از ارزان فروشی های دولتی تا نفوذ فساد در خصوصی سازی

روزگاری نه چندان دور در زمان جنگ تحمیلی، کردهای باغیرت کرمانشاه سینه سپر کردند و از آب و خاک و ناموسشان در برابر تجاوز دشمن قسم خورده دفاع کردند. کرمانشاهی ها خوب در خاطر دارند روزگاری را که ۱۰ هزار شهید را تقدیم اسلام کردند اما اجازه ندادند دشمن، پالایشگاه کرمانشاه را که سند هویتی نه تنها مردم این استان بلکه کل ایران اسلامی است به تعطیلی بکشد.  

اما امروز در پس فراز و نشیب های اقتصادی و ضرر و زیان هایی که وزارت نفت متحمل شده است خبر واگذاری پالایشگاه کرمانشاه مردم غیور این دیار را در بهت می برد! با این حال این خبر ناخوشایند  مجمع نمایندگان این استان را به واکنش وا می دارد و با اعتراضی مصرانه خواهان عدم این واگذاری می شوند تا جایی که برای دادرسی به مقام معظم رهبری نامه می نویسند .

از ارزان فروشی های دولتی تا نفوذ فساد در خصوصی سازی

پالایشگاه نفت کرمانشاه در سال ۱۳۰۱ با ظرفیت روزانه ۲ هزار بشکه به بهره برداری رسید. این پالایشگاه به لحاظ قدمت دومین پالایشگاه ایران است، پالایشگاهی که این روزها چوب ندانم کاری های برخی مسئولان دولتی را در ارزان فروشی و فساد اقتصادی خورده است. مجمع نمایندگان استان کرمانشاه و برخی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس هم خبر از تخلفات متعدد صورت گرفته و نفوذ فساد در واگذاری آن را می دهند.  

کارشناسان معتقدند که خصوصی سازی بر روی ریل خود حرکت نکرده و واگذاری اقتصاد به مردم با گذشت بیش از ۱۰ سال از ابلاغ سیاست های کلی اصل ۴۴ هنوز به ثمر ننشسته و یکی از حاشیه های پر رنگ تر از متن اجرای این قانون، واگذاری های غیر اصولی بوده است.

بر این اساس صاحبان جدید شرکت های دولتی که واگذار شدند، بعد از مدتی به طمع ارزش زمین و مستغلات یا دستگاه ها، کارخانه را تعطیل و کارگرانشان را بیکار کرده اند. چنانچه عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس  هم عنوان کرده است: واحدهایی که در کرمانشاه واگذار شده اند مثل نساجی و پشم ریسی غرب و کارخانه کشمیر، همه تعطیل و کارگرانش بیکار شده اند.

وی با اشاره به تغییر کاربری شرکت های واگذار شده گفته است: ما سابقه خوبی از واگذاری‌ شرکت‌ها در استان کرمانشاه به بخش خصوصی نداریم چراکه هرچه تاکنون واگذار شده نابود شده است.

پشت گرم دلالان به فساد مدیران

دلالان هر کجا دست می گذارند خرابی به بار می آورند و این بار اولشان هم نیست همه استان ها خاطرات نه چندان خوشایندی از دلال بازی ها و فساد مدیران در ذهن دارند تا جایی که گفته می شود واگذاری ها و خصوصی سازی ها تنها به طمع ارزش زمین و مستغلات صورت می گیرد و پشت دلالان هم به فساد مدیران خوش است.

به گفته حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در دولت یازدهم هیچ ارگان و فردی مسئولیت واگذاری پالایشگاه کرمانشاه را که منجر به بیکاری بسیاری از نیروهای این مرکز می‌شود را نمی‌پذیرد. هر چند سازمان خصوصی‌سازی هم استدلال‌های خود را پیرامون واگذاری پالایشگاه کرمانشاه دارد اما نمایندگان این استان دست به کار شده و لایحه‌ای را در این راستا تهیه کردند.

فلاحت پیشه بر این اعتقاد است که پالایشگاه کرمانشاه باید به عنوان قطب صنعتی استان باقی بماند چرا که هرجایی که دولت در استان کرمانشاه واگذار کرده بعد از مدت یا تعطیل شده یا تغییر کاربری داده است از این رو بدون شک دولت مسبب اصلی واگذاری پالایشگاه کرمانشاه است.

این نماینده مردم کرمانشاه با اشاره به جنگ تحمیلی ابراز کرده است: جنگ هم نتوانست پالایشگاه کرمانشاه را از بین ببرد از طرفی بدهی‌های را به خاطر قیمت بالای نفت به این پالایشگاه ارائه شده به راحتی قابل حل است. هر چند دولت در حفظ صنعت در کرمانشاه رویکرد مناسبی را اتخاذ نکرده است.

