گوشت گوسفندی گران شد

برنج،گوشت،مرغ،تخم مرغ،روغن، حبوبات و میوه از جمله کالاهای مورد نیاز سبد خانوار است که در روزهای اخیر نرخ برخی از این اقلام  تحت تاثیر نوسانات ارز با تغییراتی در بازار روبرو شد.

البته این امر بسیار غیر منتظره به نظر نمی رسد چرا که  آشفتگی در بازار کالاهای اساسی در طول سال به بهانه های مختلف اتفاق می افتد در این میان برخی افراد سودجو از این آب گل آلود ماهی می گیرند تا سودهای هنگفتی را به جیب بزنند.

گزارش میدانی از بازار عمده فروشان نشان می دهد با وجود آنکه قیمت کالاهای اساسی تنها با نوسان جزئی نسبت به ماه های قبل افزایش یافته است  اما قدرت خرید خانوار به دلیل افزایش چشمگیر اجاره بها، حمل و نقل و سایر خدمات روز به روز در حال آب رفتن است تا حدی که قواره جیب مردم دیگر ،با قیمت ها همخوانی ندارد.

آخرین بررسی از بازار نشان می دهد که هم اکنون  نرخ هر کیلو برنج هاشمی 10 تا 15 هزار،دمسیاه 9 هزار و 500 هزار،برنج خارجی 6 تا 7 هزار و 500 ،لوبیا چیتی 10 تا 11 هزار،لپه 7 تا 8 هزار و 500،لوبیا قرمز 7 تا 8 هزار،عدس خارجی 5 هزار و 500 تا 6 هزار، عدس ایرانی 6 تا 7 هزار، روغن 900 گرمی مایع 5 هزار و 500، روغن نباتی 4.5 کیلو 25 هزار و هرشانه تخم مرغ 16 تا 19 هزار تومان است.

همچنین هر کیلو شقه گوسفندی با نرخ 51 هزار،ران گوسفندی 63 هزار، سردست 64 تا 65 هزار، شقه گوساله 45 هزار، مرغ 7 هزار و 500،ران مرغ 6 هزار و 500،فیله مرغ 16 هزار تومان در مغازه های سطح شهر عرضه می شود.

یکی از فروشندگان می گوید: با وجود آنکه قیمت ها نسبت به یک الی دو ماه اخیر تفاوت چندانی نداشته است، اما رکود سنگینی بر بازار حاکم است بطوریکه نمی توان پیش بینی کرد که در روزهای آتی به کدام سمت و سو خواهد رفت.

حال برای اطلاع از آخرین وضعیت بازار اقلام اساسی به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از دلایل کاهش قدرت خرید خانوار و رکود حاکم بر بازار با خبر شویم:

قاسمعلی حسنی دبیر کل بنکداران مواد غذاییبا اشاره به اینکه بازار اقلام اساسی در بیم و امید و بلاتکلیفی به سر می برد، اظهار کرد: سیاست گذاری جدید ارزی و غیر کارشناسی بانک مرکزی به نفع واردکنندگان و به ضرر مصرف کنندگان رقم خورد.

به گفته وی در پی سیاست جدید ارزی دولت سودهای 85 درصدی بادآورده ظرف مدت کوتاه نصیب واردکنندگان شد.

حسنی در پاسخ به این سوال که با وجود نوسان شدید قیمت برخی اقلام در خرده فروشی، بازار عمده فروشی در چه وضعیتی به سر می برد، بیان کرد: بازار خرده فروشی متاثر از عمده فروشی است و به همین خاطر ما به یک جراحی اقتصادی نیازمندیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه نمی توان درصد دقیقی برای افزایش تولید محصولات اعلام کرد، افزود: در ماه های اخیر نرخ برخی اقلام با روند افزایشی و تعداد معدودی از کالاها ناشی از تولید و واردات انبوه با روند کاهشی در بازار روبرو بوده است.

وی با بیان اینکه معیار اصلی قیمت ها براساس شاخص دلار آزاد است، افزود:در حالیکه وارد کنندگان با دلار 3 هزار و 800 و 4 هزار و 200 تومانی اقدام به واردات کالا می کنند، اما درنهایت براساس دلار 8 هزار و 500 تومانی محصول خود را به فروش می رساند. این امر غیر کارشناسی  از سوی بانک مرکزی متوجه بازار شده است.

آشفتگی قیمت در بازار گوشت گوساله

حسن شکوهی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی شهرستان ری از کاهش نرخ گوشت گوسفندی در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ 49 تا 50 هزار تومان در بازار عرضه می شود.

وی ممنوعیت صادرات دام زنده را دلیل اصلی کنترل بازار گوشت دانست و افزود: در ماه های اخیر نرخ گوشت گوسفندی در بازار بالغ بر 50 هزار تومان بوده است . خوشبختانه سیاست معاونت امور دام و افزایش واردات منجر به کنترل بازار داخل شده است.

