عربستان در حوزه نفت سیاست مستقلی ندارد

خسوس گرگوریو گنزالز  در پاسخ به سوالی در مورد کاهش تولید نفت ونزوئلا گفت: همه در مورد توقف تولید نفت صحبت می‌کنند، اما کلمه توقف تولید نفت درست نیست، چون رقم تولید صفر نشده است.

وی افزود: کاهش تولید نفت داشته ایم به گونه‌ای که تولید نفت به یک سوم دوران قبل رسیده است، اما هنوز تولید نفت داریم.

وی درباره دلایل کاهش چشمگیری تولید توضیح داد: در سال ۲۰۰۸ که بحران اقتصادی جهانی به وجود آمد با کمبود ارز روبرو شدیم این در حالی بود که تولید نفت نیازمند یک سرمایه گذاری دائمی در حوزه نفتی است. درواقع کمبود ارز یکی از دلایل کاهش تولید نفت جهانی بود که از سرمایه گذاری جدید جلوگیری می‌کرد، زیرا نبود ارز نه فقط در مورد ونزوئلا بلکه در کل دنیا موجب کاهش تولید نفت شده بود. همه این مسائل باعث شد سرمایه لازم برای تولید نفت کاهش یابد که این موضوع اثر مستقیم بر تولید نفت و کاهش آن داشت.

گرگوریو گنزالز تاکید کرد: درواقع کاهش ارز و سرمایه گذاری در بازار جهانی به ویژه در رابطه با ونزوئلا باعث کاهش تولید نفت شد.

سفیر ونزوئلا در ایران با اشاره به اینکه مسائل سیاسی که مکمل مسائل اقتصادی است، دلیل دوم کاهش تولید نفت بود، گفت: محدودیت‌هایی از سوی آمریکا به کشور ما تحمیل شده بود که تبعات خود را داشت. درواقع محدودیت‌هایی که در حوزه دستیابی به تکنولوژی‌ها و مسائل مربوط به تولید نفت برای ما ایجاد کردند بر تولید نفت تاثیرگذار بود.

وی افزود: این مسائلی بود که آن‌ها به عنوان ابزار سیاسی از آن استفاده کردند تا در حوزه اقتصاد به ما فشار آورند و به اهداف خودشان برسند، اما ما نیز همچون گذشته مسئولیت‌های خودمان در حوزه مسائل نفتی را ادامه می‌دهیم. صادرات نفت به آمریکا به مثابه گذشته ادامه دارد، اما به علت تحریم‌ها در پرداخت مشکل داریم.

گرگوریو گنزالز تصریح کرد: برای مثال ما به ۸ پالایشگاه در آمریکا به صورت روزانه هفت هزار بشکه نفت صادر می‌کنیم، اما مشکلات بسیار زیادی برای پرداخت این میزان صادرات داریم که این مساله در سرمایه گذاری ما به خصوص در حوزه نفت تاثیرگذاربوده است.

وی تاکید کرد: آن‌ها می‌خواهند با توسل به این ابزاربه ما حمله کنند و ما را مورد هجمه قرار دهند.

سفیر ونزوئلا در مورد میزان دقیق تولید نفت این کشور گفت: در حال حاضر اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارم، اما از سال قبل سیاست‌هایی به کار بردیم و سعی کردیم بسیار جدی‌تر عمل کرده تا بتوانیم کمبود‌های خود را طی ۴ سال آینده جبران کنیم. البته بسیاری از متحدان ما همچون چین، هند و روسیه، ما را در این زمینه بسیار کمک می‌کنند، زیرا برای سرمایه گذاری در حوزه نفت به حجم بالایی از سرمایه نیاز است.

وی در رابطه با میزان خرید نفت از ایران توسط این کشور توضیح داد: تا ۴۰۰ هزار بشکه نفت سبک ایران را خریداری کرده و با نفت سنگین ونزوئلا ترکیب می‌کنیم تا به نفتی که برای تجارت نیاز داریم دست یابیم و در نهایت صادرات کنیم. در ایران هم محدودیت‌هایی برای تولید نفت وجود دارد، اما با مذاکراتی که در حال انجام است، در پی افزایش تولید هستند. البته ایران هم با محدودیت‌هایی روبه رو است و نمی‌تواند مازاد تولید داشته باشد.

