قیمت مسکن باز هم کاهش می باید؟/ وعده دولت برای اجرای طرح ملی مسکن

در سالهای اخیر بارها و بارها وعده و وعیدهای فراوانی از سوی مسئولان اجرایی برای خانه دار کردن مردم داده شده اما بعد از طرح مسکن مهر که بسیاری از اقشار ضعیف جامعه توانستند خانه دار شوند دولت شیخ حسن روحانی طرحی کامل و جامع برای مسکن نداشت و حتی آخوندی وزیر وقت مسکن نیز طرح مسکن مهر را طرح مزخرفی خوانده بود و طرحی اجرایی برای مسکن نداشت.

به گزارش افکارنیوز، حالا اما دولت اقدام به طرح ملی مسکن کرده تا بتواند بازار مسکن را از گرانی و رکود نجات دهد و وعده داده تا پایان سال این طرح عملیاتی می شود.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روند اجرای طرح ملی مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی، گفت: در شرایط کنونی طرح ملی مسکن در حال طراحی و اجرایی شدن بوده و این پروژه کاملا تا پایان سال جاری عملیاتی خواهد شد.

وی گفت: طرح ملی مسکن با هدف خانه دار کردن 6 دهک جامعه طراحی و در حال عملیاتی شدن است، تولید مسکن برای دهک های یک و دو که توسط نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی صورت می گیرد که در این رابطه وزارت راه به میزان گسترده زمین ارائه کرده است.

در طرح ملی مسکن دهک های 3، 4، 5 و 6 به صورت ویژه دیده شده اند، در شرایط کنونی روند ثبت نام برای متقاضایان از استان کرمان به صورت پایلوت آغاز شده و متقاضیان در شهرهای این استان به جزء مرکز آن ثبت نام کرده اند، حال وزارت راه روند بررسی این تقاضاها را کلید زده است

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: همچنین در طرح ملی مسکن دهک های 3، 4، 5 و 6 به صورت ویژه دیده شده اند، در شرایط کنونی روند ثبت نام برای متقاضایان از استان کرمان به صورت پایلوت آغاز شده و متقاضیان در شهرهای این استان به جزء مرکز آن ثبت نام کرده اند، حال وزارت راه روند بررسی این تقاضاها را کلید زده است.

اسلامی ادامه داد: حال متقاضیان می توانند خود زمین ارائه کرده و از حمایت های تسهیلاتی دولت برخوردار شوند و یا اینکه دولت، اراضی را برای تولید مسکن واگذار و توسط بخش خصوصی مساکن مورد نظر ساخته و به مردم فروخته خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز منابع بانک ها برای تولید مسکن در اختیار سازندگان قرار خواهد گرفت و پس از آن، سازنده می تواند وام مذکور را به خریداران واگذار کند که این مسئله آثار تورمی ندارد.

از سوی دیگر اما یکی از دلایل گرانی مسکن این است که مالیات بر خانه های خالی همچنان اجرایی نمی شود، کارشناسان اقتصادی معتقدند اگر از خانه های خالی مالیات دریافت شود مطمئنا صاحبان مسکن برای اینکه خانه آنها دچار ضرر و زیان نشود آن را عرضه کرده و با فراوانی عرضه قیمت نیز کاهش می یابد.

مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس در این خصوص می گوید: یکی از ابزارهای نظارتی و مدیریتی برای ساماندهی بازار مسکن، اخذ مالیات است، راه کاری که در چند سال اخیر به آن توجه چندانی نشده است.

وی افزود:  در شرایط کنونی کارشناسان بر ضرورت اعمال و اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی و قانون مالیات بر عایدی سرمایه مسکن تأکید می کنند، قوانینی که تاکنون نادیده گرفته شده اند.وی گفت: بر اساس آمارها حدود 500 هزارواحد خانه خالی در تهران و حدود 2 و نیم میلیون تا 3 میلیون خانه خالی از سکنه نیز در کل کشور وجود دارد، از طرف دیگر کشور سالانه برای تأمین مسکن زوج های جوان به حدود 800 هزار تا یک میلیون مسکن نیز نیاز دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: این موضوع واضح و مبرهن است که اگر در دهه اخیر، دولت سیاست های مالیاتی را بر حوزه مسکن اعمال می کرد، ما در دو سال گذشته شاهد افزایش 120 درصدی نرخ مسکن در کشور نبودیم.

وی تصریح کرد: افزایش یا کاهش قیمت مسکن تابع عرضه و تقاضا است، یعنی به هر میزانی که مسکن مورد نیاز بازار تأمین شود، قیمت در مسیر تعادل حرکت خواهد کرد، اما در صورت کاهش عرضه، قیمت ها افزایش می یابد، بنابر این اگر سه میلیون خانه خالی به بازار تزریق می شد،التهابات دو سال اخیر کاهش می یافت.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: وزارت راه و شهرسازی باید هر چه سریع تر نسبت اجرای مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه های خالی اقدام کند تا حداقل بخشی از نیاز کنونی جامعه به مسکن جدید مرتفع گردد.

مصطفی حسینی