تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر تهدیدات امروز تاجیکستان

«قاهر رسول زاده» نخست وزیر تاجیکستان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.

اخبار بین‌الملل- وی در مورد تلاش‌ها برای تامین ثبات در افغانستان صحبت و به تاثیر منفی تغییر اقلیم بر تاجیکستان و به طور کلی منطقه آسیای مرکزی، به ویژه افزایش دمای هوا، ذوب سریع یخچال‌های طبیعی و افزایش حوادث طبیعی اشاره و از ضرورت توسعه نیروگاه‌های برق آبی حمایت کرد.

تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر تهدیدات امنیت تاجیکستان

رسول زاده گفت: تروریسم، افراط‌گرایی همراه با جنایات سازمان یافته فراملی و قاچاق مواد مخدر، صلح و امنیت بین المللی را تضعیف، مناقشات را تشدید و مناطق مختلف را بی‌ثابت می‌کنند.

وی افزود: مقامات تاجیکستان تمام تلاش‌های لازم برای مبارزه با تروریسم را انجام و معتقدند که تلاش‌های اصلی باید بر حذف زیرساخت‌های نظامی تروریسم بین المللی، محروم ساختن تروریست‌ها از هرگونه پشتیبانی سیاسی، نظامی و مالی، جلوگیری از استفاده از اینترنت برای افراطی سازی اذهان، استخدام و تبلیغات افراط‌گرایی و خشونت متمرکز شوند.

رسول زاده قاچاق مواد مخدر را یکی از منابع اصلی تامین مالی تروریسم عنوان و در مورد ابتکار رئیس جمهور تاجیکستان در زمینه ایجاد یک گروه ویژه متشکل از کارمندان نهادهای انتظامی کشورهای به اصطلاح «مسیر شمالی» اشاره کرد.

وی با بیان اینکه، این گروه با حمایت سازمان ملل و با جذب کارشناسان برای تحقیق مشکلات مربوط به قاچاق مواد مخدر فعالیت خواهد کرد و خواستار حمایت از این ابتکار در سازمان ملل شد.

پیوند امنیت کشورهای آسیای مرکزی با افغانستان

نخست وزیر تاجیکستان گفت: امنیت در آسیای مرکزی با برقراری ثبات در افغانستان ارتباط تنگاتنگی دارد.

وی افزود: تاجیکستان به عنوان کشور دارای طولانی ترین مرز با افغانستان از روزهای اول استقلال تلاش‌های مستمری جهت تثبیت صلح و ثبات پایدار این کشور به خرج داده است.

رسول زاده در این راستا به پروژه‌های اجتماعی و اقتصادی مرتبط با توسعه «شریان حمل و نقلی تاجیکستان و افغانستان»، ایجاد «پل‌های انرژی» و تامین برق مورد نیاز مردم این کشور اشاره کرد.

تغییر اقلیم در تاجیکستان

نخست وزیر تاجیکستان در بخش دیگری به مسئله تغییر اقلیم اشاره و تاکید کرد که طی 60 سال اخیر میانگین سالانه دمای هوا در این کشور یک درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

وی گفت: علاوه بر این بارندگی شدید و میزان و شدت پدیده‌های هیدروسنجی طبیعی افزایش پیدا کرده است.

رسول زاده افزود: در پی بلایای طبیعی مربوط به آب در اقتصاد تاجیکستان سالانه صدها میلیون دلار خسارت وارد می‌شود که اغلب اوقات این وقایع با تلفات انسانی همراه است.

وی در ادامه تصریح کرد:  تاثیر منفی تغییر اقلیم در حجم و کیفیت آب آشامیدنی در سراسر جهان محسوس‌تر می‌شود.

بنابر صحبت‌های رسول زاده، در تاجیکستان طی 10 ساله اخیر کاهش قابل توجه یخچال‌های طبیعی برای تمام منطقه آسیای مرکزی ثبت شده است.

رسول زاده در این راستا بر ضرورت تقویت همکاری میان کشورها برای مبارزه با عواقب بلایای طبیعی از طریق تهیه رویکردهای پیشگیرانه و ایجاد صندوق‌های مرتبط برای ارائه کمک‌های لازم به کشورهای نیازمند تاکید کرد.

وی علاوه بر این بر ضرورت تقویت کار در زمینه مانیتورینگ یخچال‌ها، برف و سایر منابع آبی و انجام اقدامات موثر در زمینه حفاظت از آنها برای نسل‌های آینده تاکید کرد.

تاجیکستان جانبدار استفاده گسترده از انرژی برق آبی

رسول زاده در بخش دیگری بر ضرورت حمایت همه جانبه از توسعه اقتصاد سبز، به ویژه انرژی سبز به عنوان یک جنبه توسعه پایدار تاکید و گفت: استفاده گسترده از انرژی تجدید پذیر به طور عمده نیروگاه‌های برق آبی، به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور با کمترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای، کمک می‌کند.

وی گفت: تامین بخش عمده انرژی تاجیکستان را نیروگاه‌های برق آبی که حدود 98 درصد از برق این کشور از طریق آنها تولید می‌شود را بر عهده دارند.

رسول زاده افزود: دولت تاجیکستان اقدامات گسترده‌ای را برای تعادل تولید و مصرف انرژی از طریق نوسازی و افزایش ظرفیت نیروگاه‌های موجود، ساخت نیروگاه‌های جدید برق آبی و همچنین معرفی روش‌های نوین حفاظت از انرژی انجام می‌دهد.