عربستان در حوزه نفت سیاست مستقلی ندارد

گرگوریو گنزالز، سفیر ونزوئلا در ایران در پاسخ به سوالی درباره تلاش عربستان برای افزایش تولید نفت اوپک گفت: عربستان به علت اینکه با امریکا مشکلات کمتری دارد به همراه روسیه (که بزرگترین تولید کننده نفت هستند) در مجموع روزانه ۱۱ میلیون بشکه نفت تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: ما یک نظر واحد در خصوص مسائل نفت در اوپک داریم، اما مواضع عربستان تحت تاثیر فضای سیاسی است. در واقع عربستان نظر ثابت ندارد، اما به هر حال نظر آن‌ها بر افزایش تولید نفت است که این نظر مطابق با اعضای دیگر اوپک است تا بتوانند از این طریق با افزایش قیمت مقابله کنند.

سفیر ونروئلا در ایران گفت: این طور به نظر می‌رسد که عربستان سیاست مشخص، ثابت و به خصوص مستقل در حوزه نفت ندارد، از این رو نمی‌توان عملکرد احتمالی آن‌ها در آینده را ارزیابی کرد.

مشت خالی عربستان برای افزایش دو میلیون بشکه‌ای تولید نفت

وی افزود: عربستان تناقضات زیادی در رویکرد‌های خود دارد و همواره در حال تغییر نظرات خود در رابطه با مسائل نفتی است. از طرفی با توجه به این که نفت زیادی تولید می‌کند اثر گذاری بسیاری بر سایر اعضای تولید کننده نفت همچون امارات دارد.

گرگوریو گنزالز در مورد وعده عربستان به ترامپ برای افزایش ۲ میلیون بشکه‌ای نفت (در روز) و این که آیا این مساله ناقض استقلال اوپک نیست؟ توضیح داد: قطعا این مساله ناقض قوانین است، اما موضوع این است که آن‌ها نمی‌توانند این قدر نفت تولید کنند چراکه توانایی لازم را ندارند. عربستان به اوپک وعده می‌دهد، اما توان انجام این وعده را ندارد.

سفیر ونزوئلا در ایران همچنین در مورد اینکه در رسانه‌های بین المللی اینگونه مطرح می‌شود که وضعیت بدهی‌های شرکت ملی نفت ونزوئلا در دوره جدید رئیس جمهور مادورو به حالت بحرانی و وخیمی رسیده است، گفت: همه سازمان‌ها و شرکت‌ها بدهی دارند چرا که برای توسعه فعالیت هایشان وام‌هایی می‌گیرند و این، منجر به ایجاد بدهی می‌شود. اما برای پاسخ به سوال شما دو مسئله وجود دارد یکی اینکه تمام شرکت‌ها بدهی دارند و حساب‌هایی برای پرداخت و دریافت پول دارند و مساله‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی دنیا است که صورت‌های مالی بسیاری دارد و مشکلاتی هم دارد.

وی ادامه داد: ونزوئلا و این شرکت صاحب بزرگترین ذخایر نفتی جهان است و نیاز به استفاده از همه ذخایر نفتی ونزوئلا برای سرمایه گذاری دارد. فرض کنید شما یه باغ بزرگ سیب دارید می‌خواهید از آن برداشت کنید در این فرایند برای صرف پول نیاز به اخذ وام دارید. اما زمانی که حجم محصول شما بسیار بالا باشد، شاید آن زمان هیچ چیزی را در اختیار نداشته باشید، اما پشتوانه شما آن صد هزار هکتاری است که می‌توانید از آن سیب برداشت کنید. مسائل شرکت نفت ونزوئلا نیز همچون این باغ است. این شرکت دارایی‌های زیادی در حوزه نفتی دارد، اما به دلیل مشکلات مالی و نداشتن سرمایه کافی نمی‌تواند از منابعی که در اختیار دارد به شکلی که باید استفاده کند.

