رهبر چچن از پوتین تشکر کرد

رمضان قدیروف در پستی که در آستانه برگزاری مراسم آغاز دور جدید ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین در مصاحبه‌ای با کانال یک تلویزیون روسیه در روز دوشنبه مطرح کرد،‌ گفت: منطقه چچن تحول پیدا کرده است. ما همگی خاطرمان است که ۱۸ سال پیش هیچ مدرسه و جاده‌ای و هیچ زیرساختی نداشتیم و اقتصاد ما در پایین‌ترین سطح ممکن قرار داشت و نرخ بیکاری تقریبا صددرصدی بود و مشکل اصلی که با آن روبرو بودیم تروریسم بین‌المللی بود.

او خاطر نشان کرد: به لطف رئیس‌جمهور روسیه و تصمیمات قاطعانه او ما در نبرد با تروریسم بین‌المللی پیروز شده‌ایم، اقتصاد خودمان را احیا کرده‌ایم و اکنون مشغول حل مسائل اجتماعی هستیم.

قدیروف در این اظهارنظرهایش گفت: زندگی در جمهوری چچن طی ۱۸ سال گذشته کاملا تغییر یافته و دیدگاه‌های جامعه چچنی‌ها نیز تغییر پیدا کرده است.

او تاکید کرد: مردم ما اکنون زندگی کاملا متفاوتی را در یک منطقه موفق که بخشی از فدراسیون روسیه است، دارند. این وضعیت در درجه اول دستاوردی برای ولادیمیر پوتین است.

قدیروف همچنین بعد از مراسم تحلیف پوتین پستی را در فضای مجازی منتشر کرده و نوشت: او (پوتین) توانست بر اوضاع غلبه یافته، صلح را در منطقه قفقاز برقرار کند، قابلیت‌های دفاعی روسیه را تقویت کند و جلوی تلاش‌های خارجی برای منزوی کردن کشور ما در جهان را بگیرد.

قدیروف پیش از این نیز چندین بار بر نقش پوتین در به کارگیری پتانسیل‌های روسیه و نجات چچن از تروریسم بین‌المللی تاکید کرده بود.

وی در اواسط آوریل امسال خواهان تغییرات مجدد در قانون اساسی روسیه شد که اجازه دهد پوتین حتی بعد از منقضی شدن دوره ریاست جمهوری فعلی‌اش در سال ۲۰۲۴ برای یک دور پنجم مجددا به ریاست جمهوری برسد.

قدیروف گفت: تا زمانی که رئیس‌جمهور ما در سلامت است هرگز نباید به هیچ رهبر دیگری برای کشور فکر کرد. این نظر شخصی خودم است و آن را تغییر نمی‌دهم. در حال حاضر هیچ جایگزینی برای پوتین وجود ندارد.

او به این مساله اشاره کرد که چندین کشور دیگر در دنیا بدون آنکه چنین محدودیت‌هایی وضع کرده باشند وضعیت خوبی دارند.

قدیروف این سوال را پرسید: چرا چین می‌تواند این کار را انجام دهد و آلمان می‌تواند انجام دهد اما ما نتوانیم؟ اگر این کار به نفع مردم است چرا ما نمی‌توانیم قوانینمان‌ را تغییر دهیم؟