چرا لاغر نمی‌شویم؟

کارشناسان عرصه ی غذا معتقدند که مصرف منظم و به اندازه ی آب آشامیدنی نه تنها می تواند باعث کاهش گرسنگی و رفع گرسنگی روزانه ی افراد دارای رژیم غذایی شود بلکه به کاهش وزن آنها کمک نموده و در کنار آن سبب می شود که رژیم غذایی این افراد سالم تر بوده و تاثیر نا مطلوبی بر روی بدنشان نداشته باشد. بنابراین افرادی که در کنار یک رژیم غذایی سالم، مقدار مناسبی آب مصرف می کنند می توانند تاثیر بیشتری از رژیمشان بگیرند.

گتی ایماژ یکی از کارشناسان عرصه ی غذا می گوید شما باید نوشیدن آب آشامیدنی را به یکی از عادت های روزانه ی خود تبدیل کنید چرا که این عادت تاثیر زیادی بر سلامتیتان خواهد داشت.

رژیم های غذایی دارای اشکال و انواع مختلفی هستند و بسیاری از افراد موجود در سراسر جهان، انواع متفاوتی از رژیم های غذایی مختلف را رعایت می کنند.

برخی از این رژیم های غذایی بسیار پیچیده هستند و برخی ساده‌ترند اما یک چیز مشترک در مورد همه ی آنها وجود دارد و آن هم این است که هر نوع رژیم غذایی را که دنبال می کنید هرگز نباید نوشیدن منظم آب را فراموش نمایید. بنابراین فرقی نمی کند که رژیم غذاییتان پیچیده باشد یا ساده، زیرا نوشیدن آب یک جزء اساسی آن است.

به عنوان مثال رژیم غذایی ای که بسته به نوع خونتان برایتان تجویز شده ممکن است در مقایسه با رژیم غذایی ای که برای رعایت کردنش فقط به قطع انواع و اقسام کربوهیدرات ها نیاز دارید بسیار پیچیده تر خواهد بود. از سوی دیگر، یک نوع رژیم غذایی که در آن باید مصرف کربوهیدرات های خود را به پایین ترین حد ممکن برسید ممکن است نسبت به رژیم غذایی ای که در آن فقط باید گریپ فروت را به رژیم غذاییتان اضافه کنید بسیار پیچیده تر به نظر آید. زیرا در رژیم غذایی گریپ فروت شما باید فقط برای چند روز یا چند هفته، گریپ فروت را به منوی غذاییتان اضافه کنید و در کنار انواع غذاهایی که می خورید یک عدد یا نصف یک عدد گریپ فروت را هم مصرف نمایید. پس این رژیم نباید چندان برایتان دشوار باشد. با این حال، در تمام این رژیم ها، صرف نظر از پیچیده بودن یا آسان بودنشان، اگر به اندازه کافی آب ننوشید، محکوم به شکست خواهید بود.

در واقع فرقی نمی کند که رژیم غذایی ساده ای را در پیش گرفته اید یا یک نوع رژیم غذایی دشوار را، اگر مصرف آب روزانه تان به اندازه ی کافی نباشد نتیجه‌ی دلخواهتان را از رژیم مورد نظر به دست نخواهید آورد.

این نتایج توسط دکتر توماس چی، متخصص اورولوژی دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو نیز تایید شده چرا که او نیز بر این عقیده است که یک انسان سالم باید صرف نظر از نوع رژیمی که دارد در طول روز به اندازه ی کافی آب بنوشد.

دکتر چی در مصاحبه ی خود با بیزینس اینسایدر گفت بزرگ ترین اشتباهی که یک فرد در هر نوع رژیم غذایی می تواند انجام دهد، این است که با تمرکز بیش از حد بر روی برنامه غذایی جدید خود، مصرف آب را نادیده بگیرد و با کم مصرف نمودن آب، رژیم غذایی خود را خراب کند و به نتایج مد نظرش دست پیدا نکند.

