جزییات کاهش گرانی‌ کالاها در بهمن ماه

نرخ عمده کالا‌ها در بهمن ماه نسبت به ماه قبل به جز در اقلام گوشت و سبزیجات، چندان محسوس نبوده است. این در حالی است که نسبت به بهمن ماه سال گذشته، میانگین افزایش قیمت‌ها بالای ۴۰ درصد بوده است.

گزارش مرکز آمار از تورم منتهی به بهمن ماه نشان می‌دهد نرخ کالا‌ها و خدمات مورد نیاز مردم با افزایش محسوسی مواجه بوده است؛ به گونه‌ای که در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها شاهد رشد ۴.۶ درصدی نسبت به دی ماه و رشد ۶۲.۸ درصدی نسبت به بهمن ماه سال قبل هستیم.

در این گروه، رشد نرخ کالا‌ها نسبت به دی ماه چندان در ریل افزایش قرار نداشته است به گونه‌ای که به ترتیب برای خوراکی‌ها ۴.۸درصد، نان و غلات ۰.۷ درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن‌ها ۱۰.۵ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۱۱.۱ درصد، ماهی‌ها و صدف داران ۵.۷ درصد، روغن‌ها و چربی‌ها ۰.۷ درصد، میوه و خشکبار ۰.۵ درصد، سبزیجات ۱۳ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۱.۳ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۰.۷ درصد بوده است و تنها قیمت شیر، پنیر و تخم مرغ نسبت به دی ماه تغییری نداشته است.

اما نرخ کالا‌های این گروه نسبت به بهمن ماه سال گذشته با رشد چشمگیری مواجه بوده است به طوری که به ترتیب برای خوراکی‌ها ۶۲.۹ درصد، نان و غلات ۲۸.۱ درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن‌ها ۹۲.۴ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۹۲.۷ درصد، ماهی‌ها و صدف داران ۹۰.۲ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۴۷.۵ درصد، روغن‌ها و چربی‌ها ۴۸.۸ درصد، میوه و خشکبار ۸۱.۵ درصد، سبزیجات ۷۲.۹ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۳۹.۱ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۶۰.۶ درصد رشد را شاهد بودیم.

جزییات کاهش گرانی‌ کالاها در بهمن ماه

از سویی دیگر بخش پوشاک و کفش با رشد ۲.۶ درصدی نسبت به دی ماه امسال و رشد ۵۰.۲ درصدی نسبت به بهمن ماه سال گذشته مواجه بوده است.

گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها به طور کلی رشد ۰.۳ درصدی نسبت به ماه قبل و رشد ۲۳.۱ درصدی نسبت به بهمن ماه سال گذشته داشته است؛ در این گروه، بخش مسکن۰.۳ درصد نسبت به دی ماه و ۲۳.۷ درصد نسبت به بهمن ماه سال گذشته با رشد قیمت مواجه شده است.

قیمت مبلمان و لوازم خانگی نسبت به دی ماه امسال و بهمن ماه سال گذشته به ترتیب با رشد ۱.۹ درصدی و ۷۴ درصدی رو به رو بوده است.

نرخ دخانیات در دی ماه با رشد ۰.۲ درصدی مواجه بوده در حالیکه نسبت به بهمن ماه سال گذشته رشد ۱۳۶.۳ درصدی را تجربه کرده است.

بخش مربوط به بهداشت و درمان و حمل و نقل به ترتیب ۱.۱ و ۲.۷ درصد نسبت به دی ماه و ۲۴.۳ و ۴۲.۵ درصد نسبت به بهمن ماه سال گذشته رشد داشته است.

همچنین گروه تفریح و فرهنگ با رشد ۱.۱ درصد نسبت به دی ماه و ۶۷.۸ درصد نسبت به بهمن ماه سال گذشته مواجه بوده است.