۹ نشانه هشدار دهنده که ناقوس کمبود منیزیم را به صدا در می‌آورند

کمبود منیزیم می‌تواند بیماری‌های جدی بدنبال داشته باشد به این خاطر که بیشتر فعالیت‌های اعضای بدن به این ماده معدنی وابسته است. برای اینکه بدانید آیا شما هم دچار کمبود منیزیم هستید یا خیر توصیه می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید و با نشانه‌های این مشکل بیشتر آشنا شوید.

۱- تمایل شدید برای خوردن انواع شیرینی‌ها

هوس‌های شدید شیرینی نشان دهنده این هستند که بدن شما یک ماده معدنی کم دارد و آن چیزی نیست جز منیزیم. کمبود منیزیم در خانم‌ها ارتباط مستقیمی با قاعدگی آنها دارد. در ورزشکاران نیز وقتی تمرینات سنگین انجام می‌دهند بدن از ذخیره منیزیم برای عملکرد بهتر ماهیچه‌ها استفاده می‌کند و به همین خاطر، تامین این ماده معدنی برای این قشر از جامعه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

۲- درد و گرفتگی ماهیچه‌ها

درد و گرفتگی ماهیچه‌ها بشدت آزاردهنده است. اگر به طور مرتب دچار اسپاسم می‌شوید ممکن است دچار کمبود منیزیم شده باشید. این ماده معدنی و ویتامین‌های B، دی و E می‌توانند از دردهای ناراحت کننده ماهیچه‌ها پیشگیری کنند. به همین خاطر، توصیه می‌کنیم حتما نزد پزشک بروید تا با انجام آزمایش متوجه شوید آیا بدنتان به اندازه کافی ویتامین یا ماده معدنی دارد یا خیر. اگر جواب منفی است حتما پزشک مکمل‌های موردنیاز را برایتان تجویز خواهد کرد تا کمبود منیزیم بدنتان تامین شود.

۳- بی‌خوابی

کمبود منیزیم همچنین می‌تواند به بی‌خوابی منجر شود. این ماده معدنی برای «آرامش مغز» بسیار ضروری و حیاتی است. این عملکرد مغز به فرد کمک می‌کند تا در آرامش و کاملا راحت به خواب برود.

همان طور که قبلا ذکر کردیم، کاهش میزان منیزیم در بدن می‌تواند به درد ماهیچه‌ها منجر شود. این امر به سندرم پای بی‌قرار منتهی می‌شود؛ یعنی وضعیتی که پاها در شب شروع به لرزیدن می‌کنند. نتیجه این امر نیز کمبود خواب یا بی خوابی خواهد بود.

۴- بیماری‌های مربوط به استخوان

کمبود منیزم همچنین می‌تواند مشکلات استخوانی بدن را افزایش دهد. یکی از بارزترین نتایج کمبود این ماده معدنی در بدن، شکستن استخوان‌هاست. به این خاطر که وقتی بدن منیزیم کمی داشته باشد، متعاقبا میزان کلسیم خون هم کاهش می‌یابد و همه می‌دانیم که ماده اصلی سلامت استخوان‌ها، کلسیم است.

۵- رفلاکس معده (ترش کردن)

اگر کمبود منیزیم داشته باشد غذا و اسیدهای معده به مری باز خواهند گشت. این روند باعث می‌شود احساس سوزش در سر معده خود داشته باشید که اصطلاحا به آن ترش کردن یا رفلاکس معده می‌گویند.

۶- استرس و اضطراب شدید

منیزیم یکی از مواد معدنی ضروری برای تقویت سیستم عصبی بدن بشمار می‌رود. این ماده مسئول آرامش است. بنابراین کاهش میزان منیزیم در بدن باعث می‌شود تا فرد اضطراب و استرس شدیدی را تجربه کند. بعلاوه، ممکن است خطر ابتلا به افسردگی نیز افزایش یابد.

۷- یبوست

دلایل مختلفی برای بروز یبوست وجود دارد از استرس گرفته تا کم مصرف کردن فیبر. منیزیم خاصیت آرامش‌بخشی در بسیاری از اندام‌های بدن دارد که سیستم گوارش یکی از آنهاست. در نتیجه کمبود این ماده معدنی، سیستم گوارش بدن نمی‌تواند وظایف خود را بدرستی انجام دهد و در نتیجه فرد دچار یبوست می‌شود.

۸- خستگی

منیزیم برای واکنش‌های بدن که تولیدکننده انرژی هستند بسیار مفید و ضروری است. بدون منیزیم شما انرژی کافی در سطح سلولی نخواهید داشت. این امر منجر به خستگی مفرط، کاهش انرژی عمومی بدن و کم شدن تحرک می‌شود.

۹- سردردهای شدید

اگر دچار کمبود نقاط مشخص شده در عکس (ویتامین‌های A, B, C, و D) باشید ممکن است به سردردهای شدید مبتلا شوید. میگرن تقریبا همیشه یک طرف سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کمبود منیزیم نیز می‌تواند میگرن یا سردردهای شدید را به وجود بیاورد. با کمبود این ماده معدنی، رگ‌های خونی در مغز با سرعت بالا باریک و گشاد می‌شوند که این امر به شکل‌گیری میگرن منجر می‌شود.

وجود منیزیم کافی در بدن خطر تغییرات رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد و باعث از بین رفتن سردرد می‌شود.

چه غذاهایی مملو از منیزیم هستند؟

رژیم غذایی سالم می‌تواند میزان منیزیم موردنیاز بدن را تامین کند. بسیاری از مردم به دلیل داشتن سبک زندگی ناسالم و مصرف غذاهای آماده و فست‌فودها، همیشه دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی مفید هستند. به همین خاطر، برای اینکه بدانید کدام مواد غذایی منیزیم فراوانی در خود دارند، تعدادی از آنها را در زیر معرفی کرده‌ایم:

آجیل و دانه‌های خوراکی
غلات
لوبیاها
میوه‌های تازه و خشک
سبزیجات سبز
ماهی