پدیده "گوشت زابلی" در بازار گوشت

درحالی که معاون امور دام وزارت کشاورزی همواره دم از تأمین گوشت قرمز از دام تولید داخل می‌زد و مشکلات را به گردن سازمان حمایت می‌انداخت، بازار مصرف پر از گوشت‌های پاکستانی و معروف به زابلی "شده" که گوی رقابت را از همتای داخلی ربوده است.

قیمت گوشت قرمز در ماه‌های گذشته بیشترین افزایش قیمت را میان کالاهای اساسی داشته  و این محصول را تبدیل به کالایی لوکس برای مصرف‌کننده کرده است و  از سبد قشر متوسط و ضعیف جامعه خارج کرده است.

در ماه‌های گذشته حسن رکنی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی بارها خبر از توزیع کافی گوشت داخلی برای تأمین و تنظیم بازار می‌داد، اما شواهد امر نشان می‌دهد که توزیع گوشت داخلی مناسب نبوده است و برای تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت لجام گسیخته این محصول، این معاونت اجازه واردات گوشت از کشورهای دیگر به‌ویژه پاکستان به‌صورت زنده را داده است.

پدیده "گوشت زابلی"

 براسا س گزارش میدانی در بازار مصرف شاهد پدیده جدیدی به‌نام "گوشت زابلی" هستیم. یکی از قصابان تهرانی در این باره می‌گوید: بخش زیادی از گوشت گوسفندی موجود در بازار مصرف تبدیل به گوشت زابلی یا همان پاکستانی شده است که در مقایسه با دام ایرانی کیفیت مناسبی ندارد.

وی می‌افزاید: میزان فروش گوشت قرمز به‌ویژه گوشت گوسفندی در یک سال جاری کاهش زیادی داشته  و قدرت خرید مردم کاهش یافته است. به‌دلیل گرانی گوشت قرمز مردم بیشتر به‌سمت خرید مرغ و حتی قلم و استخوان گوساله و گوسفند رفته‌اند.

فروشنده دیگری نیز درباره گوشت‌های گوسفندی پاکستانی می‌گوید: تعداد زیادی از مغازه‌ها گوشت گوسفندی زابلی به مردم می‌فروشند و مردم نیز از این امر خبر ندارند.

وی می‌افزاید: در صورتی که کسی از این موضوع نیز خبر داشته باشد و از فروشنده سؤال کند، معمولاً وطنی نبودن آن کتمان می‌شود.

بنابراین گزارش منظور از گوشت زابلی در واقع گوشت حاصل‌شده از دام‌های سبک پاکستانی است که به‌صورت زنده به کشور وارد می‌شود و با کشتار در منطقه صفر مرزی  برای مصارف تازه‌خوری به داخل می‌آید.

بنابراین گزارش، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی همواره دم از تأمین گوشت قرمز از دام زنده، از  تولید داخل می‌زد و مشکلات را به گردن سازمان حمایت به‌دلیل عدم نظارت بر "گران‌فروشی" می‌انداخت، اکنون اما بازار مصرف پر از گوشت‌های گوسفندی پاکستانی و معروف به زابلی "شده" که گوی رقابت را از همتای ایرانی خود ربوده است.

رکنی معاون وزیر جهاد در آبان ماه سال جاری اعلام کرده بود که "در آینده‌ای نزدیک در تولید گوشت قرمز خودکفا خواهیم شد" و پیش‌بینی تولید گوشت قرمز در سال جاری را حدود 820هزار تن خوانده بود که این عدد نسبت به سال قبل بیش از 20هزار تن افزایش دارد.

گفتنی است که بر اساس قانون انتزاع وظیفه تأمین و نظارت بر قیمت محصولات کشاورزی و دامی از جمله گوشت قرمز تا سطح بنکداری به‌عهده وزارت جهاد کشاورزی اما نظارت بر گران فروشی در سطح خرده فروشی وظیفه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است که رکنی همواره خبر از تأمین و توزیع مناسب گوشت گوسفندی در بازار می‌داد و مشکلات را به گردن سازمان حمایت به‌دلیل عدم نظارت کافی در سطح خرده فروشی می‌انداخت اما حضور گسترده گوشت گوسفندی پاکستانی در بازار داخلی ناقض این اظهارات و نشان از کاهش تولید داخلی این محصول است.

قیمت انواع گوشت قرمز

نرخ انواع گوشت قرمز در نقاط مختلف شهر تهران متفاوت است اما در میادین میوه و تره‌بار که قیمتی مصوب و به‌‌مراتب کمتر از متوسط قیمت سطح شهر دارند به‌شرح زیر است:

هر کیلوگرم گوشت گوسفندی به‌صورت شقه در میادین میوه و تره‌بار 31 هزار و 500 تومان، ماهیچه گوسفندی 48 هزار تومان، گردن گوسفندی 36 هزار تومان، راسته گوساله 39 هزار تومان، قلوه‌گاه گوساله 23 هزار و 400 تومان، قلوه‌گاه بی‌استخوان گوسفندی 24 هزار و 400 تومان، کف دست گوسفندی 44 هزار و 700 تومان، ران گوساله 36 هزار و 700 تومان، خورشتی گوساله 35 هزار تومان، چرخ‌کرده 26 هزار تومان و ماهیچه گوساله 36 هزار و 700 تومان است.