بالاخره خوردن برنج ما را چاق مى کند؟

برنج باعث افزایش وزن می شود اما این به میزان مصرف روزانه شما بستگی دارد. همچنین نوع برنج مصرفی (فیبردار و بدون فیبر) بر این افزایش وزن تاثیر خواهد داشت.

کالری و وزن

چیز عجیبی نیست! شما اگر بیشتر از مقدار کالری که در روز می سوزانید مصرف کنید چاق خواهید شد. طبق راهنمای سازمان غذا و داروی امریکا در سال ۲۰۱۰، جدای از میزان فعالیت، خانم ها روزانه ۱۸۰۰ تا ۲۴۰۰ و آقایان ۲۲۰۰ تا ۳۰۰۰ کالری باید دریافت کنند.

میزان کمتری از کالری نیاز روزانه را دریافت نکنید چون بدن برای انجام فعالیت های روزانه به این مقدار انرژی نیاز دارد. برای اینکه تاثیر مصرف برنج بر اضافه وزن خود را کنترل کنید، میزان کالری دریافتی از برنج را محاسبه کنید و میزان مصرف برنج را با محاسبه کالری مصرفی روزانه متعادل کنید.

کالری در برنج

کالری دریافتی شما از برنج سفید و قهوه ای (سبوس دار) کمی تفاوت دارد. شما از یک فنجان برنج پخته سفید ۲۰۵ کالری و از همین میزان برنج قهوه ای ۲۱۶ کالری انرژی دریافت خواهید کرد. اگر مقدار برنج مصرفی خود را کمی کاهش دهید می توان گفت برنج ماده ای نیست که بتواند تمامی کالری مصرفی روزانه شما را به خود اختصاص دهد و شما را از هدفتان دور کند.

فیبر و وزن

وقتی وارد رژیم غذایی کاهش وزن می شوید متوجه خواهید شد که نوع کربوهیدرات هایی که مصرف می کنید متفاوت است. تحقیقات نشان داده است که افرادی که فیبر بیشتری مصرف می کنند در کنترل وزن خود موفق ترند.

غلات تصفیه شده مانند برنج سفید باعث بالارفتن میزان قند خون شده و شما زود به زود احساس گرسنگی خواهید کرد. همچنین خوردن فیبر بیشتر خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش خواهد داد.

فیبر در برنج

برنج قهوه ای از جمله غلات کاملی است که فیبر طبیعی داخل خود دارد. هنگامی که دانه برنج برای تولید برنج سفید فرآوری می شود سبوس خود را از دست داده و دیگر یکی از غلات کامل محسوب نمی شود. سبوس و جوانه حاوی فیبر و بسیاری دیگر از مواد مغذی دیگر است.

برنج سفید را می توان با ویتامین و مواد معدنی غنی کرد اما نمی توان به آن فیبر اضافه کرد. هر دو نوع برنج در یک فنجان ۴۵ گرم کربوهیدرات دارند اما برنج سفید فقط ۶ دهم گرم فیبر دارد در حالی که برنج قهوه ای دارای ۳ گرم و نیم فیبر در یک فنجان است.