۱۰ حقیقت جالب درباره ذهن و روان که نمی‌دانستید!
 ذهن انسان مثل اعماق اقیانوس پر از شگفتی است. دانشمندان دائما در حال مطالعه مغز و کشف الگو‌های جدید رفتاری هستند که هر روز آن‌ها را شگفت زده می‌کند. مثلا، آیا می‌دانستید که هرچه فردی باهوش‌تر باشد، دوستان کمتری دارد؟ ما هم نمی‌دانستیم! پس حالا می‌توانید به راحتی افراد باهوش را بین دوستانتان تشخیص دهید. 

کسانی که ضریب هوشی بسیار بالا دارند دوستان زیادی ندارند
مدت‌ها پیش، زمانی که اجدادمان مشغول شکار و جمع آوری بودند، دوستی برای بقای قبیله ضروری بود، چون با هم راحتتر می‌توانستند ماموت شکار کنند. انسان‌ها هنوز هم با هم دوست می‌شوند، اما نه به خاطر منافعشان. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد کسانی که ضریب هوشی بالا دارند، نیازی به دوستان زیاد ندارند. چون مغز آن‌ها درگیر حل مسائل بسیار جدی است و ارتباط را اتلاف وقت می‌دانند. اما دلیل نمی‌شود که از این وضعیت راضی باشند. این تحقیق ثابت کرده که دوستی تاثیر مثبتی نه تنها روی روان بلکه سلامت فرد دارد. به همین دلیل گاهی بهتر است خودتان را از کتاب‌ها دور کنید و با دیگران حرف بزنید.
 
افسردگی درک ما را از رنگ تغییر می‌دهد

کسانی که از افسردگی رنج می‌برند، اغلب می‌گویند: «زندگی رنگش را از دست داده است.» این یک جمله استعاری نیست، بلکه یک واقعیت پزشکی است. در دوران افسردگی، شبکیه حساسیتش را به کنتراست رنگ‌ها از دست می‌دهد و بیماران رنگ‌ها را کمتر تشخیص می‌دهند. همچنین اگر دورتان پر از رنگ‌های خاکستری و کدر باشد، بیشتر احتمال دارد دچار افسردگی و مالیخولیا شوید.
 
درمورد برنامه هایتان لاف نزنید، اینطوری به نتیجه نمی‌رسید

وقتی تصمیم می‌گیرید کار جدیدی را آغاز کنید، هرگز به هیچکس درباره برنامه هایتان نگویید. در غیر این صورت، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. وقتی درباره برنامه هایتان حرف می‌زنید، مغزتان فکر می‌کند این کار انجام شده و به سختی می‌توانید متقاعدش کنید که اینطور نیست. شاید خرافات به نظر برسد، اما روانشناسان این ارتباط را با کمک تحقیقات ثابت کرده اند.
 
 
دانستن یک زبان خارجی به تصمیم گیری کمک می‌کند

برای گرفتن تصمیمات بهتر، لازم نیست خونسرد باشید، فقط باید به یک زبان خارجی فکر کنید. دانشمندان معتقدند که افراد در تصمیم گیری‌های مهم اغلب احساساتی عمل می‌کنند. اما اگر شرایط را به یک زبان خارجی تحلیل کنید، بخش منطقی مفزتان درگیر می‌شود؛ بنابراین تصمیم متعادل‌تری می‌گیرد که ریسک کمتری در خود دارد.

جوانان بیشتر از افسردگی رنج می‌برند

 
یک نظرسنجی نشان داد که بیشتر افراد ناراحت جهان زیر ۳۰ سال سن دارند. زنان و مردان ۱۸ تا ۳۰ ساله بیشتر مستعد اضطراب و استرس هستند.
 
خستگی خلاقیت را افزایش می‌دهد
 
اگر می‌خواهید ایده خلاقانه‌ای بدهید، بهتر است خسته شوید. افکار خلاقانه سراغ افراد خسته می‌آیند، چون مغزشان با بازدهی کمتری کار می‌کند و ایده‌هایی که در حالت معمول عجیب به نظر می‌رسد را رد نمی‌کند. یک ایده عجیب و جالب می‌تواند آغاز یک پروژه بزرگ باشد. به همین دلیل ایده‌های خوب اغلب زیر دوش بعد از یک روز کاری طولانی به سرمان می‌زنند. اگر صبح‌ها بهتر کار می‌کنید، فرآیند خلاقیت شما می‌تواند در شب آغاز شود و اگر شب زنده دار هستید، الهامات صبح‌ها به سراغتان می‌آیند.
 
۸۰% از هر مکالمه غیبت و سخن چینی هستند

 ۸۰% یا بخش عمده هر گفتگویی شایعات و غیبت کردن درباره دوستان و همکاران است و این عامل به جنسیت ربطی ندارد. اما این یکی از راه‌های مهم ارتباطی است و به روابط اجتماعی افراد کمک می‌کند. به همین شکل، شامپانزه‌ها هم دوست دارند درباره بستگانشان حرف بزنند.
 
شادی را می‌توانید بخرید
می‌گویند شادی را نمی‌توان خرید. اما روانشناسان این را رد می‌کنند. می‌توانید احساس شادی را بخرید، اما این پول نباید خرج خودتان شود بلکه باید آن را خرج بستگان، دوستان یا خیریه کنید. وقتی دیگران را خوشحال می‌کنید، اعتماد به نفستان افزایش می‌یابد، خودتان را فرد مهم تری می‌دانید و از زندگیتان خوشحال و راضی می‌شوید.
 
برای ایجاد اعتماد تنها ۲۰ ثانیه کافیست

برای ایجاد اعتماد، باید فرد را حدود ۲۰ ثانیه بغل کنید. البته، بعد از اینکه رضایت او را به دست آوردید. با این کار اکسی توسین ترشح می‌شود، هورمونی که وقتی احساس امنیت می‌کنیم ترشح می‌شود و فرد را آرام می‌کند.
 
۸۰ درصد از افکار شما منفی هستند
 
هر روز ۱۲ تا ۶۰ هزار فکر مختلف وارد سر شما می‌شود. مغز ما از هر کامپیوتری قدرتمندتر است. اما ۸۰% از این افکار منفی هستند؛ و بیشتر افکار منفی هرروز تکرار می‌شوند؛ بنابراین هر افکار احمقانه‌ای که هر روز به سرتان می‌زند کاملا طبیعی است و برای همه اتفاق می‌افتد.