آیت الله نوری همدانی: اخذ دیرکرد حرام است

آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی در دیدار اعضای هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جامعیت دین مبین اسلام، گفت: این دین آسمانی در عرصه های مختلف و  مسائل گوناگون از جمله اقتصاد نظر و آموزه دارد و مساله اقتصاد دارای اهمیت زیادی است.

وی با اشاره به لزوم میدان دادن به جوانان به ویژه در امور اقتصادی، گفت: اگر به آن‌ها میدان داده شود، جوانان می‌توانند که مشکلات اقتصادی را حل کنند؛ مردم در چند سال اخیر وعده‌های زیادی را در حوزه اقتصاد شنیدند، ولی آن‌ها ارزانی را در سفره‌های خود نمی‌بینند، ارزش پول کشورمان کاهش یافته است و کالاهای ضروری برای مردم گران شده است.

این مفسر قرآن کریم اولویت بندی در تأمین نیازهای مردم را ضروری دانست و تصریح کرد: دولت پیش از پرداختن به بازار خودرو و سکه باید تأمین نیازهای اولیه مردم را در دستور کار خود قرار بدهد.

وی ادامه داد: ثروت‌ها نباید راکد باشند، بلکه ثروت‌ها باید در جریان باشند تا رونق اقتصادی را داشته باشیم، در اسلام فقر نداریم و اگر جلوی اسراف‌ها و احتکارها گرفته شود، دیگری فقیری نخواهیم داشت.

آیت‌الله نوری همدانی ادامه داد: براساس روایات اسلامی ما باید حاکمان جامعه، زندگی خودشان را در سطح فقرای جامعه قرار دهند، تا تحمل فقر برای فقرا راحت باشد؛ اما متأسفانه در کشور ما به خوبی به این نکات توجه لازم نمی‌شود.

دیرکرد ربا به شمار می‌رود و حرام است

وی خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر بارها گفتم که دیرکرد حرام است و دیرکرد ربا به شمار می‌رود، اما باز هر روز مردم به من نامه می‌نویسند که در بانک‌ها از آن‌ها دیرکرد گرفته می‌شود.

استاد سطوح عالی حوزه تأکید کرد: هر اقدامی در حوزه اقتصاد به سرعت خودش را نشان می‌دهد و مردم بهبود وضعیت اقتصادی را باید در سفره‌های خود و نه آمار مدیران ببینند، آن‌ها طاقت ندارند که چندین سال منتظر اجرا شدن برنامه‌های مدیران برای بهبود وضعیت اقتصادی خود باشند.

وی در پایان افزود: انفال در دین اسلام در اختیار خداوند، رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) است، انفال شامل مواردی همچون معادن و جنگل‌ها است که باید کسی که صاحب ولایت است، از آن استفاده کند تا شاهد فقر در جامعه اسلامی نباشیم.

تشکیل کمیته ضد تحریم در مجلس

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار عملکرد نظام بانکی را مورد انتقاد مراجع عظام تقلید دانست و گفت: مراجع، فعالان اقتصادی و توده‌های مردم به نظام بانکی انتقاداتی دارند، در این راستا قانون بانک مرکزی بعد از چند دهه در مجلس شورای اسلامی اصلاح شد، به دنبال ایجاد یک بانک جدید به نام بانک توسعه در کشور هستیم.

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به اخذ دیرکرد در بانک‌ها گفت: با توجه به دغدغه مراجع عظام تقلید و مردم، قانونی برای حذف اخذ دیرکرد تصویب کردیم که این قانون اکنون در شورای نگهبان است، در صورت اجرای آن مشکلات مردم در خصوص دیرکرد حل می‌شود.

وی افزود: در بودجه سال ۹۸ تلاش می‌کنیم که تأمین کالاهای اساسی در بودجه دیده شود، اشتغال جوانان از جمله دغدغه‌های مردم است و در بودجه رقمی برای اشتغال پیش بینی شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: کمیته ضد تحریم در مجلس تشکیل شده، ولی از دولت گلایه داریم که در بخشی از امور نه تنها به وظیفه خود عمل نکرد، بلکه آثار تصمیمات دولت در حوزه ارزی به تورم منجر شد.

وی ادامه داد: بخشی از دغدغه‌هایی که مراجع عظام تقلید داشتند، در قانون بانک مرکزی لحاظ کردیم و در این راستا نظارت مستمر شرعی بر اجرا در حوزه بانک مرکزی برای عدم عدول از موارد شرعی ضرورت دارد، اصلاح قانون بانک مرکزی به پایان رسید و در آینده نزدیک در صحن مجلس ارائه می‌شود.

پورابراهیمیدر پایان گفت: بخشی از مشکلاتی که در حوزه اقتصاد کشور داریم، به دلیل دوری از مبانی اقتصاد اسلامی است و همه این مشکلات به دلیل تحریم‌های آمریکا نیست.