عوامل پنهان اضطراب در خانه خود را بشناسید!

اضطراب جزء جدایی ناپذیر زندگی پرشتاب بشر امروز است، بنابراین خانه ی ما باید محل آرامش ما باشد تا بعد از یک روز سخت و آشفته بتوانیم انرژی و آرامش از دست رفته ی خود را دوباره در آن به دست آوریم. اما گاهی اشتباهاتی کوچک خانه ی ما را تبدیل به مکانی اضطراب آور می کند.

در ادامه به نشانه هایی می پردازیم که ثابت می کند خانه ی شما به یکی از منابع اضطراب در زندگی تان تبدیل شده و می خواهیم ببینیم چطور می توان این مشکل را برطرف کرد.

۱- آشپزی نمی کنید چون آشپزخانه پر از وسیله است

آشپزخانه قلب خانه و البته معمولا شلوغ ترین قسمت آن است. بیشتر ما زمانی که به خانه می رسیم، پیشخوان آشپزخانه اولین جایی است که وسایل مان را روی آن رها می کنیم، از کیسه های خرید گرفته تا کیف و دسته کلید و غیره. اغلب مردم پیشخوان آشپزخانه را مملوء از ظروف و وسایل آشپزی کرده و به این ترتیب بیش از پیش به شلوغی آشپزخانه ی خود اضافه می کنند.

برای حل این مشکل، وسایلی که متعلق به آشپزخانه نیستند را به جای مناسب دیگری انتقال دهید و تنها وسایلی را روی پیشخوان نگه دارید که هر روز از آن ها استفاده می کنید، مثل دستگاه قهوه ساز و مایکروفر. وسایل و ظروفی که کمتر از آن ها استفاده می کنید را در کابینت بگذارید اما اگر وسیله ای دارید که سالی یک بار از آن استفاده می کنید آن را در انباری یا کمد خانه نگهداری کنید.

۲- همیشه به دنبال کنترل تلویزیون، گوشی تلفن، دسته کلید و کیف پول تان می گردید

همه ی وسایل خانه باید جای مشخصی داشته باشند، بنابراین آن ها را هر جایی رها نکنید. بسیاری از وسایل به دلیل اینکه جای تعیین شده ای ندارند در خانه گم می شوند. برای مثال، کنترل تلویزیون را همیشه کنار تلویزیون یا دسته کلیدتان را در کشوی میز پاتختی بگذارید.

سعی کنید جایی که تعیین می کنید فضای بسته ای مثل کشو داشته باشد. گذاشتن وسایل روی میز یا قفسه های باز کمکی به رفع آشفتگی های بصری ای که عامل اضطراب است نمی کند و در عین حال فضاهای خالی ای که ذهن شما نیاز به دیدن آن ها دارد را کاهش می دهد. هر وسیله ای را بعد از استفاده دوباره سر جای خود برگردانید.

۳- کمد لباس تان مملوء از لباس هایی است که نه می توانید و نه می خواهید آن ها را بپوشید

دیدن لباس هایی که اندازه یا مناسب شما نیستند، راه مطمئنی است تا هر روز صبح از خودتان ناامید شوید! لباس هایی را که دیگر اندازه ی شما نیستند یا به شما نمی آیند را برای بخشیدن به دیگران کنار بگذارید.

به علاوه، روش دیگری هم وجود دارد که با آن می توانید از آشفتگی کمد لباس تان کم کنید، به این ترتیب که قبل از خرید هر وسیله ای، به این فکر کنید که در ازای آن چه وسایلی را خواهید بخشید. مثلا با خود فکر کنید: «من چندتایی چوب لباسی دارم. اگر لباس های جدیدی بخرم اما چوب لباسی ای برای آن ها نداشته باشم، یعنی باید چند تایی از لباس هایم را ببخشم. پس کمدم مرتب باقی می ماند.»

۴- وقتی در خانه راه می روید دائماً با اثاثیه ی خانه برخورد می کنید

احتمالا بیش از اندازه اسباب و اثاثیه دارید. خوب به اطراف تان نگاه کنید و دقت کنید که چه چیزی را می توانید حذف کنید. ساده ترین روش این است که وسیله ای را حذف کنید که علاقه ای به آن ندارید یا از آن استفاده نمی کنید.

این کار تصمیم گیری را برایتان راحت تر می کند. اما اگر مشکل اصلی نه زیاد بودن اسباب و اثاثیه، بلکه چیدمان اشتباه آن ها است، باید نگرش جدیدی را در چیدمان خانه ی خود در پیش بگیرید. به راحتی می توانید درباره ی قوانین دکوراسیون مطالعه و از آن ها استفاده کنید یا از افراد خبره و کارشناس کمک بگیرید.

۵- خواب مناسبی ندارید

عوامل زیادی در اختلالات خواب نقش دارند اما وجود تلویزیون یا دیگر وسایل الکترونیکی در اتاق خواب می تواند یکی از این عوامل باشد. وسایل الکترونیکی مانند تلویزیون، کامپیوتر و بعضی کتابخوان های الکترونیک، زمانی که روشن هستند (و حتی در بعضی موارد، زمانی که خاموش هستند)، از خود نور آبی رنگی ساطع می کنند که تولید هورمون ملاتونین را در بدن مختل می کند.

این هورمون وظیفه ی تنظیم خواب را بر عهده دارد. اگر به هر دلیلی نمی توانید قبل از خواب از وسایل الکترونیکی تان دست بکشید، می توانید با استفاده از نرم افزارها و اپلیکیشن هایی این نور آبی رنگ را فیلتر کنید. اما عوامل دیگری هم در بهبود خواب تأثیر گذارند، مثلا هر روز یا اغلب روزها تخت تان را مرتب کنید، با یک یا دو بالش بخوابید (نه سه تا یا بیشتر)، تشک راحت و مناسبی برای تخت خود انتخاب کنید و از ملافه های تمیز استفاده کنید.

۶- خانه تان آنقدری که می خواهید تمیز نیست

یک برنامه ی منظم برای انجام کارهای خانه داشته باشید. مثلا می توانید روزهایی را به شستن لباس ها اختصاص داده و نظافت خانه را در تعطیلات آخر هفته انجام دهید. زمانی که صرف تمیز و مرتب کردن خانه می شود را تبدیل به فرصتی برای تفکر و آرامش گرفتن کنید.

احتمالا خانه ی شما بزرگ ترین دارایی تان است و هزینه ی زیادی را صرف آن کرده اید، پس زمانی که به آن رسیدگی می کنید، به داشته هایتان فکر کنید و قدردان آن ها باشید. این کار به شما کمک می کند از اجباری که برای انجام کارهای خانه احساس می کنید کمتر عصبانی شوید.