در سال اول دولت مسکن مهر را آماده تحویل می‌کنیم/ مردم خسته شده‌اند بروید دزد را بگیرید

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه رادیویی بی‌واسطه با مردم که از رادیو ایران پخش شد با بیان اینکه در جمهوری اسلامی رأی مردم تشریفاتی نیست و کاملاً واقعی است، اظهارداشت: آنچه مرا وا داشت تا وارد صحنه انتخابات شوم دغدغه کسانی بود که معتقد بودند کشور به فردی نیاز دارد تا مدیریت اجرایی داشته باشد و به دور از جناح‌بندی‌های سیاسی مرسوم، پا به عرصه بگذارد.

 

مهمترین محورهای سخنان رئیسی در ادامه می‌آید:

* وضعیت محرومیت محرومان، بیکاری بیکاران و آسیب‌های اجتماعی باعث شد که به صحنه بیاییم چرا که این وضعیت برای هیچکس قابل تحمل نیست.

* باید در زندگی اجتماعی مردم تغییر داده شود و گام اول آن تغییر در مدیریت اجرایی است.

* زندگی مردم و معیشت آنها کار را به آنجا رسانده که درآمد برخی همین مبلغ یارانه‌ها و حمایت سازمان‌های حمایتی از آنهاست.

* آمار رسمی بیکاران 12 درصد و آمار تحصیلکردگان بیکار 40 و جوانان بیکار حدود 30 درصد است.

* حتماً امکان ایجاد تغییر در وضعیت معیشت و اقتصاد کشور وجود دارد چرا که کشور ما ظرفیت و سرمایه و نیروی انسانی کم ندارد.

* می‌توان با یک مدیریت اجرایی صحیح وضع محرومان را تغییر داد تا شاهد فقر مطلق نباشیم.

* امکان افزایش یارانه برای دهک‌های پایین تا 3 برابر حتماً وجود دارد.

* ما باید برابر با قانون 12 درصد بیکاری را به 8 درصد برسانیم و این امکان ندارد مگر اینکه سالی یک میلیون شغل ایجاد شود و دلیل آن نیز ظرفیت‌های خالی است که وجود دارد.

* چرا مسکن مهر مورد بی‌مهری قرار گرفت؟، آن هم برای مردمی که با فروختن طلای همسر خود پیش‌قسط‌هایشان را می‌دادند و معطل گذاشتن آنها هیچ توجیهی ندارد.

* ما در سال اول دولت کار و کرامت، مسکن مهر را آماده تحویل خواهیم کرد.

* ایجاد اشتغال در فضای مجازی بسیار مهم است و می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

* ما می‌توانیم کاری کنیم که کشور از بحران بیکاری و فقر مطلق نجات پیدا کند.

* رکود قفلی است که باید با کلید حضور مردم باز شود.

* من نمی‌خواهم منکر زحمات دولت‌ها شوم اما مادری که با چشمان اشکبار به دنبال شغلی برای فرزند خود است یا پدری که بیکار شده و شرمنده است باید مورد توجه قرار گیرد. 

* ما گفتیم دولت کار که دیگر خجالت نباشد و گفتیم دولت کرامت تا حقوق همه سلایق در کشور حفظ شود، این یک شعار نیست و کاملاً شدنی است.

* وضعیت مسکن در کشور قابل حل است و یکی از دلایل پایین آمدن آمار ازدواج، عدم مسکن و شغل است لذا شغل با کرامت کاملاً قابل تحقق است.

* در مشهد، جوانانی که برای نداشتن مسکن به ما مراجعه کردند باعث شد ما کلنگ یک مجتمع مسکونی را بزنیم لذا با رفع مشکل شغل و مسکن می‌توان ازدواج را افزایش داد.

* گاهی به یک نفر تسهیلات بانکی بالا و نجومی داده می‌شود اما یک جوان برای وام ازدواج گرفتار است.

