تلاش نخست‌وزیر عراق برای معافیت بغداد از تحریم‌ آمریکا علیه ایران

«ولید السهلانی» نماینده پارلمان عراق، اعلام کرد که «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق، برای معافیت این کشور از تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران، تلاش خواهد کرد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومة» گفت: ملزم کردن عراق به این تحریم‌ها، بر مبادلات تجاری میان بغداد و تهران که سالانه به 16 میلیارد دلار می‌رسد، تاثیر منفی می‌گذارد. از سوی دیگر دولت و پارلمان کنونی عراق، سیاست گرسنه نگه داشتن ملت‌ها را که واشنگتن علیه تهران اعمال می‌کند، رد می‌کنند. 

السهلانی تاکید کرد که عبدالمهدی تلاش می‌کند تا عراق را در فهرست استثناهایی که واشنگتن در تعامل با ایران ارائه خواهد کرد، بگنجاند. اقتصاد عراق و بخش انرژی برق آن به میزان زیادی متکی به همسایه ایرانی ماست و نمی‌توان به تحریم‌های تحمیلی علیه تهران پایبند بود زیرا در این صورت کشور ما در معرض خطرات اقتصادی بزرگی قرار خواهد گرفت.

روزنامه «عکاظ» عربستان، در شماره دیروز (سه‌شنبه 13 نوامبر) خود مدعی شد که عبدالمهدی به سفیر آمریکا در عراق ابلاغ کرده است که بغداد نمی‌تواند از گاز و برق ایران بی‌نیاز باشد. به همین دلیل نیز نخست‌وزیر عراق به طور جدی در اندیشه دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکاست.

به نوشته این روزنامه سعودی، برخی شخصیت‌های عراقی به عبدالمهدی پیشنهاد داده‌اند که برای دیدار با ترامپ به منظور جلوگیری از ایجاد مصیبت در عراق پس از مهلت 45 روزه داده شده به بغداد برای توقف واردات برق از ایران، به واشنگتن سفر کند. عبدالمهدی نیز به طور جدی در اندیشه گرفتن معافیت بغداد از این تحریم‌ها در گفت‌وگو با ترامپ است.

بر اساس این گزارش، عبدالمهدی در گفت‌وگویی طولانی با سفیر آمریکا در بغداد به او ابلاغ کرده است که عراق نمی‌تواند در مدتی کوتاه برای برق و گاز وارداتی از ایران، جایگزین بیابد.