ویتامین D برای سلامت این افراد هیچ فایده‌ای ندارد!

 محققان کلینیک مایو آمریکا در این مطالعه اثرات مکمل‌های ویتامین D را بر کودکان چاق به مدت ۱۰ سال مورد بررسی قرار دادند.

چند مطالعه قبلی نشان داده اند که ارتباطی میان کمبود ویتامین D و برخی عوارض پزشکی مرتبط با وزن از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی و مقاومت بدن نسبت به انسولین، وجود دارد. از اینرو پزشکان و متخصصان، اغلب در تلاش برای کُندکردن یا برعکس کردن برخی از عوارض بالینی مرتبط با چاقی، تجویز مصرف دوز بالا ویتامین D را توصیه می‌کنند.

دکتر «آنید کومار»، عضو تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما از مشاهده اینکه ویتامین D فواید سلامتی زیادی ندارد متعجب شدیم. ما نمی‌گوییم که مصرف مکمل‌های ویتامین D در دوزهای قابل قبول بد است و از سوی دیگر می‌دانیم که بیشتر نوجوانان چاق کمبود ویتامین D دارند.»

محققان در این مطالعه نوجوانان چاق را مورد بررسی قرار دادند زیرا این جمعیت در معرض خطر بالا ابتلاء به بیماری‌های قلبی قرار دارند.

این مطالعه نشان داد که مصرف ویتامین D فایده‌ای برای سلامت قلب و یا کاهش خطر ابتلاء به دیابت در نوجوانان چاق ندارد و از سوی دیگر افزایش کلسترول و تری گلیسرید را در دوران مصرف مکمل ویتامین D نشان داد.

با این حال محققان خواستار انجام مطالعات بیشتری برای بررسی اثرات طولانی مدت مصرف مکمل ویتامین D در نوجوانان و کودکان شدند.

محققان هشدار می‌دهند مصرف بسیار زیاد ویتامین D موجب ابتلاء به وضعیتی موسوم به مسمومیت ویتامین D می‌شود که به اشتهای کم، تهوع، استفراغ و عوارض کلیوی منجر می‌شود.