واکنش محسن هاشمی به خبر پولشویی ۷۰ میلیاردی در شهرداری

وی در ابتدا با اشاره به مصوبات جلسه امروز گفت: پس از آن که گزارش سالانه شورا توسط آقای میرلوحی خوانده شد سه دستور یک فوریتی به بحث گذاشته شد که یکی از آنها الزام شهرداری به ارائه لایحه جهت احیای زیست شبانه بود که با اکثریت آرا تصویب شد و دیگری هم مربوط به طرح اصلاح الگوی مصرف در شهرداری بود که یک فوریت آن تصویب شد و دیگری هم تدوین سند فعالیت‌های مجاز در طرح تفصیلی بود که طرح یک فوریتی آن هم تصویب شد.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه ارائه گزارش سالانه کار بسیار سخت و پیچیده است، اظهار کرد: بعضی از فعالیت‌های اعضای شورا در گزارش نیامده بود و از این جهت بعضی اعضا اعتراض داشتند که بعضی مسائل مطرح شده از سوی آنها در گزارش نیامده است.

آیا افشانی از شهرداری می رود؟

رئیس شورای شهر تهران در ادامه در خصوص وضعیت بازنشستگی شهردار تهران گفت: قانون منع به کارگیری بازنشستگان قانون بسیار خوبی است و اینکه ما قبل از تصویب و ابلاغ قانون با آن بازی سیاسی کنیم کار درستی نیست، چون در این قانون فقط شهردار تهران مورد توجه قرار نگرفته‌ است و بیش از 1800 نفر از مدیران ارشد در این قانون مورد خطاب قرار خواهند گرفت.

وی افزود: حساسیت بالا نسبت به شهردار تهران در مواجه با این قانون حساسیت برانگیز است و وقتی این بحث‌ها مطرح می‌شود موجب بی‌ثباتی در شهر می‌شود. لذا درخواست من این است که خبرنگاران اجازه دهند این قانون ابتدا تصویب شود و سپس از طریق مراجع مربوطه ابلاغ شود و اگر کسی درست عمل نکرد دستگاه‌های نظارتی وارد عمل می‌شوند. چنانچه اکنون نزدیک به 20 نفر از استانداران در این قانون مورد خطاب قرار می‌گیرند و حالا دولت با روش‌هایی در حال حل مشکل این استانداران است، زیرا همیشه آیین نامه‌هایی وجود دارد که می‌توان طوری عمل کرد که سیستم مدیریتی کشور دچار مشکل نشود و ما هم در شورای شهر از ابزارهای موجود استفاده خواهیم کرد.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: موضوع ما آقای افشانی نیست بلکه موضوع ثبات مدیریت در شهر تهران است که شهروندان دیگر تحمل تغییرات مدیریتی تا این حد را ندارند و تصمیم گیرنده در این مورد بعد از شورای شهر هیئت تصویب و وزارت کشور خواهند بود. من از رسانه‌ها خواهش می‌کنم که این قدر به موضوع نپردازند.

ثبات مدیریتی شهرداری تهران در 12 سال گذشته

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی از این نکات مثبت 12 سال گذشته ثبات مدیریتی بوده است، گفت: این وضعیت سبب شده بود که فعالیت‌های خوبی در سطح شهر انجام شود و لذا ما نباید اجازه دهیم که ثبات مدیریتی در شهرمان دچار خدشه شود.

وی در واکنش به خبری مبنی بر بازداشت 6 نفر در شهرداری تهران از جمله شهردار ناحیه 4 شهرداری منطقه 12 به اتهام پولشویی 70 میلیاردی گفت: هیچ گزارش مکتوبی در خصوص بازداشت شهردار ناحیه ۴ منطقه ۱۲ دریافت نکرده ام و از این موضوع اطلاعی ندارم.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه بسیاری از مردم می‌گویند که به آقای هاشمی رأی داده‌ایم تا شهردار شود، گفت: در انتخابات کسی ننوشته بود که ما به هاشمی رأی می‌دهیم تا شهردار شود؛ ولی قانون مشخص می‌کند که بنده را به عنوان عضو شورای شهر انتخاب کرده‌اند.

ماجرای عدم امضای تفاهم نامه توسط محسن هاشمی

رئیس شورای شهر تهران در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا هنگام انتخابات که همه اعضا و با تفاهم نامه ماندگاری در شورای شهر تا پایان سال چهارم را امضا کرده‌اند شما آن را امضا نکردید و تنها کسی بودید که از امضا کردن آن خودداری کردید، گفت: ممکن است این لیست به دست من نرسیده تا آن را امضا کنم و اگر آن را می‌آوردند شاید من هم آن را امضا می‌کردم. این لیست تا آقای مرعشی موفق به گرفتن امضا شده بود ولی به دست من نرسیده بود.

وی در خصوص اظهارات الویری مبنی بر اینکه مرعشی به جای هاشمی این تفاهم نامه را امضا کرده بود، گفت: این سخن شوخی است و اگر متن را آورده بودند من آن را امضا می‌کردم و آقای مرعشی هم گفته است که امضا دست من است و نگفته است که من جای هاشمی امضا می‌کنم.

