فشار مالیاتی تنها بر تولید و کارمندان

 موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب در خصوص آسیب معافیت های مالیاتی به اقتصاد گفت: اگر لایحه طرح نظام جامع مالیاتی در مجلس به تصویب برسد کمک بزرگی به اقتصاد کشور می‌کند. بانک‌های اطلاعی جامع فراهم می‌شود‌ که  نظام شفافی ایجاد می‌کند .

وی ادامه داد: دریافت مالیات نسبت به تولید ناخالص ملی کشور بسیار پایین است و باید هزینه های کشور از طریق مالیات تامین شود. 

 موسوی با بیان اینکه پرداخت مالیات در کشور یک اصل است، افزود: تخلفات افراد مختلف از جمله مامور مالیاتی، قبح فرار مالیاتی را می شکند. 

 

وی افزود: در قانون مالیات بر ارزش افزوده اصل بر اظهارات مالیات دهنده است مگر آنکه بر اساس اسنادی که خلاف آن اثبات شود.

 

این نماینده مجلس در خصوص دلایل  فرار مالیاتی تصریح کرد: عوامل نهادی همچون هنجار‌های اجتماعی و عوامل اقتصادی همچون نرخ تورم و بیکاری سبب فرار مالیاتی می‌شود.

موسوی اظهار کرد: اقتصاد زیرزمینی که  ۱۵ تا ۲۰ درصد اقتصاد کشور است و قاچاق هم از جمله عوامل فرار مالیاتی به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: تحقق ۸۳ درصد از درآمد‌های مالیاتی سال ۹۷/ اخذ مالیات از تراکنش های فعالیت های اقتصادی انجام می شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عیوبی که در نظام توزیع کالا داریم نیز به فرار مالیاتی می انجامد.

موسوی با اشاره به اینکه همیشه در اجرای قوانین مشکل داریم گفت: مالیات بر ثروت، جزو پایه‌های مالیاتی تعریف نشده است. در دنیا بیشتر از اموال غیر مولد مالیات دریافت می‌شود اما در کشور ما عکس این مطلب است.

وی تاکید کرد: مجلس باید در خصوص معافیت‌های مالیاتی همکاری دولت را هم داشته باشد. معافیت‌ها باید کوتاه مدت باشند و ساماندهی معافیت‌های مالیاتی صورت گیرد.

جعفریان مشاور عالی امور مالیاتی اتاق اصناف ایران در خصوص فرار مالیاتی اظهار کرد: دو نیرو در برابر اخذ مالیات مقاومت می‌کند. نیروهای درون سازمانی و بیرون سازمانی مردم را به فرار مالیاتی تشویق می‌کنند.

وی افزود:  باید دید فرار مالیاتی چرا و کجا اتفاق می‌افتد؟ فرار مالیاتی در جامعه وجود دارد و در کشور ما برخلاف آمار اعلام شده ۴۰ هزارمیلیارد تومان، حدود ۴ میلیارد دلار فرار مالیاتی وجود دارد.

این مقام مسئول گفت: در هیچ جای دنیا فرار مالیاتی صفر نشده است، اما در کشور ما، فرار مالیاتی زیادتر از حد معمول است. 

جعفریان گفت: یکی از دلایل فرار مالیاتی نبود گزارش دهی درست دولت است دلیل دیگر قاچاق کالا و ارز است و تا زمانی که قاچاق کالا و ارز در کشور حل نشود فرار مالیاتی وجوددارد. دلیل سوم سخت گیری بیش از حد و درست اجرا نشدن قانون است.

وی ادامه داد: وقتی ممیزی‌ها درست انجام نمی‌شود اعتماد از بین می‌رود و مردم قانون گریز می‌شوند و مالیات را به درستی پرداخت نمی‌کنند، این نشان دهنده این است که نظارت‌ها کافی نیست. 

جعفریان گفت: تا وقتی که اقتصاد دولتی و خصولتی وجود دارد، فرار مالیاتی از بین نخواهد رفت. بد عمل کردن در ارائه گزارش‌های مالیاتی منجر به رانت  می‌شود. عدم شناخت از قانون نیز منجر به فرار مالیاتی و قانون گریزی می‌شود.

وی ادامه داد: ما به عنوان فعال اقتصادی ۲۳ درصد حق بیمه  و ۲۵ درصد مالیات از سود  پرداخت می کنیم همچنین نهاد‌ها و ارگانی‌هایی هستند که شبه مالیات می‌گیرند به طور مثال نرخ آب و برق هم نوعی مالیات محسوب می شود.

جعفریان تصریح کرد: معافیت مناطق آزاد ۲۰ ساله است در حالیکه قرار بود سکوی صادرات باشند تبدیل به جایگاه واردات شده اند.

در ادامه برنامه کرد زنگنه رئیس اسبق سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: معاملات موبایلی یک عامل فرار مالیاتی محسوب می شود. به طور نمونه شخصی تنها با خرید و فروش از طریق موبایل درآمد ماهی یک میلیارد تومان درامد دارد بدون اینکه حتی یک جا ثبت شده باشد و مالیاتی پرداخت کرده باشد.

وی ادامه داد: در اروپا مردم نرخ مالیات می‌دهند و خدمات مناسب هم  دریافت می‌کنند اما در کشور ما مردم به سیستم خدمات دولت اعتماد ندارند و این انگیزه ای برای فرار مالیاتی می شود.

رئیس اسبق سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه ۳۰ هزار میلیارد تومان مالیات معوق داریم گفت: اطلاع رسانی خدمات عمرانی و حمایتی دولت از جمله مواردی است که مردم را به پرداخت مالیات تشویق می‌کند.

کرد زنگنه افزود: قطع ارتباط مامور مالیات با مودیان به جلوگیری از فرار مالیاتی کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه خوراک مالیات، اطلاعات فعالیت‌های اقتصادی در کشور است، افزود: اطلاعات مالیات باید به روز باشد تا بر اساس اطلاعات دقیق و درست مالیات اخذ شود.

رئیس اسبق سازمان مالیات تصریح کرد: نتیجه ناهماهنگی بین اتاق بازرگانی و بخش‌های مختلف اقتصادی با یکدیگر باعث می‌شود انبوهی از مالیات معوق داشته باشیم.

کرد زنگنه با اشاره به اینکه ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور از مالیات معاف است تصریح کرد: معافیت‌های مالیاتی در کشور ما خیلی زیاد است ما ۷ درصد جی دی پی مالیات می‌گیریم و فشار بیشتر بر تولید و کارمندان است.

رئیس اسبق سازمان امور مالیاتی بیان کرد: مالیات دو خاصیت دارد علاوه بر درآمدزایی، ابزار سیاست مالی دولت است، اما متاسفانه از این ابزار به درستی استفاده نشده است.