آیا ۶۳ هزار میلیارد درآمد یارانه‌ها وارد بودجه و خزانه می‌شود؟

 حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی درباره رسالت تاریخی مجلس و کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97 کل کشور نوشت:

آیا 63 هزار میلیارد تومان درآمد یارانه ها در بودجه و خزانه وارد می شود؟

آیا ریشه پاداش‌های میلیاردی خشک خواهد شد؟

باید منتظر ماند، تا نمایندگان قدم محکمی بردارند و مردم را خوشحال کنند. همه چیز آماده یک گام محکم کمیسون تلفیق ومجلس است.
اگر کمیسیون تلفیق بند الف تبصره 14 بودجه را به همان شکل که دولت در لایحه آورده است، تصویب کند بدون افزایش قیمت حامل های انرژی مابه التفاوت درآمد یارانه‌ها صدهزار میلیارد تومان است که در لایحه بودجه تبصره 14 فقط 37هزار ملیاردتومان در بودجه آمد و در خزانه کل واریز می شود و 63 هزار میلیارد تومان بلاتکلیف است و حالا چه اتفاقی خواهد افتاد؟

1-مغایر با ماده39 قانون برنامه ششم توسعه است.

2- حدود63هزار میلیارد تومان از محل درآمد هدفمندی یارانه ها در لایحه بودجه نمی آید و در خزانه داری کل هم وارد نمی شود.

3-مغایر اصل 53 قانون اساسی می باشد.

4-باید منتظر ماند که آیا کمیسیون تلفیق تبصره 14 را مطابق ماده39 قانون برنامه اصلاح می کند؟

5_بودجه سالیانه باید مطابق برنامه باشد و در ماده 39 برنامه آمده است:
ماده 39 بند الف: (به منظور ارتقای عدالت اجتماعی؛ افزایش بهره وری در مصرف آب و انرژی و هدفمند کردن یارانه ها در جهت افزایش تولید و توسعه نقش مردم در اقتصاد به دولت اجازه داده می شود که قیمت آب و حامل های انرژی و سایر کالاهای و خدمات یارانه ای را با رعایت ملاحظات اجتماعی و اقتصادی و حفظ مزیت نسبی و رقابتی برای صنایع و تولیدات بتدریج تا سال 1400 با توجه به مواد(1)،(2) و(3) قانون هدفمند کردن یارانه ها مصوب سال 1388/10/15 اصلاح و از منابع حاصل به صورت هدفمند برای افزایش تولید و اشتغال، حمایت از صادرات غیر نفتی، بهره وری و کاهش شدت انرژی، کاهش آلودگی هوا و ارتقای شاخص‌های عدالت اجتماعی و حمایت های اجتماعی از خانوارهای نیازمند وتامین هزینه های عملیاتی و سرمایه گذاری شرکت های ذیربط در چارچوب بودجه سالانه اقدام لازم را بعمل آورد.

به منظور شفاف سازی در اجرای قانون ، دولت مکلف است دریافت ها و پرداختهای مرتبط با قانون هدفمندی یارانه ها را در جدول جداگانه ای حاوی اقلام زیر همراه با بودجه سنواتی به مجلس تقدیم کند.

کل دریافتی حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها

1-مالیات بر ارزش افزوده
2-سهم شرکت های تولید وتوزیع کننده انرژی(به تفکیک شرکت ها)
3-پرداخت یارانه نقدی وغیرنقدی به خانوارها
4-کمک به بخش سلامت
5-حمایت از تولید واشتغال از طریق تامین اعتبارات مربوط به اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مصوب 1389/12/4 وقانون توسعه حمل ونقل و مدیریت مصرف سوخت مصوب 1386/9/18
6-حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) وسازمان بهزیستی موضوع ماده 79 این قانون

تبصره :دولت مکلف سهم هدفمند کردن یارانه ها را از دریافتی هر ساله در ردیف منابع بودجه عمومی با (شماره210102) و مصارف مرتبط با آن رل در ردیف های مستقل جداگانه در ارقام بودجه عمومی درج کند.

تبصره 2: استفاده از منابع مذکور به هرنحو دیگر درحکم تصرف غیرقانونی اموال عمومی است.
تبصره 3: دولت مکلف گزارش تفصیلی این بند را هر شش ماه یک بار به دیوان محاسبات ومجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

احکام این ماده در طول اجرای برنامه بر قانون هدفمندی یارانه ها مصوب1388/10/15 و اصلاحات والحاقات بعدی آن حاکم است).