چی در ادامه ی سخنانش افزود: افرادی که رژیم های غذایی فوق العاده شدید را رعایت می کنند، بیشتر خواهان مصرف سطح بالاتر نمک و هیدراتاسیون کمتر هستند. و همین امر باعث دهیتراته شدن بدنشان شده که می تواند مشکلات زیادی را برایشان به وجود آورد.

در واقع یک بدن خشک هرگز نمی تواند از لحاظ سطح سلامت با یک بدن هیدراته قابل مقایسه باشد. سطح بالای نمک موجود در برخی رژیم های غذایی ممکن است برای رژیم های غذایی غنی از گوشت مشکلات فراوانی را به وجود آورد و حتی باعث ایراد آسیب به بدن فرد نیز بشود.

دکتر چی می گوید کاهش مصرف آب همراه با افزایش مصرف گوشت می تواند منجر به عوارضی مانند سنگ کلیه و بروز بیماری های دیگر ناشی از کم آبی و خشکی بدن شود. با این حال، بدن شما با استفاده از یک روش طبیعی به شما می گوید که نیاز به آب دارد و آن هم تشنگی است.

دکتر نیکت سونپال، متخصص داخلی و گوارش در شهر نیویورک، در مصاحبه ی خود با خبرگذاری هلث لاین گفت: تشنگی یکی از هشدارهای طبیعی بدن ما است که به ما می گوید سطح مایعات بدنمان در حال کم شدن هستند بنابراین شما به محض احساس این هشدار، باید بدان پاسخ دهید و مقدار مناسبی آب بنوشید.

چی معتقد است که کمبود مصرف آب نه تنها بدن افراد را در معرض خطر قرار می دهد بلکه آنها را از داشتن رژیم غذایی سالمی محروم می کند.

بدن افرادی که به اندازه کافی آب نمی نوشند، به سرعت دهیتراته شده و این امر آنها را با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد کرد. یکی از این مشکلات این است که گاهی اوقات تشنگی به راحتی با گرسنگی اشتباه گرفته می شود. این اشتباه می تواند باعث شود زمانی که به چیزی به جز یک لیوان آب نیاز ندارید یک میان وعده ی چرب بخورید و رژیم غذایی خود را خراب کنید.

دکتر سونپال می گوید: کاهش وزن موفقیت آمیز شامل برخورداری از یک برنامه کاربردی و عملی است که در آن نقطه ی فعلی تان، هدفی که دارید و نقطه ای که می خواهید بدان دست یابید، همه و همه ثبت شده باشد. خب سوالی که در اینجا پیش می آید این است که آیا آب باید بر حسب مقدار غذایی که می خورید، بخشی از برنامه غذاییتان را تشکیل دهد؟ پاسخ دکتر سونپال به این سوال مثبت است، زیرا آب باید بخش مهمی از رژیم غذایی هر فرد را تشکیل دهد چرا که نه تنها این ماده ی حیاتی برای از دست دادن وزن لازم است، بلکه به سلامت عمومی بدن نیز کمک می کند.


اما آب چگونه به سلامت عمومی ما کمک می کند؟

همواره به خاطر داشته باشید که آب به تنهایی باعث کاهش وزنتان نخواهد شد، همان طور که هیچ عنصر طبیعی دیگری چنین اثر جادویی ای ندارد. لکن اگر آب با ورزش و غذاهای سالم همراه باشد می تواند به تغییر سایز و کم شدن وزنتان کمک چشمگیری کند. رژیم غذایی به تعداد انگشت شماری از عوامل کلیدی وابسته است که به کار گیری همزمان آنها باعث می شود رژیم غذایی سالم و مطلوبی داشته باشید.

دکتر سونپال می گوید: اگر بخواهیم با خودمان صادق باشیم مصرف به اندازه و یا حتی بیش از حد آب در رژیم غذایی روزانه نمی تواند در کاهش وزن ما تاثیری داشته باشد اما هنگامی که مصرف منظم و مناسب آب با یک رژیم غذایی مناسب همراه باشد می تواند به توزیع سالم ریز مغذی ها و انواع گروه های غذایی مفید در بدن کمک نموده و از این طریق باعث کاهش وزن و افزایش سلامت عمومی بدن شود.

