همه آنچه درباره خواص کلم بروکلی باید بدانید

گروه اجتماعی- کلم بروکلی که به نام های گل کلم سبز یا گل کلم بروکلی هم شناخته می شود یکی از اعضای خانواده کلم هاست که نام خود از کلمه ایتالیایی broccolo به معنی جوانه کلم گرفته است.

به گزارش افکارنیوز، سبزیجات تیره کلمیان مانند گل کلم و بروکلی پروتئین را در نواحی پرخطر رگ‌ها فعال می‌کند. یک ماده شیمیایی به نام سولفوروفان در سبزیجات وجود دارد که امکان محافظت در برابر بیماری‌های قلبی از طریق خوردن سبزیجات را باعث می‌شود. کلم ، منبع غنی ویتامین ث، گلوتامین و اسیدهای آمینه است.

هر چه بیشتر کلم بروکلی (و حتی کلم فندقی) خورده شود، خطر سرطان روده بزرگ و راست‌روده (انتهای روده بزرگ) در مردان کمتر می شود. کلم بروکلی با کاهش شیوع سرطان‌های حلق، دهان، معده، پروستات معده و مثانه مرتبط است. بروکلی سرشاراز فیبر و موادمغذی است به دلیل کم کالری بودن این ماده غذایی برای لاغری مفیداست واحساس سیری طولانی مدت میدهد بروکلی دارای ماده‌ای بنام سولفورافان است که تعداد، اندازه و تکثیر تومورهای سرطانی را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد. دارای مقادیر زیادی فیبر، کاروتنوئید، ویتامین ث، فیبر و بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین آ) است و یک آنتی‌اکسیدان قوی به‌شمار می‌آید. کلسیم موجود در بروکلی، به همان میزان کلسیم موجود در شیر است، در نتیجه مصرف آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان یا کمبود کلسیم هستند، بسیار مفید است.

انواع کلم بروکلی:

انواع زیادی از بروکلی وجود دارد که در بخش های مختلف دنیا محبوب هستند. سه نوع اصلی به شرح زیر هستند.

بروکلی کالابرس:

این معمول ترین نوع نام بعد از کالابریا است (ایتالیا) و به سادگی بروکلی نامیده می شود.

انواع کلم های بروکلی

جوانه بروکلی:

این تنوع سره ای زیاد و ساقه های نازک دارد.

گل کلم بنفش:

این گل کلم به شکل گل کلم معمول است که از غنچه گل بسیار کوچک تشکیل شده است.

انواع دیگر شامل بروکلی راب، بروکلی چینی، بروکلی و بروکوفلاور است.

چگونه بروکلی را انتخاب کنیم؟

به دنبال بروکلی که دارای سبز روشن، خوشه های متراکم و ساقه های محکم است، بگردید. مطمئن شوید که بوی تند فلفلی دارد و نه ناخوشایند.

چگونه بروکلی را نگهداری کنیم؟

برای ذخیره سازی بروکلی نباید سرش را بشورید ، بلکه فقط غبار را پاک کرده و آن را در حوله کاغذی بپوشانید.

شما می توانید آن را برای حداکثر 2-3 روز در یخچال نگه دارید.

فواید سلامتی کلم بروکلی

۱- سرطان:

بروکلی ممکن است یک داروی شگفت‌انگیز طبیعی برای انواع سرطان باشد از جمله سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان پروستات، و سرطان‌های انواع اندام‌های داخلی مثل ریه، انتهای روده‌ی بزرگ، کبد، کلیه‌ها، و روده‌ها. با این اوصاف، بروکلی به ویژه برای سرطان رحم و سینه مفید است زیرا استروژن اضافه را از بدن دفع می‌کند. دلیل این امر حضور ترکیبات ضدسرطانی مانند گلوکورافانین ، دی ایندولیل‌متان، بتاکاروتن، سلنیوم و سایر مواد مغذی مانند ویتامین‌های ث، آ، ای، زینک، پتاسیم و آمینواسدهای خاصی است که از عوامل ضدسرطان قوی هستند.

2- سم‌زدایی:

حضور ویتامین ث، سولفور و آمینواسیدهای خاصی، بروکلی را به یک سم‌زدای قوی تبدیل می‌کند. بروکلی به دفع رادیکال-های آزاد و سمومی مانند اسید اوریک از بدن کمک می‌کند، و به این ترتیب خون را پاکسازی کرده و از مشکلات مربوط به سموم، از جمله جوش، خارش، کهیر، نقرس ، التهاب مفاصل، روماتیسم، سنگ کلیه ، بیماری‌های پوستی مانند اگزما و اسکلرودرمی جلوگیری می‌کند.