* ما در آستان قدس قنات‌های اطراف مشهد را بررسی کرده و 100 قنات را لایروبی کردیم و در آن منطقه رونق کشاورزی ایجاد شد.

* ما به یک نظام اداری سالم برای اداره کشور نیازمندیم اما حقیقتاً یک فساد در یک اداره یا بانک ذهن مردم را آشفته می‌کند اما این شرایط می‌تواند تغییر کند تا دیگر هر روز یک فساد تیتر روزنامه‌ها نشود.

* اولین کار ما این است که بسترهای فسادزا را شناسایی و اصلاح را از درون دولت شروع کنیم.

* اگر امضاهای طلایی درست استفاده شود یعنی آنجایی که می‌خواهد به بخش خصوصی امکان دهد، درست صورت گیرد، بخشی از فساد کم می‌شود.

* ما مشکل قانون نداریم، مشکل ما در کشور اقدام و عمل است، بحث فساد اقتصادی امروز در کشور ما فراجناخی شده و دیگر مسئله یک دولت نیست و مردم از این وضعیت خسته شده‌اند، ما باید بسترهای فسادآور را حل کنیم.

* این دولت می‌آید می‌گوید دولت قبلی، دولت قبلی می‌گوید دولت پیشین، مردم خسته شده‌اند و می‌گویند نگویی «دزد،دزد» بروید دزد را بگیرید.

* ما بنا داریم در دولت کار و کرامت ظرف 6 ماه به مردم اقداماتی که در حوزه اصلاح نظام اداری صورت گرفته است را اطلاع دهیم.

* اگر بخواهیم با فساد اقتصادی مقابله کنیم باید نظام بانکی و پولی‌مان اصلاح و تسهیلات داده شود.

* هرجا فساد دیده شد باید خود دولت قبل از هر کسی مدعی مبارزه با فساد باشد  نه اینکه کسانی که فریاد می‌زنند اهمیتی به آنها داده نشود.

* باید در جهت نظام اقتصادی کشور با استفاده از فضای مجازی به نوعی از شفافیت برسیم که قراردادها و اقدامات دولت پشت ویترین قرار بگیرد و نقد شود و محرمانگی پایان یابد.

* تصدی‌گری دولت در اقتصاد باید کاهش داده و خصوصی‌سازی انجام شود.

* اینکه مردم هر روز درگیر یکی از مؤسسات مالی مانند پدیده، ثامن‌الحجج و کاسپین شوند و دست به اجتماعات و اعتراضات بزنند، نمی‌شود و آنها می‌پرسند که چطور این اتفاق‌ها می‌افتد، آیا مسئولان از مجوز و ثبت آنها خبر نداشته‌اند؟

* مؤمن چند بار از یک سوراخ گزیده نمی‌شود، اگر اینطور شود این از بی‌توجهی خود اوست. لذا موضوعی که در دهه 70 و 80 اتفاق افتاد در سال 94 نیز پرونده دارد در حالیکه می‌توان با یک اراده جدی فسادزدایی کرد.

* یکی از مسائل اجتماعی ما حوزه محیط زیست است و اکوسیستم‌ها نباید دچار آسیب شود و این لازمه‌اش توسعه‌یافتگی با نگاه به مسائل زیست محیطی است.

* حفظ محیط زیست، جنگل‌ها، آب‌ها از دغدغه‌های جدی مردم است که مدیریت مقتدر، انقلابی و جهادی می‌خواهد.

* سئوال مردم این است که آیا مسئله ریزگردها قابل پیشگیری و پیش‌بینی و برخورد متناسب نبود؟ این مسئله باید به صورت مستمر آسیب‌شناسی شود نه اینکه اقدامات موسمی صورت بگیرد.

* چه اتفاقی افتاده که در بسیاری از محصولات دلالی وجود دارد و به کشاورز 1000 تومان می‌رسد اما کالا به دست مردم 10 هزار تومان می‌رسد.

