خطر حذف گوشت، مرغ و میوه از سبد خانوارها / معیشت مردم را در یابید

گروه اقتصادی- قیمت گوشت قرمز و مرغ این روزها در بازار افزایش یافته و علت آن هم مشکلاتی است که در بازار ارز وجود دارد .


به گزارش افکارنیوز، انارکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص با انتقاد از افزایش قیمت اقلام خوراکی در بازار با وجود تخصیص ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسیدرباره افزایش قیمت مرغ گفت: دولت باید شرایط را برای تامین اقلام خوراکی مورد نیاز خانوارها به قیمت مناسب فراهم کند، در این راستا باید خوراک دام و طیور با سهولت در اختیار تولیدکنندگان گوشت و مرغ قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه برخی از مرغداری‌ها در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند، افزود: در حالی ارز 4200 تومانی برای واردکنندگان محصولات غذایی تخصیص داده می‌شود که برخی‌ها اعلام می‌کنند نوسانات نرخ ارز باعث گرانی قیمت گوشت قرمز و مرغ شده که این موضوع قابل تامل بوده و باید مورد رسیدگی قرار گیرد.
انارکی تصریح کرد: بدیهی است برای تداوم فعالیت مرغداری‌ها باید قیمت مرغ به نحوی باشد که تولید برای مرغداران صرفه اقتصادی داشته باشد اما به این معنی نیست که مرغ با قیمت گران به مصرف‌کننده فروخته شود چرا که در این راستا دولت وظیفه دارد علاوه بر تامین نهاده‌های دامی با قیمت مناسب، به تولیدکنندگان تسهیلات نیز ارائه کند تا در بازار اقلام خوراکی تلاطم ایجاد نشود.
این نماینده مجلس با بیان اینکه گرانی باعث شده گوشت قرمز، مرغ و میوه از سبد غذایی بسیاری از خانوارها در آستانه حذف شدن قرار بگیرد، تصریح کرد: افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ و همچنین میوه در بازار باعث کاهش مصرف مواد پروتئینی و میوه می‌شود که به‌طور طبیعی این موضوع تغذیه خانوارها را با چالش جدی روبه‌رو می‌کند و احتمال افزایش هزینه‌های درمانی کشور را در پی دارد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی باید از تولیدکنندگان محصولات غذایی حمایت لازم را انجام دهد و سازمان‌های نظارتی نیز به بحث گرانفروشی رسیدگی کنند تا بازار ساماندهی شود.
از سوی دیگر پوربافرانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز از عدم تشکیل جلسات شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی انتقاد کرده و درباره وضعیت معیشتی خانوارها، گفت: از ابتدای تشکیل مجلس شورای اسلامی با وجود اینکه نمایندگان ناظر مجلس در شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی انتخاب شده‌اند اما جلسات این شورا تشکیل نشده است. وی ادامه داد: رسیدگی به وضعیت معیشت، حقوق و دستمزد خانوارها از موضوعات اصلی و مهم می‌تواند باشد که در شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی مورد بررسی قرار بگیرد.
این نماینده مجلس با انتقاد از گرانی‌های اخیر، گفت: نرخ رسمی تورم در کشور یک رقمی اعلام می‌شود و دستمزدها براساس آن با رشد سالانه روبه‌رو می‌شود اما روند صعودی نرخ ارز که باعث آشفتگی بازارها شده، توان خانوارها را برای تامین معیشت با چالش جدی روبه‌رو کرده است.
پوربافرانی تصریح کرد: در حالی افزایش قیمت ارز روی معیشت خانوارها تاثیرگذار بوده که پیش‌بینی برای تقویت درآمد خانوارها برای جبران گرانی‌های ناشی از افزایش نرخ دلار صورت نگرفته است. اگر اکثریت مردم سال گذشته می‌توانستند با درآمد محدود خود حدود نیمی از مایحتاج زندگی را تامین کنند اما گرانی‌های اخیر و روند صعودی اجاره‌بهای مسکن شرایط را برای خانوارها از لحاظ اقتصادی دشوارتر کرده است.
دشواری وضعیت معیشتی خانوارها موضوعی بسیار مهم است که همه مسئولین باید فکری به حال آن کنند.