کمبود این ویتامین ها برابر است با استرس
ما در عصری زندگی می‌کنیم که اختلالاتی مثل استرس و اضطراب در حال افزایش است و پزشکان هر روز بیش از گذشته داروهای ضد اضطراب و افسردگی تجویز می‌کنند. عامل بروز این اختلالات، زندگی در دورانی است که مردم آن تمایل به داشتن مشغله بیشتر دارند، اما کمبود ویتامین نیز در این زمینه دخیل است. مطالعات متعدد، ارتباط میان کمبود ویتامین ‌های خاص و اختلالات اضطراب و استرس را ثابت کرده است. یک مشاوره ساده با پزشک و استفاده از مکمل ‌های ویتامین می‌تواند راه ساده ‌ای برای درمان این اختلالات باشد.

این ویتامین ها:

ویتامین B

مکمل ‌های ویتامین B به دلیل تاثیراتی که بر استرس و اضطراب دارند، مدت‌ هاست به‌عنوان ویتامین‌ های استرس نام برده می‌شوند. مطالعه ‌ای که سال ۲۰۱۳ انجام شد و در ژورنال International Scholarly Research Notices به چاپ رسید، نشان داد ویتامین B به میزان چشمگیر باعث بهبود علائم اضطراب و استرس می‌شود و تاثیرات مداومی بر این علائم دارد. براساس تحقیقات، مصرف روزانه ۱۸ گرم اینوزیتول (یک نوع ویتامین B) در مبتلایان اختلالات ترس، افسردگی و اختلال وسواسی جبری مانند داروی ضداضطراب عمل کرده، عوارض جانبی کمتری ایجاد می‌کند.

محققان همچنین نشان داده ‌اند، میان کمبود ویتامین  B۶ و کمبود آهن با حملات پانیک یا حملات تنفس سریع ارتباط وجوددارد. ویتامین  B۶ و ویتامین  B۱۲ نیز در بهبود اضطراب و استرس و افسردگی ناشی از سندرم پیش از قاعدگی نقش دارند. در کنار استفاده از مکمل‌های ویتامین B، اضافه کردن مواد غذایی خاصی مانند سیب ‌زمینی، موز و بوقلمون به رژیم غذایی، دریافت بدن از این ویتامین ‌ها را افزایش می‌دهد.

ویتامین C

این ویتامین، آنتی ‌اکسیدانی شناخته شده است که فواید زیادی برای سلامت دارد. نشان داده شده، ویتامین C در مبتلایان اضطراب، نقش درمانی موثری دارد. براساس مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۵ انجام شد، استفاده از مکمل‌ های ویتامین C، راه موثری برای درمان و حتی جلوگیری از اضطراب است. اضافه کردن موادغذایی حاوی این ویتامین نظیر مرکبات، گلابی و انواع فلفل می‌تواند تاثیرات بهتری داشته باشد.

ویتامین D

کمبود ویتامین D با بدخلقی، اضطراب و افسردگی ارتباط دارد و ریسک سرطان و دیگر بیماری ‌ها را نیز افزایش می‌دهد. مشخص شده، مصرف این ویتامین در درمان اختلال خلقی فصلی (SAD) نیز موثر است. ویتامین D در مواد غذایی انواع ماهی، تخم مرغ یا مکمل‌ هایی مانند روغن کبد ماهی وجود دارد. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب نیز باعث ساخته شدن ویتامین D و تقویت روحیه می‌شود.

منیزیم

مرکز تحقیقات پزشکی دانشگاه مریلند آمریکا می‌گوید، کمبود منیزیم در بدن به کاهش تولید سروتونین منجر می‌شود. درعین حال نشان داده شده، داروهای ضد افسردگی، سطح منیزیم مغز را افزایش می‌دهد. براساس مطالعات، درمان با منیزیم به بهبود افسردگی و عوارض آن مثل اضطراب و بی‌ خوابی می‌انجامد. پودر کاکائو، دانه سویا، موز و ماهی، مواد غذایی سرشار از منیزیم هستند.