جزئیاتی جدید از حذف یارانه ها/ چه کسانی دیگر یارانه نمی گیرند؟

گروه اقتصادی- مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای با اشاره به لایحه بودجه سال 97 و حذف یارانه پردرآمدها طبق این لایحه، گفت: طبق لایحه‌ای که دولت تقدیم مجلس کرده، قرار است یارانه نقدی پردرآمدها از سال 97 حذف شود.

به گزارش افکارنیوز،  وی با تأکید بر اینکه می‌بایست سازوکارهای لازم برای حذف یارانه نقدی پردرآمدها وجود داشته باشد، اظهار داشت: متأسفانه دولت به تکلیفی که مجلس طبق قوانین بودجه‌های سال‌های گذشته برای شناسایی دهک‌های درآمدی معین کرده بود، عمل نکرده است، بنابراین شناسایی دهک‌های پردرآمدی نیز در سال 97 میسر نخواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از برنامه‌های دولت برای شناسایی دهک‌های درآمدی طبق لایحه بودجه 97 که تقدیم مجلس کرده است، خبر داد و افزود: دولت در لایحه بودجه سال 97 که تقدیم مجلس کرده، می‌خواهد فقط یارانه افراد تحت پوشش سازمان‌ها و نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد امام(ره) و بهزیستی و افراد ساکن در روستاها را پرداخت و یارانه سایر افراد را حذف کند.

لاهوتی، پیشنهاد دولت برای چگونگی شناسایی دهک‌های پردرآمدی جامعه را مناسب ندانست و تأکید کرد: می‌بایست دهک‌های درآمدی جامعه براساس میزان درآمد و هزینه‌هایشان شناسایی شوند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پایان خاطرنشان کرد: حذف یارانه نقدی پردرآمدها باید از سازوکار مشخصی تبعیت کند، نمی‌شود بی‌حساب و کتاب یارانه‌های نقدی افراد را حذف کرد.

دولت در حالی حذف یارانه ها را دنبال می کند که نوبخت به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه قبل از انتخابات اعلام کرد که نظر مجلس این بود یارانه هر فردی که درآمد او بالغ بر 3 میلیون تومان در ماه باشد، حذف شود. این حکم به منزله این است که اگر فردی در تهران زندگی می‌کند، مستأجر باشد، بیماری داشته باشد یا فرزند او دانشجو باشد، اگر کل درآمد ماهانه‌اش به 3 میلیون تومان برسد، این فرد ثروتمند تلقی شده و باید یارانه او قطع شود که البته به نظر ما این عادلانه نبود... اینگونه اجبارها (برای حذف یارانه نقدی) جز اینکه نارضایتی ایجاد کند و به افراد نیازمند که در عسرت هستند فشار وارد می‌آورد چیز دیگری نیست. این نوع اجبار نارضایتی وسیع ایجاد می‌کند و مردم همه اینها را به حساب مجلس می‌گذارند ضمن اینکه دولت نیز حساب خود را از حساب مجلس جدا نمی‌داند. بنابراین حذف گسترده یارانه افراد جامعه منجر به نارضایتی از نظام خواهد شد.

اما حالا و پس از انتخابات دولت به دنبال حذف یارانه ها است، در طرح دولت آمده یارانه افراد تحت سرپرست کمیته امداد و سرپرستی و روستایی ها باقی می ماند و بقیه حذف شوند، آیا بقیه اقشار جامعه پر درآمد هستند که قرار است یارانه آنها قطع گردد؟

این در حالی است که به گفته فتاح رئیس کمیته امداد " در یک تعریف از خط فقر کسانی که تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و خیریه‌ها هستند زیر خط فقر بوده که این جمعیت از 10 میلیون نفر بالاتر نمی‌شود.

وی افزود: در تعریف دیگری از خط فقر 20 میلیون نفر زیر خط فقر هستند و در تعریف دولت که حتماً برای آن حساب و کتابی کرده 40 میلیون نفر از مردم باید یارانه خود را بگیرند یعنی این تعداد ماهانه به 45 هزار تومان نیاز دارند.

از سوی دیگر نیز حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره  بررسی لایحه بودجه 97 گفت: براساس این لایحه که دولت ارائه کرده ، یارانه بخش قابل توجهی از مردم حذف می شود و قیمت حامل های انرژی هم افزایش می یابد.

وی با بیان این که ما به عنوان نماینده مردم مخالف این مسئله هستیم، تاکید کرد: حذف یارانه و افزایش قیمت سوخت به معنای فشار مضاعف و بی جهت به مردم است و این موضوع غیر قابل قبول است.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس افزود: اگر دولت به دنبال واقعی کردن قیمت ها است؛ هیچ مانعی وجود ندارد، اما براساس قانون هدفمندی یارانه ها حداقل 50 درصد منابع حاصل از افزایش قیمت ها باید به حساب مردم واریز شود.

وی گفت: مردم در سال 89 در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها با دولت همراهی کردند و در مقابل بخشی از درآمدها براساس قانون تصویب شده به آنان تعلق گرفت اما در مقطع دوم که قیمت های حامل های انرژی افزایش یافت به مبلغ یارانه ها رقمی اضافه نشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: در مرحله سوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، دولت به دنبال افزایش قیمتهاست و از سوی دیگر حذف یارانه بخش وسیعی از جامعه را مطرح کرده است.

باید منتظر ماند و دید آیا مجلس با قطع شدن یارانه ها موافقت می کند.