دستاوردهای سفر هیات پارلمانی ایران به صربستان

 سیده فاطمه حسینی در تشریح روند حضور هیات پارلمانی کشورمان در یکصد و چهل و یکمین اجلاس بین المجالس جهانی (IPU) گفت: این اجلاس با شعار " تقویت حقوق بین الملل؛ نقش و سازوکارهای پارلمانی و کمک همکاری منطقه ای" به میزبانی کشور صربستان برگزار شد.

اخبار سیاسی- نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده، نمایندگان اعزامی علاوه بر شرکت در مجمع عمومی و شورای بین‌المجالس، در کمیته‌های دائمی صلح و امنیت بین‌الملل، توسعه پایدار، امور مالی و تجارت، دموکراسی و حقوق بشر، امور سازمان ملل، نشست زنان، نشست جوانان، نشست گروه آسیاپاسفیک و پنل‌های تخصصی شرکت و نظرات خود را مطرح کردند.

وی در این رابطه، افزود: آقایان مصطفی کواکبیان ، محمدمهدی زاهدی ، مسعود گودرزی ، شهرام کوسه غراوی و جلیل مختار از جمله اعضای هیات اعزامی مجلس شورای اسلامی ایران به بلگراد بودند.

وی ادامه داد: نشست هیات رئیسه زنان اجلاس بین‌المجالس با حضور تاثیرگذار تیم ایرانی برگزار شد که در این جلسه گزارشی از میزان مشارکت زنان به عنوان نماینده کشورها در ترکیب هیأت‌های شرکت کننده طی سال‌های گذشته در این اتحادیه ارائه شد. همچنین مقرر شد در یکی از دو اجلاسیه آینده محور اصلی اجلاس اتحادیه بین‌المجالس در ارتباط با زنان باشد.

حسینی افزود: نشست مشترک هیأت رئیسه زنان و کمیته حقوق بشر دوستانه اجلاس یاد شده نیز برگزار شد که به بررسی قوانین تبعیض آمیز ناقض حقوق بشر دوستانه بین‌المللی همانند  قوانین مربوط به پناهجویان و افراد فاقد تابعیت پرداخته شد.در جلسه مذکور گزارشی ارایه شد از وضعیت تبعیض در قوانین ۲۴ کشور در اعطای تابعیت به فرزندان از طریق پدر و مادر که اصلاح قانون در ایران در گزارش کشورمان ارایه شد و به عنوان یک تجربه موفقیت آمیز در اصلاح قانون مورد توجه قرار گرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اهمیت حضور هیأت پارلمانی کشورمان در مجمع عمومی یکصد و چهل و یکمین اجلاس بین المجالس جهانی(IPU)  گفت: اخضر ابراهیمی، دیپلمات ارشد الجزایری و نماینده سابق سازمان ملل به عنوان سخنران افتخاری در این نشست نکات مهمی در خصوص خلع سلاح هسته‌ای مطرح کرد.

وی افزود: تهدید چندجانبه گرایی، تهدید وجود تسلیحات هسته‌ای در منطقه غرب آسیا، جاه طلبی اسرائیلی ها در منطقه و غیره از جمله موضوعات مهم مطرح شده توسط این دیپلمات ارشد الجزایری بود.

فاطمه حسینی گفت: باید یادآور شد گابریلا کوئواس بارون، رئیس اتحادیه بین‌المجالس جهانی در گزارشی نسبت به سفر یک سال اخیر خود به جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد که در این راستا ضمن قدردانی از ایران، دیدار با رئیس جمهوری، رئیس قوه مقننه و وزیر امور خارجه کشورمان را پرثمر عنوان کرد.

این نماینده مردم در قوه مقننه تصریح کرد: طبق رویه ائتلاف سعودی در اجلاس امسال نیز برخی نمایندگان مجالس های نزدیک این ائتلاف ادعای ضدایرانی تکراری پیرامون یمن مطرح کردند.

حسینی تاکید کرد: هیات پارلمانی کشورمان در مجمع عمومی اتحادیه بین‌المجالس جهانی ضمن محکوم کردن طرح چنین اظهاراتی، از عملکرد مثبت ایران برای بوجود آمدن زمینه گفتگوهای موفقیت آمیز و سازنده یمنی- یمنی که نتیجه آن، توافقنامه های استکهلم و روند پیگیری آن تحت نظارت سازمان ملل متحد بود صحبت کردیم که مورد استقبال کشورهای حاضر در جلسه قرار گرفت.

وی با اشاره به مطلب فوق، گفت: بر این اساس در مرحله رای‌گیری علیرغم مخالفت برخی کشورهای دارای مواضع همسو با عربستان و امارات، گزارش دبیرکل IPU مورد تصویب قرار گرفت و آنها موفق به تحمیل مواضع خود به نشست نشدند. در گزارش مذکور به ضرورت اعزام هیاتی به یمن و مشاهده تحولات از نزدیک در جامعه جنگ زده این کشور و ضرورت بررسی وضعیت حقوق بشر نمایندگان مجلس یمن و شنیدن صدای نمایندگان از هر دو طیف تاکید شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین باید اذعان کرد استفاده از ابزارهای غیرقانونی تحریم های اقتصادی یا در واقع، تروریسم اقتصادی از سوی ایالات متحده آمریکا به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف خود نگرانی های جدی کشورها محسوب می شود که این موضوع نیز در جلسه مجمع عمومی اجلاس از سوی هیات پارلمانی ایران مورد تاکید قرار گرفت.