آخرین وضعیت مجلات همشهری

هاشمی رفسنجانی در ادامه در خصوص وضعیت مجلات همشهری گفت: وضعیت همشهری بسیار پیچیده است زیرا هنگامی که همشهری شکل گرفت مدتی بعد دچار چالش‌هایی شد؛ چون ابتدا این روزنامه برای تهران بود و پس از آن که تصمیم گرفته شد در تمام کشور توزیع شود عده‌ای گفتند این روزنامه رنگ و بوی فعالیت‌های سیاسی دارد و از این جهت مانع توزیع کشوری آن شده‌اند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: متأسفانه در دوران اصولگراها همشهری بسیار بزرگ شد و در 12 سال گذشته به قدری بزرگ شد که تعداد نیروهای آن از هزار نفر هم فراتر رفت و از لحاظ محتوایی نتوانست خود را در تمام کشور عرضه کند و فروش خوبی داشته باشد. این وضعیت سبب شد که قیمت آن بالا رفته و تفاوت آن هم بیشتر شود.

وی با بیان اینکه روزنامه همشهری در حال حاضر ماهیانه 45 میلیارد تومان یارانه دریافت می‌کند، اظهار کرد: وزن هر روزنامه یا مجله همشهری نسبت به قیمت آن طوری است که اگر کسی آن را به بازیافت بفروشد سود خواهد کرد. در نتیجه بعضی از روزنامه فروشان روزنامه‌ها را نگه می‌دارند و به بازیافت می‌فروشند.

خط 6 مترو 50 درصد پیشرفت داشته نه 90 درصد

هاشمی در ادامه در خصوص جزئیات‌ بازدید خود از خط 6 متروی تهران گفت: تاکنون‌ 2 هزار و 400 میلیارد تومان برای این خط هزینه شده که با هزینه تملک‌ و سایر هزینه‌ها به 3 هزار میلیارد تومان هم می‌رسد.

وی افزود: معمولاً اگر در خط مترو این میزان هزینه انجام شود، باید بخشی از آن افتتاح شود اما تاکنون هیچ بخشی از این خط به بهره‌برداری نرسیده‌ و من در این جلسه به بودجه‌، مشاور پروژه و پیمانکاران پروژه تذکر دادم که چرا با وجود این هزینه‌ها ما هیچ بخشی از این خط را افتتاح نکرده‌ایم و این پول به تمام خط توزیع شده است.

هاشمی ادامه داد: به نظر من خط 6 با توجه به فعالیت‌های عمرانی که داشته تا 50 درصد پیشرفت داشته است و آنچه که به عنوان 90 درصد پیشرفت فیزیکی اعلام می‌شود درست نیست.

وی با اشاره به اینکه من بخش پایانی خط را ندیده بودم گفت: در آن بازدید من به آقای افشانی گفتم که برای مصاحبه‌ بالا نمی‌آیم و لذا به خط برگشتم‌ تا 10 کیلومتر راه‌اندازی شده را دقیق‌تر ببینم‌ تا بدانم که چگونه می‌توان با دید کارشناسی این خط را راه‌اندازی کرد. لذا این شائبه‌ پیش آمد که من در انتها جلسه بازدید را ترک کردم در حالیکه‌ هیچ مشکلی نبود و یک سوء تفاهم به وجود آمده بود.

هاشمی با تأکید بر اینکه من به هیچ وجه از این جلسه قهر نکردم، گفت: ممکن است هنگامی که افراد یا مسئولین‌ از جایی بازدید می‌کنند در برخی مواقع تندی کنند که این کار نامش قهر نمی‌شود.

رئیس شورای شهر تهران  با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت خط 6 طوری است که باید روی تجهیزات و ورودی‌ها تمرکز کرد، گفت: در این شرایط ما خواهیم توانست 10 کیلومتر اول خط 6 را راه‌اندازی کنیم.

هاشمی با بیان اینکه این خط هنوز نه پارکینگ و نه پایانه دارد، گفت: معمولاً پایانه 10 درصد هزینه خط را به خود اختصاص می‌دهد و در مورد این خط هم 5 درصد هزینه‌ها مربوط به هواکش‌ها است که هنوز تکمیل نشده است و 12 درصد هم تجهیزات تأمین شده است که در مجموع این خط بین 50 تا 55 درصد پیشرفت دارد.

وی با بیان اینکه من خط را به دقت بازدید کردم گفت: این خط تا میدان امام حسین(ع) هم نمی‌تواند راه‌اندازی شود و تا ایستگاه شهدا که تقاطع خط 6 و 4 است باید هر چه سریع‌تر در اولویت‌ قرار بگیرد. اگر پول کم است فقط در اینجا هزینه شود تا هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود.

هاشمی با بیان اینکه در گذشته بانک شهر پول تزریق کرده بود تا این خط به سرعت افتتاح شود اظهار کرد: همان موقع هم که پول زیادی دادند، پول را بین پیمانکار‌ان مختلف تقسیم کردند و موجب شد که این خط به سرعت تکمیل نشود و من در آن بازدید متوجه این موضوع شدم.

وی با بیان اینکه در آن بازدید برخی از مدیران مترو می‌خواستند از عدم تجربه آقای افشانی سوء استفاده کنند و او را سر کار بگذارند، گفت: در این شرایط من هم از تجربه خود استفاده کردم و اجبار پیدا کردم که واکنش مناسب انجام دهم.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در دوره‌ای به دلیل کمبود بودجه خط 4 را یک ایستگاه به یک ایستگاه افتتاح می‌کردیم، اظهار کرد: اگر ما بر اساس اولویت‌ عمل کنیم می‌توانیم هر ماه یک ایستگاه افتتاح کنیم.