عوارض مصرف زیاد گوشت قرمز

افراد بسیاری خصوصا قشر مرفه تصور می کنند هرچه میزان مصرف گوشت قرمز در سبد غذایی آن ها بیشتر باشد، برای تامین پروتئین مورد نیاز روزانه و رشد مفیدتر است. در حالی که امروزه متخصصان علوم تغذیه نظری متفاوت دارند. متخصصان می گویند گوشت قرمز در مقایسه با گوشت سفید (گوشت ماهی و مرغ) دارای چربی اشباع شده بیشتری بوده و مصرف بیش از اندازه آن می تواند برای سلامتی خطرناک باشد.

آهن موجود در گوشت قرمز کیفیت بالایی دارد و به راحتی جذب بدن می‌شود در حالی که آهن موجود در موادغذایی گیاهی مثل غلات و سبزیجات کمتر جذب می‌شود و ۹۰ درصد آهن خورده شده هدر می‌رود. گوشت، مرغ و تخم‌مرغ از منابع غنی عنصر روی و دیگر ریزمغذی‌های لازم برای تقویت سیستم ایمنی و تأمین رشد محسوب می‌شود. توجه داشته باشید، کاهش توانایی درک مسائل، کاهش حافظه کوتاه‌مدت و افت سطح سلامت دستگاه ایمنی در مبارزه با بیماری‌ها به کمبود این ریزمغذی مربوط می‌شود. از سوی دیگر، ویتامین B۱۲ که در محصولات حیوانی یافت می‌شود، برای تشکیل سلول‌های جدید طی روند رشد (در کودکان و نوجوانان) لازم است و کمبود آن موجب کم‌خونی و تحلیل اعصاب می‌شود.

اما با این که مصرف دو تا سه وعده گوشت قرمز در هفته، برای تامین آهن مورد نیاز بدن و پروتئین روزانه مناسب بوده اما مصرف زیاد آن، یعنی بیش از دو تا سه بار در هفته، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان‌های گوارشی و پستان و نیز بیماری نقرس را افزایش می‌دهد‌(در بیماری نقرس، مقدار اسید‌ اوریک خون بالا می‌رود و رسوب کریستال‌های اسید ‌اوریک در مفاصل، به درد و تورم شدید مفاصل منجر می‌شود).

خطرات مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز

مصرف بیش از حد گوشت قرمز، شما را در معرض خطرات و بیماری‌های زیر قرار می‌دهد.

سکته مغزی:

نیتریت، نیترات و سدیم موجود در گوشت قرمز فرآوری شده عامل خطر ابتلا به سکته مغزی نیز محسوب می‌شود. مصرف روزانه گوشت قرمز خطر ابتلا به سکته مغزی ایسکمیک را تا ۱۳ درصد افزایش می‌دهد و این خطر در کسانی که هر روز گوشت قرمز فراوری شده مصرف می‌کنند، ۱۵ درصد است. تحقیقات دیگر هشدار می‌دهند افرادی که حداقل به طور روزانه ۱۰۲ گرم گوشت قرمز مصرف می ‌کنند، ۴۲ درصد بیشتر از افرادی که در طی روز کمتر از ۲۵ گرم گوشت قرمز مصرف می ‌کنند، مبتلا به بیماری‌های انسداد عروق در مغز می‌‌شوند.

دیابت:

محققان دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسیدند، افرادی که روزانه ۱۰۰ گرم گوشت قرمز مصرف می‌کنند، ۱۹ درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار می‌‌گیرند. علاوه براین، محققان مشاهده کردند که مصرف روزانه فقط ۵۰ گرم از محصولات گوشتی مثل سوسیس و کالباس احتمال ابتلا به این بیماری را تا ۵۱ درصد افزایش می‌‌دهد. جایگزین کردن منابع پروتئینی سالم‌تر بجای مصرف گوشت خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش خواهد داد.

سرطان روده بزرگ:

ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و سرطان روده بزرگ زمانی محتمل‌تر می‌شود که این گوشت‌ها به صورت فراوری شده استفاده شوند. فراورده‌هایی از قبیل بیکن، سوسیس و ... حاوی مقادیر بسیار بالای نیترات، نیتریت و سدیم هستند که به طور مستقیم با سرطان ارتباط دارند. هیچ سطح امنی برای مصرف این نوع فراورده‌ها وجود ندارد و تنها راه، عدم مصرف آنها به طور کامل است. تحقیقات ثابت کرده که خوردن ۵ وعده از این نوع گوشت‌ها در طول روز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا ۱۸ درصد افزایش می‌دهد. با این حال شما می‌توانید اثرات منفی مصرف گوشت قرمز را با عادات سالم شناخته شده کاهش دهید؛ از قبیل دریافت مقادیر زیادی میوه‌ها و سبزیجات و اضافه کردن ادویه‌جات و ترشی‌جات همراه با آنتی اکسیدان‌ها به رژیم غذایی.

بیماری‌های قلبی:

چربی‌های اشباع و کلسترول موجود در گوشت قرمز بدون شک خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. سدیم و نمک موجود در این نوع گوشت‌ها بخصوص زمانی که فراوری شده باشند، عاملی برای افزایش خطر ابتلا به پرفشاری خون محسوب می‌شوند که خود عامل خطر ابتلا به بیماری قلبی است. به علاوه مطالعات جدید نشان می‌‌دهد مصرف گوشت قرمز نتایج وخیم‌‌تری در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی دارد.

بچه‌ها نباید زیاد گوشت بخورند

بسیاری از افراد بویژه اقشار مرفه تصور می‌کنند، فرزندانشان در سنین کودکی و نوجوانی هر روز باید گوشت بخورند تا

در روند رشدشان خللی وارد نشود‌. چه‌بسا مصرف غذاهای ساده را حتی برای وعده شام کودکان نمی‌پذیرند در حالی که کودکان باید در هفته بجز گوشت قرمز از دیگر منابع پروتئینی مانند: حبوبات، میوه‌های خشک، تخم‌مرغ، ماهی و ماکیان استفاده کنند.

زیرا مصرف زیاد گوشت قرمز حتی در کودکی زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها از‌جمله سرطان روده بزرگ و قاعدگی زودرس می‌شود و می‌تواند باعث افزایش ریسک سرطان پستان در بزرگسالی شود. این تصور که کودکان باید مدام گوشت بخورند تا انرژی لازم را برای سیر مراحل رشد داشته باشند، بسیار اشتباه است و متاسفانه در اقشار پردرآمد رواج دارد.

کودکان علاوه بر گوشت قرمز می‌توانند از دیگر منابع غذایی مثل : تخم‌مرغ، میوه‌های خشک و غلات سبوس‌دار استفاده کنند.