در واقع آب با انتقال ریزمغذی ها و مواد مختلف به جای جای بدن باعث داشتن بدنی سالم، تندرست و متناسب خواهد شد. بنابراین به احتمال زیاد مصرف مقدار مناسب آب به همراه داشتن یک رژیم غذایی سالم به شما کمک می کند تا به اهداف مختلف خود دست یابید و به نتیجه ی مورد نظرتان از یک رژیم غذایی سالم برسید.

اما نادیده گرفتن اهمیت مصرف آب می تواند برنامه هایتان را به هم بریزد و باعث سرخورده شدنتان در رسیدن به هدف تناسب اندام شود.

دکتر چراق شاه، یکی از پزشکان اورژانس و استادیار پزشکی اضطراری دانشگاه راتگرز، در مصاحبه ی خود با هلث لاین در این خصوص گفت: مصرف مقدار مناسبی آب در رژیم غذایی روزانه از طریق افزایش سوخت و ساز چربی و کاهش مصرف مواد غذایی، به کاهش وزن کمک نموده و باعث داشتن بدنی متناسب خواهد شد.

یکی از مطالعاتی که در سال ۲۰۱۶ انجام شده و در آن بیش از هجده هزار بزرگسال میانسال و سالخورده مورد بررسی قرار گرفتند نشان داد افرادی که در رژیم های غذایی خود آب بیشتری مصرف می نمودند، از زندگی و سلامت خود راضی تر بودند و کمتر دچار گرسنگی می شدند. در نتیجه، آنها روزانه کالری کمتری مصرف کردند و همین امر باعث شده بود که متناسب تر و خوش اندام تر باشند. و در عین حال بدن سالم تری داشته باشند.

همین مطالعه نشان داد افرادی که به طور ثابت و روزانه، مدام مقدار مناسبی آب مصرف می کردند، کلسترول، چربی و نمک کمتری را در رژیم غذایی روزانه ی خود دریافت می نمودند لکن افرادی که آب کمتری می نوشیدند مقدار بیشتری از این مواد را به طور مداوم و روزانه وارد بدن خود می کردند و همین امر باعث چاق تر شدنشان می شد.

دوین الکساندر، سرآشپز مشهور و نویسنده معروف در عرصه ی تغذیه در گفت و گوی خود به هلث لاین گفت: کاهش وزن فقط به این دلیل که شما به طور مدام و روزانه آب می نوشید اتفاق نخواهد افتاد. اگر آب کافی بنوشید اما وعده های غذایی شما مملو از مواد پر چربی و پر کالری ای نظیر مرغ سرخ شده، پنیر چرب، پیتزا و یا انواع فست فودهای مختلف باشد شما هرگز وزنی از دست نخواهید داد و روز به روز هم چاق تر می شوید.

الکساندر در ادامه ی سخنانش افزود: نوشیدن آب کافی جزء کلیدی موفقیت در داشتن تناسب اندام و لاغری است چرا که بسیاری از مردم به راحتی تشنگی را با گرسنگی اشتباه می گیرند و گاهی که بدنشان تنها به نوشیدن یک جرعه آب نیاز دارد با مصرف غذاهای پر کالری به بدنشان آسیب می رسانند. به عنوان مثال خود من هر وقت که به اندازه ی کافی آب ننوشم، مدام می خواهم چیزی بخورم.

همچنین، آب معده ی شما را پر خواهد کرد. بنابراین اگر در میان وعده های غذایی خود آب زیادی بنوشید شکمتان سریع تر پر خواهد شد و لذا دیگر به دنیال خوردن غذاهای اضافی در میان وعده های غذایی تان نیستید. بنابراین آب کلید حل بسیاری از مشکلات بدن ماست.

یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۰ نشان داد افرادی که بلافاصله قبل از غذا آب آشامیدنی مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که آب نمی نوشند، وزن بیشتری را از دست می دهند چرا که نوشیدن یک لیوان آب بلا فاصله قبل از غذا حجم معده را پر کرده و باعث می شود که فرد غذای کمتری بخورد و کالری کمتری دریافت نماید. بنابراین نویسندگان این مطالعه به مردم به خصوص افرادی که دچار اضافه وزن هستند پیشنهاد می کنند که همیشه قبل از غذا یک لیوان آب بنوشند تا بدین وسیله کالری و انرژی کمتری را دریافت کنند.