۳- مراقبت از پوست:

افتخار حفظ درخشش و جوانی پوست‌تان به آنتی‌اکسیدان‌های ماهری چون بتاکاروتن و ویتامین ث، و هم‌چنین مددکارانی چون ویتامین ب کمپلکس، ویتامین ای ( که به پوست و موهای شما درخشش داده و بافت پوست را جوانسازی می‌کند)، ویتامین آ و کا، اسیدهای چرب امگا۳ (که فریبندگی می‌بخشد)، آمینواسیدها و فولات حاضر در بروکلی تعلق دارد. تمام این مواد کمک می‌کنند خیلی خوب از پوست‌تان مراقبت کنید و به آن درخشندگی، سلامتی، و جلا می‌دهد. بعلاوه، گلوکورافانین ، یکی از گیامغذی‌هایی که مقادیر قابل توجهی از آن در بروکلی یافت می‌شود، به معکوس کردن تاثیر تابش آفتاب بر پوست ارتباط دارد، پس می توانید با مصرف مقدار زیادی از این سبزی مفید، زمان را برای پوست‌تان به عقب بکشید!

4-  اختلالات معده:

بروکلی سرشار از فیبر است، ماده‌ی رژیمی اصلی که با درمان یبوست می‌تواند تقریبا تمام اختلالات معده را درمان کند، زیرا یبوست ریشه‌ی تمام اختلالات معده است. فیبر به حجم غذا می‌افزاید، آب را حفظ می‌کند و باعث حرکت سالم روده می‌شود. منیزیم و ویتامین‌های موجود در بروکلی نیز اسیدیته را درمان می‌کنند،‌ گوارش درست و جذب مواد مغذی را از غذا تسهیل می‌کنند و با کاهش التهاب، معده را تسکین می‌دهند.

5- بیماری‌های قلبی:

بروکلی به جز آنتی‌اکسیدان‌های ذکر شده در بالا، محتوای فیبری بسیار بالا و مقادیر زیادی بتاکاروتن، اسیدهای چرب امگا۳ و ویتامین‌های دیگری دارد که با تنطیم فشار خون به کاهش کلسترول بد و حفظ عملکرد مناسب قلب کمک می‌کند. مطالعات نشان داده است وقتی بروکلی را بخارپز می‌کنید۷ ترکیبات فیبری آن بهتر با صفرا ترکیب می‌شوند و عمل دفع را ساده‌تر و موثرتر می‌سازد. کاهش صفرا تاثیری قوی بر سطح کلسترول دارد و به این وسیله به سلامت قلب کمک می‌کند. هم‌چنین،‌پتاسیم یافت شده در بروکلی نیز یک ماده‌ی گشادکننده‌ی عروق است که جریان خون را بهبود بخشیده و با کاهش تنش و استرس عروق و رگ‌های خونی، اکسیژن‌رسانی به اندام‌های حیاتی را تقویت می‌کند.

۶- مراقبت از چشم و آب‌مروارید:

زآگزانتین، بتاکروتن، ویتامین آ، فسفر و سایر ویتامین‌ها از جمله ب کمپلکس، ث، و ای موجود در بروکلی برای سلامت بصری بسیار مناسب هستند. این مواد از تخریب ماکولا (لکه‌ی زرد) و آب‌مروارید جلوگیری می‌کنند، و در عین حال آسیب‌های ایجاد شده توسط تابش‌ها را نیز ترمیم می‌کنند.

۷- اسکلروز جانبی آمیتروفیک:

بروکلی سرشار از ریزمغذی‌هایی مانند اسیدهای چرب امگا۳ هستند. مطالعه‌ی جدیدی نشان داده است که مصرف رژیمی سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ ممکن است شروع اسکلروز جانبی آمیتروفیک (ای‌ال‌اس) را که بیماری لو گهریگ نیز نامیده می‌شود، به تاخیر انداخته یا از شدت آن بکاهد.

8- ایمنی

مواد مسئول رنگ‌های سبز و ارغوانی بروکلی شامل ویتامین ث،‌ بتاکاروتن، و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی به ویژه سلنیوم، مس، روی، فسفر است. این ترکیبات موجود در بروکلی واقعا برای تقویت سیستم ایمنی عالی هستند و می‌توانند در مقابل عفونت‌های بی-شماری از شما مراقبت کنند.

9-  سلامت استخوان

مصرف بروکلی، با وجود کلسیم فراوان (۴۷ میلی‌گرم در هر ۱۰۰ گرم) و سایر مواد مغذی آن از جمله منیزیم، زینک، و فسفر، به ویژه برای کودکان، افراد کهنسال، زنان باردار یا مادران شیرده مفید است. دلیل این امر آن است که این افراد بیشترین احتمال پوکی استخوان،‌ ضعف استخوان‌ها و دندان‌ها، و فقر کلسیم را دارند.

