یارانه 72 هزار تومانی/ کاهش یارانه یا شفافیت؟

اخبار اقتصادی- سخنگوی ستاد بودجه 99 چندی پیش اعلام کرد که یارانه نقدی و یارانه معیشتی اقدام به 72 هزار تومان در سال آینده تغییر می کند.

به گزارش افکارنیوز، در واقع دولت لایحه ای را به مجلس فرستاد که بر اساس آن سال 99 یارانه 72 هزار تومانی به مردم تعلق گیرد یعنی یارانه نقدی و معیشتی یکپارچه شده و پس از آن به حساب خانوارها واریز شود.

دولتی ها معتقدند که در این لایحه پیشنهادی دولت به دلیل  تفاوت جامعه هدف طرح های مذکور(یارانه نقدی و معیشتی) و تفاوت مبانی پرداخت بر اساس فرد و خانوار یارانه ها باید اقدام شود.

کاهش یارانه در سال 99 به 72 هزار تومان

سخنگوی ستاد بودجه میگوید که خبر«افزایش یارانه نقدی در سال ۱۳۹۹ به رقم ۷۲ هزار تومان در ماه به ازای هر نفر» باید به این صورت تصحیح شود که مجموع پرداخت یارانه از محل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، اعم از نقدی و حمایت معیشتی خانوارها، در سال ۱۳۹۹ حدود ۷۲ هزار تومان به ازای هر فرد خواهد بود که به جهت افزایش مشمولین نسبت به سال جاری، سرانه پرداختی یارانه کمتر از سال جاری خواهد شد.

یارانه

از سوی دیگر هادی قوامی سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ مجلس شورای اسلامی درباره ابهام پرداخت یارانه توسط دولت در سال آینده و بررسی این لایحه می گوید: ممکن است این سوال برای برخی به وجود بیاید که چرا در نتیجه ادغام یارانه نقدی و یارانه کمک معیشتی مبلغ آن تنها به ۷۲ هزار تومان تغییر یافته است که باید در پاسخ به این سوال بگویم که ما ۲۰ درصد این مبلغ را به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) اختصاص داده‌ایم و در نتیجه ۷ درصد افراد جامعه یارانه بیشتری دریافت می‌کنند.

قوامی خبر داده که  کسانی که یارانه می‌گیرند، اما مشمول دریافت کمک معیشتی نمی‌شوند از ابتدای سال آینده یارانه کمک معیشتی را دریافت خواهند کرد.

یارانه 72 هزار تومانی و شفافیت در پرداخت

اما عباس گودرزی دیگر نماینده مجلس و عضو کمیسیون تلفیق درباره یارانه 72 هزار تومانی می گوید: علیرغم وعده دولت مبنی بر پرداخت یارانه معیشتی به 60 میلیون نفر بسیاری از افراد با وجود دارا بودن شرایط آن را دریافت نکردند؛ ما نمایندگان در میان مردم هستیم و در روستاها، مساجد و گروه‌های مختلف مردم حضور پیدا می‌کنیم و در این رابطه افراد زیادی از اقشار مختلف اعلام می‌کنند که کمک هزینه معیشتی را دریافت نمی‌کنیم بنابراین نخستین دغدغه ما پرداخت یارانه معیشتی به تمامی افراد حائز شرایط است. این دغدغه باعث شد در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه تصمیم بگیریم کمک معیشتی به صورت برابر به تمامی یارانه ‌بگیران پرداخت شود زیرا این اقدام باعث شفافیت در پرداخت می شود در واقع خانواده‌های مشمول دریافت مشخص هستند و از سویی قابل اندازه‌گیری، نظارت و بررسی است البته با این تفاوت که خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی 20 درصد بیشتر دریافت می‌کنند.

وی یادآور شد: البته مصوبه کمیسیون تلفیق محاسن و معایبی دارد که شفافیت و اطمینان خاطر در پرداخت کمک هزینه و دریافت توسط مردم و قابلیت ارزیابی و نظارت بر پرداخت‌ها از جمله محاسن آن است.

این نماینده مجلس می گوید بزرگترین ایراد مصوبه این است که چون کمک هزینه معیشت به 60 میلیون پرداخت می‌شود اما یارانه به بیش از 70 میلیون نفر بنابراین 31 هزار میلیارد تومان کمک هزینه به جای تقسیم به 60 میلیون نفر باید به بیش از 70 میلیون نفر تقسیم شود و علاوه بر این باید با احتساب افزایش 20 درصدی به کمیته امداد و بهزیستی‌ها پرداخت شود که در نتیجه عدد نهایی برای بخشی از مردم کمتر از عدد فعلی خواهد شد و برای کمیته امداد و بهزیستی بیش از دریافتی فعلی و از سویی برای افراد حائز شرایط پرداخت کمک معیشتی که با وجود ثبت در سامانه دریافت نمی‌کنند این رقم فعال می‌شود یعنی به کسانی که دریافت نمی‌کردند پرداخت می‌شود.

گودرزی ادامه داد: البته طبقاتی هستند که کمک معیشتی می‌گرفتند و کمیته امدادی و بهزیستی نیستند اما جزو افشار ضعیف جامعه هستند بنابراین باید مورد حمایت قرار گیرند اما با اجرای مصوبه کمیسیون تلفیق دریافتی آنها کاهش می‌یابد.

بررسی یارانه 72 هزار تومانی در صحن علنی مجلس

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: نکته مهم این است که یارانه 72 هزار تومانی در کمیسیون تلفیق تصویب شده و قرار است در صحن علنی بررسی شود البته معتقد هستیم که با توجه به ایرادات مذکور و اهمیت مساله که مخالف هر گونه کاهش دریافتی مردم هستیم و اینکه اگر قرار است کسانی که دریافت نمی‌کنند دریافت کنند یا برخی اقشار بیشتر دریافت کنند نباید برای این تصمیمات درست به بخشی از جامعه تنش وارد کرد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس معتقد است که  ما با دریافت همه مشمولان، تقویت نظارت و شفافیت در پرداخت کمک هزینه معیشتی به تمامی خانواده‌های حائز شرایط موافق هستیم اما مخالف هر گونه کاهش و تقلیل دریافتی کسانی که از اجرای این طرح تاکنون رقمی دریافت کردند و در واقع با هر گونه کاهش مخالف هستیم؛ امیدواریم این ایرادات در صحن علنی مجلس زمان رسیدگی به یارانه برطرف شود که البته ما تمامی تلاشمان را خواهیم کرد که عدد اعلام شده برای هیچ یک از خانواده‌ها کاهش پیدا نکند و اگر قرار است اصلاحاتی صورت گیرد نباید برای احقاق حق از برخی اقشار، دریافتی قشر دیگری از جامعه تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش یابد.

حالا باید منتظر ماند و دید در بررسی نهایی در صحن علنی مجلس یارانه 72 هزار تومانی به کجا می رسد و آیا یارانه دریافتی مردم در سال آینده کاهش می یابد؟

مصطفی حسینی