* ما کشور پر آبی هستیم اما مشکل در ضعف مدیریت است، برخی از استان‌های ما نیز که مشکل کم آبی دارند راهکار اقتصادی آن فقط کشاورزی نیست بلکه استفاده از ظرفیت معدن و صنایع است.

* در بسیاری از کارهای توسعه‌ای باید بین دانشگاه، صنعت و بازار ارتباط ایجاد کرد و این حوزه‌ها حتی باید با سیاست خارجی نیز پیوند داشته باشند، اگر می‌گوییم اقتصاد مقاومتی، سفرای ما هم باید همین حس را بگیرند.

* زندگی با کرامت یعنی حقوق همه مردم با هر گویش و گرایشی حفظ شود و به فضای رفع فقر و بیکاری به عنوان یک مسئله ضروری توجه صورت گیرد.

* گاهی دیده می‌شود رئیس جمهور در 2 یا 3 جلسه ستادهای عالی و شوراهای عالی که می‌تواند وزرا و معاونان را به خط کند بیشتر حضور ندارد.

* می‌توان طرح سلامت را با پزشک خانواده و نظام نوین ارجاع از طبقات غیربرخوردار آغاز کرد تا همه از سلامت بدون دغدغه برخوردار شوند.

* یکی از درآمدهای جدی برزیل از راه ورزش است و ما می‌توانیم در ورزش خودمان با اتکا به قهرمانان و مدال‌آوران این مسئله را اصلاح کنیم و دولت باید به ورزش قهرمانی توجه کند.

* زنان نیمی از جامعه ما را تشکیل می‌دهند و باید درباره زنان رفع محرومیت منزلتی صورت بگیرد و شأن زنان و دختران ما حفظ شود. همچنین باید زنان خانه‌دار و زنان روستایی و عشایر که مولد هستند تحت بیمه‌های حمایتی قرار بگیرند.

* زمانی که انقلاب پیروز شد من 19 سال داشتم و اما در آن دوران به جوانان اطمینان کردند، لذا باید بدانیم اگر به جوانان اعتماد کنیم ضرر نخواهیم کرد.

* جوانان تحصیلکرده ما نباید دستفروشی کنند البته دستفروشی شغل با برکتی است و بنده در دوران کودکی و نوجوانی که طعم فقر و کار را چشیده بودم دستفروشی می‌کردم.

* افزایش مالیات باید درباره کسانی باشد که فرار مالیاتی داشته‌اند و دولت باید از آنها مالیات اخذ کند.

* اگر نقدینگی در تولید صرف نشود دچار ضرر خواهیم شد و باید پول قاچاق کالا به سمت تولید بیاید و قاچاق کالا به حداقل ممکن برسد.

* اگر توفیق پیدا شود و رأی مردم به دولت کار و کرامت قرار گیرد باید برای نقد آماده شویم چرا که روحیه نقد تضمین‌کننده سلامت دولت است.

* بنده خودم از مؤسسه‌های بیرون از آستان قدس دعوت کردم که به آنجا بیایند و نظارت و حسابرسی کنند. این حسابرسی و نظارت عمومی مردم و رسانه‌ها کمک به دولت برای بهتر دیدن مشکلات است.

* وظیفه ما معرفی و ارائه برنامه و کار نهایی، رأی مردم است.

* برخی می‌خواهند کار را با تهمت و تخریب پیش ببرند، من همه اینها را به انصاف دعوت می‌کنم و معتقدم نباید تحت تاثیر شایعات قرار بگیرند.

* زمانی که می‌خواستم وارد عرصه شوم، برخی که مخالف بودند می‌گفتند شما وارد نشوید چون در این عرصه اخلاق رعایت نمی‌شود. چرا نباید این عرصه توأم با اخلاق باشد، ما معتقدیم سخن با انصاف می‌تواند منشاء خوب کار کردن باشد.