ارز دیجیتال «پترو»، ابزار دور زدن تحریم‌های امریکا

این مقام ونزوئلایی در خصوص اینکه آیا ارز دیجیتالی پترو با پشتوانه نفت است می‌تواند وضعیت اقتصادی ونزوئلا را بهبود ببخشد، گفت: پترو یک ارز دیجیتالی با پشتوانه نفت است که قیمت این ارز برابر با قیمت روز یک بشکه نفت برابر است. در پیش فروش پترو، ۵ میلیون دلار درآمدزایی ایجاد شد که بدون شک این رقم افزایش می‌یابد. در عین حال ما هم از بخش دیگر سرمایه‌ای ونزئلا یعنی طلا در جستجوی حمایت بیشتر هستیم؛ درواقع در تلاش هستیم طلا هم بتواند پشتوانه پترو شود. اما مشخصا این مساله نمی‌تواند مشکلات ونزوئلا را حل کند.

سفیر ونزوئلا در ایران تصریح کرد: شاید ۵ میلیون دلار برای یک فرد زیاد باشد، اما این رقم برای یک کشور بسیار ناچیز است. کشور ما قطعا به رقم بسیار بالاتری برای فایق آمدن بر بحران اقتصادی خود نیاز دارد، زیرا بدهی‌های ما بسیار بیش از این رقم است. اما به هر حال از طریق این واحد پول می‌توان محدودیت‌های اقتصادی و تجاری که امریکا برا ما ایجاد کرده است را دور زد.

وی افزود: از طرفی این ارز به ما کمک می‌کند تجارت جهانی را پرداخت کنیم. این ارز به ما کمک می‌کند برای پرداخت‌های مان به هیچ نهاد بین المللی همچون بانک جهانی نیازمند نباشیم و به بحث سوییفت بین المللی هم وابستگی نداریم درواقع ما در زمینه پرداخت‌های بین المللی مان، آزادی عمل داریم. این اقدامات، ایده‌های رئیس جمهور مادورو و دولت ونزوئلا بود تا مسائل و مشکلات مالی را بتوانیم از طریق پترو حل کنیم.

گرگوریو گنزالز ادامه داد: در حال حاضر فقط امریکا اجازه تجارت با پترو را نمی‌دهد به این دلیل که ما می‌توانیم از طریق پترو محدودیت‌های ایجاده شده توسط آمریکا را دور بزنیم، ممنوع کرده و اجازه تجارت با آن را نمی‌دهد. تمام کشور‌ها بسته به قدرت مالی خودشان میتوانند از پول‌های مجازی در دنیا استفاده کنند، پترو هم به این صورت این وارد سیستم تجارت جهانی شده است.

گردشگری و معدن راهکار خروج ونزوئلا از بحران

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت ونزوئلا در دوران جدید خود به غیر از ارز پترو برنامه‌ای برای خروج اقتصاد از شرایط فعلی دارد، اظهار داشت: دولت جدید که از اول ژانویه ۲۰۱۹ شروع می‌شود برنامه‌هایی را اتخاذ خواهد کرد. اولین موضوع مربوط به مسائل معدن است، زیرا ما به غیر از تولیدات گاز و نفت تولیدات معدنی نیز داریم.

سفیر ونزوئلا در ایران گفت: درواقع ما می‌توانیم همان طور که در حوزه فولاد حضور و نقش فعالی در جهان داریم با افزایش تولید در بخش آلومینیوم، فولاد و آهن آن‌ها را نیز در سطح جهانی عرضه کنیم.

گرگوریو گنزالز با بیان اینکه درزمینه تولید آهن شرکتی در ونزوئلا به نام CBK وجود دارد، افزود: حوزه دیگری که مورد توجه قرار دارد بخش توریسم و گردشگری است. درواقع می‌خواهیم از این طریق در ونزوئلا سرمایه گذاری کنیم.

وی گفت: در حوزه مسایل کشاورزی و صنعتی نیز توافقاتی انجام شده، ولی باید منتظر باشیم تا برخی مسائل داخلی ونزوئلا حل شود. در آینده‌ای بسیار نزدیک برنامه‌هایی برای صادرات برنج، قهوه و کاکائو اجرا خواهیم کرد.