غذاهای مضر برای دیابتی ها کدامند؟

هدف یک برنامه‌ی غذایی برای دیابت نوع ۲ این است که روی غذاهایی تمرکز کنید که قند خون طبیعی، وزن سالم و سلامت کلی بدنتان را حمایت و از عوارض دیابتیک نیز دوری کند. به گفته‌ی انجمن دیابت آمریکا، افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند، می‌توانند از خوردن غذاهای متنوعی لذت ببرند.

اگرچه این افراد می‌توانند هر نوع غذایی بخورند، اما دستورالعمل کلی این است که دسته‌ای از غذاها را بخورند و دسته‌ای دیگر را محدود کنند، و میزان وعده‌های غذایی‌شان را نیز تحت نظر داشته باشند تا یک برنامه‌ی غذایی سالم داشته باشند.

قندها

قند افزوده شده به غذاها می‌تواند باعث افزایش قند خون شود. دیابت نوع ۲ اگر با قند خون بالا همراه شود، شما را در معرض خطر آسیب به شبکیه‌ی چشم، و آسیب به اعصاب، زخم پا، بیماری‌های پوستی و بیماری‌های کلیوی قرار خواهد داد. درست است که قند در مقادیر کم مشکلی ندارد، اما باز هم باید آنرا محدود کنید تا قند خونتان در اندازه‌ی نرمال بماند. همچنین غذاهای شیرین معمولاً سرشار از کالری هستند و فاقد ویتامین، مواد معدنی و مغذی! پر کردن معده با مواد غذایی مغذی همچون میوه‌ها، سبزیجات، غلات، و پروتئین بدون چربی، راه بهتری برای دریافت کالری است.

غذاهایی همچون میوه‌ها که قند طبیعی دارند، معمولاً شاخص قندی پایین‌تری به نسبت غذاهایی دارند که به آن‌ها قند افزوده می‌شود. مصرف غذاهایی با شاخص قندی پایین برای بیماران دیابتی، می‌تواند سطح قند خون این افراد را متعادل نگاه دارد. اما غذاهایی که به آن‌ها شکر افزوده می‌شود، همچون شیرینی‌ها، شاخص قندی بالایی داشته و می‌توانند باعث افزایش قند خون شوند. بنابراین انتخاب توت فرنگی بجای یک آب‌نبات، قطعاً انتخاب بهتری است.

چربی‌ها

چربی‌ها را در برنامه‌ی غذایی‌تان محدود کنید، چرا که سرشار از کالری هستند، و مصرف بیش از اندازه‌ی کالری نیز باعث چاقی خواهد شد. چاقی، نه تنها وضعیت دیابت را بدتر خواهد کرد، بلکه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان، فشار خون، آسم و ورم مفاصل را افزایش خواهد داد. با انتخاب لبنیات کم چرب، گوشت‌های کم چرب، میوه‌ها، سبزیجات و غلات، میزان مصرف چربی‌تان را کاهش دهید. همچنین می‌توانید با پخت و پز بدون روغن و یا با روغن کمتر، انتخاب‌های هوشمندانه تر هنگام خوردن غذا، نظارت بر اندازه‌ی وعده‌های غذایی، و محدود کردن میان وعده‌ها و دسرهای پر کالری، میزان مصرف چربی‌تان را کاهش دهید. انجمن دیابت آمریکا، معتقد است که باید از چربی‌های اشباع و ترانس که خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی، و کلسترول را افزایش می‌دهند بپرهیزید. مقاله‌ای در سال ۲۰۱۰ از «مربی دیابت»، که یکی از نشریات انجمن دیابت آمریکاست، گزارش کرده که یک رژیم غذایی گیاهی و کم چرب به کنترل قند خون در دیابت نوع ۲ کمک بسیاری خواهد کرد.

کربوهیدرات‌های عمومی

هر کسی بعنوان بخشی از یک برنامه‌ی غذایی سالم، و متعادل به کربوهیدرات احتیاج دارد. اما دیابتی‌ها باید کربوهیدرات‌ها را هوشمندانه انتخاب کنند. اگر بخواهیم شاخص قند خون را در نظر بگیریم، غلات کامل به نسبت محصولات فراوری شده یا تصفیه شده، شاخص قند خون پایین‌تری دارند. مثلاً انتخاب ماکارونی گندم کامل، به نسبت ماکارونی آرد سفید، تأثیر کمتری بر سطح قند خون شما دارد. برخی از سبزیجات هم حاوی نشاسته هستند، که باید بیماران دیابتی، در برنامه‌ی غذایی‌شان این دسته از سبزیجات را محدود کنند. سبزیجاتی همچون نخود فرنگی، ذرت، سیب زمینی، کدو حلوایی، و کدو.

الکل

انجمن دیابت آمریکا مصرف الکل برای افرادی که مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ هستند و قند خون نرمالی ندارند را خطرناک اعلام کرده است.