10-  بارداری

از آن‌جایی که بروکلی بسیار مغذی و سرشار از ریزمغذی‌های ضروری برای زنان باردار، از جمله پروتئین، کلسیم، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، سم‌زداها، آهن، فسفر و مواد دیگر است، جزء ایده‌آلی از ٰرژیم‌های آن‌ها می‌باشد. هم چنین با داشتن فیبر فراوان، از یبوست که در طول بارداری بسیار رایج است، جلوگیری می‌کند. بعلاوه، محتوای فولات موجود در بروکلی تضمین می‌کند که هیچ نقص مادرزادی مانند نواقص لوله‌ی عصبی به وجود نیاید که از مشکلات عمده‌ی مادران باردار با فقر اسید فولیک هستند.

11- فشار خون بالا

کروم، ماده‌ی معدنی مهمی که در بروکلی بسیار یافت می‌شود، به عملکرد مناسب انسولین و تنظیم قند خون کمک می کند و به این ترتیب فشار خون را نیز تنظیم می‌کند. ویتامین‌ها، که باعث می‌شوند تمام سیستم‌های ما به درستی عمل کنند و در بروکلی به فراوانی یافت می‌شوند، همراه با فیبر و اسیدهای چرب امگا۳، به تنظیم هرچه بیش‌تر فشارخون کمک می‌کنند، پس برای حفاظت واقعی از قلب‌تان، مقداری بروکلی به رژیم خود اضافه کنید.

12-کم‌خونی

کم خونی مستقیما به کمبود آهن و پروتئین‌های خاصی مربوط است. کلم بروکلی سرشار از هردوی این مواد است و به این ترتیب درمانی عالی برای کم ‌خونی محسوب می‌شود. کافی است بروکلی بخورید تا افزایش خون را در بدن‌تان احساس کنید که سرشار از اکسیژن است و عملکرد سیستم‌تان را در بهترین حالت حفظ می‌کند. مس نیز در بروکلی یافت می‌شود که ماده‌ی معدنی ضروری دیگری برای تولید گلبول‌های قرمز خون، در کنار آهن است.

۱۳- بهترین ضد آفتاب

این گیاه چلیپایی در محافظت از پوست شما در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش موثرتر از کرم ضد آفتاب است. چنین تاثیری به دلیل این واقعیت است که کرم ضد آفتاب اشعه‌ی UV را جذب می‌کند و مانع از نفوذ آن به پوست می‌شود، در صورتی که عصاره‌ی بروکلی در صورت استفاده موضعی به طور مستقیم جذب سلول‌های پوست می‌شود و با تولید یک ماتریس از آنزیم‌های محافظ که در مقابل آسیب‌های اشعه‌ی UV از پوست محافظت می‌کنند. این تاثیر را می‌توان به وجود یک ماده‌ی شیمیایی به نام سولفورفان نسبت داد که باعث کاهش قرمزی و التهاب پوست ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی ماوراء بنفش می‌شود. بنابراین، کلم بروکلی بسیار بهتر از کرم‌های ضد آفتاب معمولی عمل می‌کند.

14- حفاظت از پوست در برابر سرطان:

آفتاب‌سوختگی‌های مکرر خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. چنان‌چه قبلا ذکر شد، سولفورفان موجود در بروکلی با کنترل قرمزی که با لحاظ پزشکی با نام اریتم شناخته می‌شود، در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش از پوست محافظت می‌کند. و به این ترتیب، خطر ابتلا به سرطان پوست را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

۱۵- افزایش رشد مو:

کلم بروکلی حاوی ویتامین A، ویتامین C و کلسیم است که همگی باعث رشد مو می‌شوند. ویتامین‌های A و C سبب تولید سبوم می‌شوند، نوعی چربی که به عنوان یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی و نرم‌کننده‌ی پوست و مو موثر است. کلسیم موجود در بروکلی نیز فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند.

عوارض جانبی بروکلی:

با اینکه این سبزی شگفت انگیز، فواید سلامتی زیادی دارد، اما همیشه جایی برای احتیاط وجود دارد. عوارض جانبی مشترک عبارتند از:

گازمعده یا شکم

تحریک پذیری روده

واکنش های آلرژِیک

خارش پوست

خطرات:

رقیق شدن خون:ویتامین K موجود در بروکلی می تواند داروهای ضد انعقاد را مهار کند. اگر در حال حاضر مشغول خوردن ئارفارین یا هر نوع خون دیگر هستید، مراقب باشید.

کم کاری تیروئید:بروکلی می تواند وضعیت تیروئید را اگر در حد افراط می خورید، بدتر کند.