واگذاری پالایشگاه کرمانشاه در شرایطی صورت گرفته است که هیچکدام از مقامات استانی کرمانشاه از آن مطلع نبوده اند، این امر همچنین واگذاری چندین برابر زیر قیمت کارشناسی شده خود دلیلی بر مدعای فساد صورت گرفته در این میان است.

مناقصه ای برای حراج هویت یک سرزمین

احمد صفری نماینده مردم کرمانشاه در همین خصوص گفت: مدیر عامل پالایشگاه کرمانشاه به طور کاملا سری و بدون اینکه نظر عالی ترین مقام ارشد اجرائی استان یعنی استاندار را بداند و بدون اینکه نماینده ولی فقیه و مجمع نمایندگان استان در جریان باشند اقدام به واگذاری پالایشگاه از طریق مناقصه کرده است.

وی عنوان کرد: سال ۹۳ همین پالایشگاه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان قیمت گذاری شده است حالا چه اتفاقی افتاده که در سال ۹۵، ۱۷۹ میلیارد تومان قیمت گذاری می شود؟ در کل کشور ۴ تا جرثقبیل ۸۰ تنی داریم که یکی متعلق به پالایشگاه کرمانشاه است که آن هم ۵۰ میلیون قیمت گذاری می شود! به راستی چرا اینچنین چوب حراج به مال مردم می زنند؟

صفری با بیان اینکه ما اعلام کردیم که به هیچ عنوان اجازه این واگذاری را نمی دهیم، افزود: پالایشگاه آبادان به عنوان اولین پالایشگاه ایران با بیش از دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان دولتی شد چرا چنین اتفاقی برای پالایشگاه کرمانشاه نمی افتد! این پروژه ۹۰هکتار زمین دارد که ۴۲ هکتارش زمین پلمپ شده مسکونی است که ۱۲۰ واحد ۱۶۰ متری سازمانی دارد و  انباری دارد که ۱۳ هزار قلم جنس در آن است.

وی ادامه داد:  ما تا آنجایی که جای داشته جلوی این امر ایستاده ایم و به همه من جمله مقام معظم رهبری نامه نوشته ایم که مخالف این واگذاری غیر اصولی هستیم. مردم کرمانشاه برای این پالایشگاه در زمان جنگ جان داده اند و در مقام دشمن با جانشان از آن حفاظت کرده اند و این مسئله امروز با واکنش و ناراحتی مردم همراه بوده است.

سهم کرمانشاه از نتیجه برجام چه بود؟

 

نماینده مردم کرمانشاه  گفت: اکنون کرمانشاه رتبه اول بیکاری را در کشور دارد و تنها سند این استان همین پالایشگاه است که به نوعی هویت این استان و مردمانش است.  کرمانشاه ۱۰ هزار شهید داشته اما اکنون سهمش از نتیجه برجام و ۱۵۵ میلیارد دلار چه شده است؟  

صفری با ابراز ناراحتی از خصوصی سازی های غیر کارشناسی عنوان کرد: می خواهید خصوصی سازی کنید ایرادی ندارد چقدر به فرمایشات مقام معظم در این مورد توجه کرده اید؟ ایشان فرمودند خصوصی سازی در صورت قانون و کارشناسی نگفتند حراج کنید! حضرت آقا در ۲۰ مهر سال ۹۰ فرمودند که سالی ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه محرومیت زدایی برای کرمانشاه در نظر بگیرید تا توسعه یابد، چقدر اجرایی کردید؟  

وی افزود: یکی از اعضای کمیسیون انرژی گفته بود خصوصی سازی شده راه سازی! این جمله کاملا درست است چرا به قانون عمل نمی شود؟

بوی خیانت در واگذاری پالایشگاه کرمانشاه

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: پالایشگاه  کرمانشاه هویت این مردم بوده و چوب حراج به هویت کرمانشاه زدن خیانت است، مدیر عامل پالایشگاه کرمانشاه به این استان خیانت کرده.

صفری ادامه داد: شرکتی هم که می خواهد این پالایشگاه را خریداری کند اهلیت ندارد هم مقروض و بدهکار بانکی است و هم توان و شرایط مدیریتی لازم برای آن  را ندارد.  

سید قاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم هم با بیان اینکه ظاهرا یک کار صوری انجام شده به قدس آنلاین گفت: این مناقصه بدون اطلاع و بدون آنکه از طریق روزنامه های محلی اقدام شود و نمایندگان و مسئولان محلی کرمانشاه در جریان باشند، انجام شده است.