علاوه بر این آب برای افرادی که رژیم غذایی خاصی را دنبال می کنند مانند یک غذای خنثی می ماند. به عبارت دیگر، بر خلاف بسیاری از نوشیدنی های دیگر از جمله نوشیدنی های ورزشی و یا انرژی زا، نوشیدن آب هیچ گونه کالری اضافی، قند، کربوهیدرات و یا چربی را به رژیم غذایی روزانه تان اضافه نمی کند بنابراین شما می توانید با خیال راحت آب بنوشید زیرا نوشیدن آن نه تنها سلامت بدنتان را افزایش می دهد بلکه هیچ گونه کالری ای را نیز وارد بدنتان نمی کند پس می توان به راحتی دریافت که خوردن آب هرگز باعث چاقی نمی شود.

دکتر سونپال در این خصوص می گوید: آب می تواند جایگزین بسیار خوبی برای سایر نوشیدنی هایی باشد که می توانند مقادیر زیاد و غیر ضروری شکر و سدیم را به رژیم غذایی شما اضافه کنند. بنابراین بهتر است به جای استفاده از سایر نوشیدنی های انرژی زا و پر کالری که می توانند مواد غیر ضروری زیادی را وارد بدنتان کنند به نوشیدن آب روی بیاورید و از این طریق هم بدنی متناسب داشته باشید و هم به تقویت ارگانیسم های داخل بدن کمک کنید.


هم اکنون سوالی که پیش می آید این است که چگونه مقدار بیشتری آب را در رژیم غذایی روزانه ی خود بگنجانیم؟

خب اولین تاکتیک برای مصرف مقدار بیشتری آب در رژیم غذایی روزانه تان این است که هرگز منتظر نمانید تا تشنه تان شود و بعد بروید و یک لیوان آب بنوشید. در واقع نوشیدن آب به مقدار کافی بدنتان را هیدراته نگاه می دارد و یک بدن هیدراته بدنی سالم خواهد بود. یعنی از مغزتان گرفته تا کلیه، ریه، و تمام قسمت های داخلی بدنتان سالم خواهند بود پس باهوش باشید و همیشه آب بنوشید تا از مزایای آن برخوردار شوید.

دکتر الکساندر می گوید من هر کجا که بروم همیشه بطری آبم را با خود می برم. به نظر من هر فردی باید این کار را انجام دهد یعنی ابتدا بطری مورد علاقه ی خود را خریداری کند و سپس با ریختن آب در آن هر کجا می رود بطری اش را هم با خودش ببرد. با انجام این کار نه تنها اشتیاقتان به نوشیدن آب بیشتر خواهد شد بلکه وقتی با نوشیدن آب کافی کالری کمتری دریافت نمودید خودتان خواهید دید که چقدر سالم تر و متناسب تر خواهید بود و از این موضوع قطعاً شگفت زده می شوید.

انتخاب جایگزین مناسبی برای آب

دکتر الکساندر می گوید: هر کسی که از نوشیدن مداوم آب متنفر است، می تواند یک جایگزین بدون کالری مثل چای سبز یخ زده فاقد کافئین یا چای میوه ای را انتخاب کند.

اگر انتخاب شما یک نوع چای است بهتر است حتماً چای های گیاهی بدون کافئین را انتخاب کنید و بعد با استفاده از یک نوع شیرین کننده ی گیاهی بدون کالری سعی کنید کمی آن را شیرین نمایید تا بتوانید به طور مداوم مایعات مناسب را با کالری صفر به بدنتان برسانید و در عین حال مطمئن باشید که چاق نمی شوید.

البته باید بدانید که هیچ چیز نمی تواند جای آب را بگیرد و بهتر است که در کنار این گونه مایعات، آب نیز مصرف کنید.