری در سال ۸۶، موزه دکتر چمران در سال ۸۷ و خانه موزه بازار در سال ۹۳ از جمله اقداماتی است که به منظور تقویت هویت ملی و دینی شهروندان انجام شد.

این موزه‌ها که در سال‌های پیش از ۸۴ افتتاح شده‌اند، روزانه میزبان تعداد قابل توجهی از گردشگران است در کنار این موارد باید به افتتاح باغ موزه قصر هم اشاره کرد. زندانی که در سال ۹۱ بر اساس برنامه‌های توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران به موزه و تفرجگاهی برای شهروندان تبدیل شد. همچنین گسترش مجموعه گردشگری عباس آباد که عملیات اجرایی ساخت آن از سال ۸۴ آغاز شد در سال‌های اخیر به یکی از نمادهای فرهنگی تهران تبدیل شده است و به تازگی به عضویت سازمان جهانی گردشگری درآمده است.

این در حالی است که شهرداری تهران به بهانه کمبود بودجه نسبت به برنامه‌های فرهنگی و هنری در شهر تهران بی‌توجه است در حالی که اختصاص بودجه در حوزه‌های فرهنگی و هنری به عنوان نیاز ضروری و  مورد تأکید کارشناسان بر اولویت امور فرهنگی است اما به عنوان اولین قربانی در زمان‌های مشکلات اقتصادی از سوی مسئولان مدیریت شهری تهران قرار گرفته است.

در سال‌های اخیر که به دلیل تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی وقتی صحبت از صرفه جویی می‌شود شاهد هستیم که سازمان‌های فرهنگی و هنری به عنوان اولین نهادها مورد هجمه قرار می‌گیرند، از جمله «سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران» که با چالش بودجه مورد بی‌مهری شهرداری تهران قرار گرفت.

سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره مشکلات بودجه این سازمان در رابطه با مشکل بودجه در این سازمان می‌گوید: «وقتی بودجه راهبری ما سی درصد کاهش داشته باشد و بودجه برنامه‌ای هم نداشته باشیم، مگر می‌شود یک مجموعه را اداره کرد.»

هرچند که بودجه سازمان فرهنگی و هنر شهرداری تهران در سال‌های اخیر به چالشی تبدیل شده است و شهرداری از زیر بار آن شانه خالی می‌کند اما بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی برای تأمین بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ذکر شده است که «شهرداری تهران مکلف است در هنگام تنظیم بودجه سالیانه خود چهار درصد از درآمد وصولی خود را جهت کمک به تأمین‌هزینه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اختصاص داده و در قالب بودجه سالیانه به تصویب برساند.»

حسن خلیل آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با «افکارنیوز» در خصوص مشکل بودجه سازمان‌های فرهنگی زیر نظر مدیریت شهری تهران می‌گوید: «بودجه فرهنگی شهر تهران به علت تزریقات مالی شهرداری کاهش یافته است اما کمیسیون فرهنگی رایزنی‌های در این رابطه داشته است که بخشی از این مشکلات ترمیم بافته است.»

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران درخصوص علت عدم توجه به مسائل فرهنگی در شهر تهران می‌گوید: «شهرداری تهران از درآمد پایدار رنج می‌برد در نتیجه بخش فرهنگی نیز رنج می‌برد.»

محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ضمن انتقاد از بودجه غیرفرهنگی 98 شهرداری، لایحه بودجه شهرداری در سال 97 یک لایحه غیرفرهنگی دانست و گفت: «بی‌توجهی در لایحه بودجه 98 شهرداری شکل گرفته است به طوری که در برخی از ماموریت‌های شهرداری تهران اعتبارات در لایحه بودجه سال آینده، 24 درصد رشد داشته است اما در چند سال اخیر بودجه فرهنگی کاهش پیدا کرده است.»

درحالی‌که بر اساس قانون به‌صورت شفاف و روشن مطرح‌شده است که باید حداقل 8 درصد از بودجه کل شهرداری به حوزه فرهنگی اختصاص پیدا کند اما این بودجه در سال گذشته به 6 درصد و در سال جاری به 5 درصد روند نزولی را به همراه داشته است.