هرگز این میوه ها را قبل از خوابیدن نخورید!

گروهی از مواد غذایی که مورد توجه متخصصان تغذیه است میوه وسبزیجات می باشد. بسیار مهم است که بدانیم چه میوه ای را در چه زمان ی بخوریم که بیشترین اثر مثبت را بر بدن ما داشته باشد یا این که ترکیب چه میوه جاتی اثربخشی یکدیگر را خنثی می کنند. برای آشنایی به این مواد مهم این مقاله را مطالعه کنید.

به گزارش الو دکتر یک کارشناس ارشد تغذیه زیاد خوردن میوه ها را در آخر شب مضر دانست و گفت: توصیه می کنیم که افراد میوه را در طول روز و در ساعت های مختلف مصرف کنند و به یکباره در آخر شب، چند میوه را با هم نخورند.

شهزاد محمدیان گفت: بخش زیادی از ویتامین ها، کالری، پتاسیم، منیزیم و املاح ها توسط خوردن میوه ها تامین می شود و با توجه به اینکه فصل گرما را در پیش داریم، درصد زیادی از آب بدن به واسطه مصرف برخی میوه هایی که آب زیاد دارند اصلاح می شود.

این کار شناس ارشد تغذیه ادامه داد: یکسری از میوه ها نیز قند خون را به تدریج افزایش می دهند، یعنی قند خونافراد با مصرف این میوه ها خیلی سریع بالا نمی رود؛ مثل پرتقال، آلو، گیلاس، تمشک، توتفرنگی، آلبالو، سیب، انجیر، خیار، که خوردن این میوه ها را برای کسانی که دیابت یا اضافه وزن دارند توصیه می کنیم.

وی خوردن برخی میوه ها را هم برای افراد مبتلا به چاقی و دیابت مضر دانست و افزود:برخی میوه ها به سرعت قند خون را بالا می برند که توصیه می کنیم بیماران مبتلا به چاقی و دیابت یا کسانی که می خواهند تناسب اندامآنها حفظ شود کمتر بخورند که این میوه ها شامل موز، هندوانه، انگور،خربزه، خرمااست که شاخص قندی بالایی دارد.

این کارشناس ارشد تغذیه درباره عوارض نخوردن میوه در طول روز گفت: نخوردن میوه سیستم ایمنی بدن را تضعیف و این موضوع باعث می شود تا بدن در مقابل برخی بیماری ها نتواند از خود واکنش به موقع انجام دهد و بدن را دچار کمبود ویتامینمی کند.

وی افزود:خوردن میوه هایی که قند خون را افزایش می دهد باعث تجمع چربی در بدن و نهایتاً فرد را دچار چاقی می کند.

به یاد داشته باشید که میوه‌ها را بعد از خوردن غذا میل نکنید، کارشناسان تغذیه بر این باورند که میوه‌ها باید زمانی خورده شوند که معده خالی است.

اگر میوه‌ها را بعد از خوردن غذا میل کنید، نقش مهمی در مسموم کردن سیستم بدنتان خواهند داشت، در این حالت بدنتان با مقدار زیادی انرژی روبرو می‌شود که این انرژی به جای مفید بودن باعث از دست دادن وزن و کاهش قدرت برای انجام دیگر فعالیت‌های زندگی می‌شود.

برای مثال درنظر بگیرید که دو تکه نان و یک تکه میوه خورده‌اید، تکه میوه آماده است که مستقیما وارد معده‌تان و سپس روده‌تان شود اما به دلیل آن دو تکه نان، از ورود سریع آن به معده جلوگیری می‌شود.

در این بین همه غذا فاسد شده، تخمیر می‌شود و به اسید تبدیل می‌شود و به محض اینکه درون معده، میوه با غذا و آنزیم‌های گوارشی تماس پیدا می‌کند، همه حجم غذا شروع به ازبین رفتن و فاسد شدن می‌کند .

پس لطفا میوه را زمانی مصرف کنید که معده تان خالی است و یا قبل از خوردن غذا باشد.

میوه هایی که هرگز نباید با هم خورده شوند!

هویج و پرتقال

ترکیب این دو ماده غذایی می تواند موجب شکل گیری سوزش سردل و رفلاکس صفراوی شود. آب هویج و پرتقال به صورت روزانه مصرف می شوند، اما باید به این نکته اشاره داشت که این کار می تواند به آسیب کلیه منجر شود. ترکیب این دو ماده غذایی گاهی اوقات می تواند کشنده باشد.

لیمو و پاپایا

ترکیب این دو ماده غذایی می تواند موجب شکل گیری سوزش سردل و رفلاکس صفراوی شود. آب هویج و پرتقال به صورت روزانه مصرف می شوند، اما باید به این نکته اشاره داشت که این کار می تواند به آسیب کلیه منجر شود. ترکیب این دو ماده غذایی گاهی اوقات می تواند کشنده باشد.

زمان مناسب خوردن میوه

خوردن میوه مثل دیگر وعده های غذایی آداب خودش را دارد که نخستین آن زمان مصرف آن است. بهترین ساعتی که برای خوردن میوه پیشنهاد می شود در ساعات میان وعده است یعنی درفاصله صبحانه تا ناهار بین فاصله ناهار تا شام و بعد از شام و قبل از ساعت خواب.

خوردن میوه به همراه صبحانه و شب ها قبل از خواب بهترین زمان مصرف میوه است که علاوه بر خواص غذایی مطلوب بر بدن، طراوت و شادابی ویژه ای به همراه می آورد.

میوه ها تنهایی خورده شوند یا دسته جمعی؟

بعضی افراد معتقدند، میوه ها باید تک تک خورده شوند تا مواد مغذی شان به صورت کامل جذب بدن شوند ولی برای بچه ها و افرادی که خیلی تمایلی به خوردن چند نوع میوه ندارند، توصیه می شود میوه های مختلف را باهم مخلوط کنند یا به قول معروف سالادی از میوه تهیه کنند، کمی مغز و آجیل به آن اضافه کرده و به عنوان چاشنی کمی آب لیمو و پودر دارچین به اضافه کنند تا ترکیبی ویژه حاصل شود. این ترکیب میوه خنک به عنوان یک عصرانه دلچسب علاوه بر این که گرسنگی عصرگاهی را بر طرف می کند، تامین کننده نیاز بدن به ویتامین ها و مواد معدنی نیز هست. درصورتی که مشکل اضافه وزن وجود نداشته باشد هم می توان با مقداری بستنی ترکیبی هیجان انگیز و مقوی برای بچه ها فراهم کرد که هم لذت خوردن بستنی را برای آن ها فراهم کند هم از مواد طبیعی میوه های تازه بهره گرفت.