وی معتقد است؛ پالایشگاه کرمانشاه یک زمین بسیار مرغوب و با کیفیت است که در آینده می توانست کاربری داشته  و هر بخشش با قیمت بالایی به فروش برسد از طرفی زمین این مجموعه اکنون با متری ۵۰هزار تومان  به فروش رسیده در حالیکه تا متری ۵میلیون تومان هم به فروش می رسید.

بیم کارگران پالایشگاه از آینده شغلی 

وی افزود: از طرفی وضعیت ملحقات زمین پالایشگاه  را در نظر نگرفته اند، آنچه ما شنیدیم  زمین های فراوانی از جمله پارک شاهد که روبرویش قرار دارد وصل به پالایشگاه است که در نظر گرفته نشده است.

جاسمی در ادامه به نرخ منفی اشتغال کرمانشاه اشاره کرد و گفت:  اکنون با توجه به وضعیت بیکاری در کشور و به ویژه در کرمانشاه حدود ۷۰۰ تا هزار کارگر و کارمند این پالایشگاه  از آینده شغلی خود بیم داشته و نگران و بلاتکلیف هستند که وضعیت آینده چه خواهد شد؟

وی همچنین به اهلیت شرکت خریدار پالایشگاه کرمانشاه اشاره کرد و افزود: کسی که می خواهد این پالایشگاه را بخرد باید تخصصش را داشته باشد اما این آقا اصلا کارش این نبوده است و یک کارخانه شیر فروشی در بیستون داشته و از همه مهمتر اینکه به بانک ها بدهکار است.

جاسمی با تاکید بر ناراضایتی  مردم کرمانشاه از این وضعیت اظهار داشت: مردم مدام به ما نامه می زنند  و از واگذارای پالایشگاه به این شکل ابراز ناراحتی و نگرانی می کنند و خواهان پیگری هستند.

به اعتقاد این نماینده مردم کرمانشاه دست های پیدا و پنهانی در پشت پرده  این واگذاری وجود داشته که از سه سال پیش برای شرکت نفت ضرر دهی داشته باشد و  بهانه ای به دستشان بدهد که ما باید این پالایشگاه را بفروشیم.

وی افزود: این در حالی است که این دومین پالایشگاه به لحاظ قدمت بعد از پالایشگاه آبادان است اما برای پالایشگاه آبادان با ۲هزار و ۷۰۰میلیارد ضرر دهی آقای وزیر نفت اعتقاد دارند که باید جبران مافات کرده و ضرر دهیش را بدهند تا حفظ و در آینده تقویت شود ولی برای پالایشگاه کرمانشاه با حدود ۹۰میلیارد بدهی دست به واگذاری آن هم غیر کارشناسی می زنند!

واگذاری پالایشگاه کرمانشاه هیچ توجیه منطقی ندارد

محسن بیگلری نماینده سقز و بانه نیز در واکنش به واگذاری غیر اصولی پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی ابراز کرد:  من تعجب می کنم! بنده آقای زنگنه را به عنوان استاد بسیار خوبی در حوزه نفت و پالایشگاه می شناسم  اما درخصوص قضیه پیش آمده برای پالایشگاه کرمانشاه  دلایل توجیهی و منطقی درستی نشنیدم چرا که تدبیری بیشتر از این انتظار می رفت.

بیگلری بابیان اینکه معمولا برای هر مسئله ای پیش زمینه ای وجود دارد، افزود: من نمی توانم برای واگذاری پالایشگاه هیچ پیش زمینه و توجیهی پیدا کنم که چرا این پروژه اینچنین به این بلا گرفتار شده است و باز هم تاکید دارم که واگذاری پالایشگاه کرمانشاه هیچ توجیه منطقی ندارد.

وی به بیکاری کارگران و کارمندان پالایشگاه کرمانشاه بعد از خصوصی سازی و واگذاری اشاره کرد و گفت: شاید بگویند «آش با جایش»! یعنی پالایشگاه به هر کسی واگذار بشود باید با همان شرایط کارگرانش را هم به کار بگیرد ولی از حوزه دولتی خارج شدن این پروژه اصلا منطقی نیست و نباید این اتفاق بیافتد باید علاج واقعه را پیش از وقوع کرد.

وی راهکار خروج از بحران پیش آمده را در عدم واگذاری دانست و افزود: دولت باید این مسئله را به همان حالت قبل برگرداند. در استانی که بیکاری از نرم و آمار کشوری بالاتر است این مسئله نباید رخ بدهد چرا که مشکلات فراوانی به دنبال خواهد داشت.