شکوهی با انتقاد از آشفتگی بازار گوشت گوساله بیان کرد: طی روزهای اخیر قیمت هر کیلو گوشت گوساله ناشی از صادرات دام با افزایش هزار تومانی در بازار روبرو شده است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: امکان پیش بینی قیمت گوشت در بازار وجود ندارد چرا که با استمرار صادرات دام سنگین، شاهد التهابات در این بازار خواهیم بود.

گوشت گوسفندی گران شد

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش هزار تومانی نرخ گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ 46 تا 47  هزار تومان  به مغازه دار و 50 تا 51 هزار تومان به مشتری عرضه می شود.

وی خروج غیر قانونی دام از مرزهای کشور را دلیل اصلی آشفتگی بازار اعلام کرد.

نرخ تخم مرغ پایین و مرغ بالا رفت

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از افزایش نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 5 هزار ،مرغ آماده به طبخ در کشتار 6 هزار و 900،توزیع درب واحد های صنفی 7هزار و 50 و خرده فروشی 7 هزار و 700 تومان است.

به گفته وی نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر 6 هزار و 700 و ران مرغ بدون کمر برابر با قیمت مرغ 7 هزار و 700 تومان است.

یوسف خانی با اشاره به نرخ سایر مشتقات افزود: همچنین نرخ هر کیلو سینه با کتف 13 هزار، سینه بدون کتف 14 هزار و فیله مرغ 16 هزار تومان است.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی کاهش حجم تولید و عرضه در بازار را دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ  اعلام کرد.

وی از کاهش 500 تومانی نرخ هر کیلو تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 6 هزار و 500 و شانه ای 13 هزار تومان است.

یوسف خانی نبود کمبود تولید داخل و بهبود عرضه را دلیل اصلی کاهش قیمت تخم مرغ در بازار اعلام کرد.

کمبودی در توزیع میوه نداریم

حسن صابری رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه کمبودی در توزیع میوه وجود ندارد، اظهار کرد: اگرچه نوسان نرخ ارز بر قیمت اکثر کالاها و اقلام در بازار تاثیر گذار بود، اما خوشبختانه تاثیری بر بازار میوه نداشت و هم اکنون اکثر میوه ها کمتر از 10 هزار تومان در بازار توزیع می شود.

به گفته وی با وجود افزایش نرخ نهاده ها نظیر سم، فروش میوه با نرخ های پایین تر صرفه اقتصادی برای کشاورز ندارد.

صابری قیمت میوه در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به فراوانی میوه نوسان خاصی را نخواهیم داشت و جای هیچ گونه نگرانی در خصوص افزایش قیمت میوه در بازار وجود ندارد.

نوسانی پیش روی قیمت روغن در ماه های آتی نیست

علی فاضلی دبیر انجمن روغن نباتی  با اشاره به آخرین وضعیت بازار روغن اظهار کرد: پس از ماه ها ثبات نرخ روغن در بازار ،بالاخره قیمت روغن برای مصرف کننده در یک ماه اخیر 9 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به تاثیر نوسان نرخ ارز بر قیمت روغن در بازار افزود: افزایش شدید مواد اولیه بدون تردید در ماه های آتی بر روی قیمت خام روغن تاثیر گذار خواهد بود که با این وجود چاره ای جز افزایش قیمت نخواهیم داشت.

فاضلی ادامه داد: با توجه به کاهش مصرف روغن در فصل تابستان،قیمت روغن تغییری نخواهد داشت اما با خنک شدن هوا و و رونق بازار، افزایش مجدد روغن امری ضروری است.

دبیر انجمن روغن نباتی در پایان تصریح کرد: علی رغم اعلام رئیس جمهور و معاون اول مبنی بر اختصاص ارز 3800 تومانی به واردات روغن خام، اما تاکنون ترتیب اثری به این موضوع  داده نشده است و همچنان تولیدکنندگان با ارز 4200 تومانی اقدام به واردات می کنند که اگر این موضوع رعایت نشود،در ماه های آتی اثر خود را بر روی بازار خواهد گذاشت.

بازار زعفران حال خوشی ندارد

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه قیمت زعفران کماکان در بازار بالاست،اظهار کرد: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران 4 میلیون و 200 هزار و حداکثر 7 میلیون تومان است.

وی تقاضای کاذب در بازار را دلیل اصلی نوسان قیمت زعفران در بازار دانست و افزود: با توجه به آنکه زعفران به شکل قانونی و غیر قانونی در حال خروج از مرزهای کشور است،کسی پاسخگو نیست که چرا افغانستان از سپردن تهعد ارزی و بازگشت ارز 4200 تومانی به سیستم بانکی در این زمینه مستثنی است.

حسینی با بیان اینکه آینده خوبی برای زعفران تصور نمی شود، تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی بازار، پیش بینی می شود که قیمت زعفران مجدد با نوساناتی روبرو شود.