این نماینده مردم در قوه مقننه تصریح کرد: البته طبق چارچوب کلی سیاست خارجی کشورمان بر ضرورت همگرایی و تاکید بر رفع چالش های مشترک نیز تاکید شد. همچنین در این نشست از نمایندگان جوان تمامی پارلمان ها دعوت شد به دنبال دستیابی به صلح بر مبنای عدالت و گفتگو در بین خود و همچنین طرد آن دسته از افرادی باشند که خیال پردازانه به جنگ ناتمام و نزاع بین تمدن ها می اندیشند.

حسینی افزود: حضور اعضای هیات پارلمانی ایران در نشست کمیته دائمی دموکراسی و حقوق بشر یکصد و چهل و یکمین اجلاس بین المجالس جهانی نیز دردستور کار قرار داشت که خوشبختانه با عملکرد مثبت مسعود گودرزی، نماینده کشورمان، موضوعات مورد نظر جمهوری اسلامی ایران در زمینه نقش مجالس قانونگذاری در تضمین حق بهداشت برای همگان در قطعنامه مربوط به این کمیته گنجانده شد.

وی در این رابطه تشریح کرد: ضرورت توجه به موضوع گروه‌های محروم به ویژه زنان و کودکان در امر اجرای سیاست‌های مربوط به بهداشت همگانی، اهمیت تضمین ارایه خدمات بهداشتی و پزشکی با کیفیت، مقرون به صرفه و در دسترس برای کلیه اقشار جامعه، جایگاه خاص تضمین غیرتبعیض‌آمیز خدمات بهداشت عمومی و مراقبت‌های بهداشتی برای همه در قوانین کشوری و در سطوح اجرایی، تاکید بر ارتقاء و تقویت دسترسی به داروهای اساسی و با کیفیت بدون اعمال هر گونه تبعیض، تصریح بر نیاز به گردآوری اطلاعات کیفی و درست در زمینه مسایل بهداشتی، قدرت نظارتی مجالس قانونگذاری بر برنامه ها و اقدامات دولت های خود، ضرورت تضمین استمرار ارایه خدمات مراقبت بهداشتی و درمان پزشکی برای قربانیان درگیری‌های مسلحانه و نقش‌آفرینی مجالس قانونگذاری در امر ظرفیت سازی در سطح پارلمان‌ها و نمایندگان مجالس قانونگذاری برای توسعه و نظارت بر سیاست های ملی در زمینه بهداشت همگانی از طریق تاسیس سامانه های مراقبت بهداشتی قدرتمند و آموزش محور از جمله مواردی بود که با تلاش هیات نمایندگی کشورمان در متن قطعنامه کمیته دموکراسی و حقوق بشر اتحادیه بین‌المجالس گنجانده شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین نشست کمیته دائمی توسعه پایدار، امور مالی و تجارت نیز برگزار شد که شهرام کوسه غراوی،  نماینده کشورمان ضمن اشاره به تدوین برنامه توسعه اقتصاد دیجیتال در جمهوری اسلامی ایران، از سرمایه گذاری های انجام شده و زیرساخت های پیش بینی شده برای بهره مندی از این فرصت سخن گفت.

وی ادامه داد: در این بین باید یادآور شد جلیل مختار، عضو دیگر هیات پارلمانی کشورمان نیز در نشست مجمع نمایندگان جوان شرکت کرد؛ نماینده مردم آبادان در قوه مقننه در این نشست ضمن تاکید به اهتمام رهبر معظم انقلاب به جوانان کشور، گفت که امروزه قوه مقننه برای حمایت از جوانان در راستای ایجاد اشتغال و مشارکت در مدیریت کلان کشور، طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را تصویب و دولت را مکلف به اجرای آن کرده است.

این نماینده مردم در قوه مقننه گفت: همچنین نماینده مردم آبادان در قوه مقننه در 'کارگاه آموزشی کنوانسیون سازمان ملل پیرامون حقوق کودک، دستاوردها و چالش ها: دیدگاه های پارلمانی راه پیش رو' نیز حضور داشت.

وی تصریح کرد: در ادامه سفر هیات پارلمانی کشورمان به بلگراد برای شرکت در یکصد و چهل و یکمین اجلاس بین المجالس جهانی، نمایندگان ایرانی دیدارهای دوجانبه ای نیز برگزار کردند که از جمله آنها می توان به دیدار محمدمهدی زاهدی و مسعود گودرزی با وزیر آموزش، علوم و توسعه فناوری صربستان و همچنین دیدار مصطفی کواکبیان با دوارت پاچگو، نماینده پارلمان پرتغال اشاره کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: البته اعضای هیات پارلمانی کشورمان در حاشیه برگزاری یکصد و چهل و یکمین اجلاس بین المجالس جهانی دکترلاریجانی، رییس قوه مقننه را نیز همراهی کرده و در دیدار با افرادی همچون آنا برنابیچ نخست وزیر صربستان، الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان، رئیس مجلس صربستان، ایویتسا داچیچ وزیر امور خارجه و نخست وزیر سابق صربستان، نورلان پنگماتولین رئیس پارلمان قزاقستان، احمد آل محمود رئیس پارلمان قطر، سلیمن شینین رئیس پارلمان الجزایر، شان او فاریل رئیس پارلمان ایرلند، والنتینا ماتونیکو رئیس مجلس سنای روسیه، دبیرکل مجالس کشورهای اسلامی، الکا امبته رئیس مجلس آفریقای جنوبی، کلاود یاروت نایب‌رئیس پارلمان آلمان، اسد قیصر رئیس پارلمان پاکستان و غیره شرکت کردند.