تغذیه صحیح برای سلامت ناخن ها

 ناخن های سالم بهتر است روشن، صاف، نرم و انعطاف پذیر باشند. ناخن های طبیعی به علت جریان خون موجود در بستر آن ها صورتی‌ رنگ است. همچنین تغییرات موجود در ظاهر ناخن ها می تواند نشانه ای از کمبودهای تغذیه ای باشد.

سلامت ناخن ها را بررسی کنید

برای اطمینان از سلامت ناخن ها، آن ها را هر هفته بررسی کنید. هر وضعیت غیرعادی می تواند مهم باشد. همچنین شکل ناخن ها نشانه ای از وضعیت سلامتی و تغذیه ای است. ناخن های مربع ممکن است ناشی از مشکلات هورمونی باشد. سوء تغذیه عمومی می تواند باعث ایجاد تورفتگی در ناخن ها شده که خطوط بیو نامیده می شوند. کمبود ویتامین C گاهی اوقات با ایجاد لکه های قرمز- قهوه ای در ارتباط است. در موارد خفیف تر، کمبود ویتامین C می تواند باعث ایجاد ریشه و تورم در کنار ناخن ها شود. در ناخن های زرد، سرعت رشد ناخن ها کندتر از حالت طبیعی است که با بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله دیابت در ارتباط است، اما این حالت اغلب به کمبود آهن و روی مربوط می شود. کمبود روی ممکن است باعث ایجاد لکه های سفید بر روی ناخن ها شود. کمبود شدید آهن نیز می تواند موجب قاشقی شکل شدن ناخن ها شود. کمبود آهن همچنین فقدان انرژی را به دنبال دارد.

ویتامین B12

ناخن های آبی همیشه نشانه ای از کمبود اکسیژن است. در صورت موقتی بودن این شرایط، می توان آن را به پریشانی فرد نسبت داد. همچنین مزمن بودن این شرایط با مشکلات ریه و خون در ارتباط است. از نظر تغذیه ای نیز می تواند ناشی از مقدار بسیار کم آهن یا ویتامین B12 باشد. کمبود B12 به صورت های مختلفی بر روی ناخن ظاهر می شود. این کمبود می تواند به صورت کاهش لانولا (هلال سفید رنگ انتهای ناخن) باشد. ایجاد شیارهایی روی ناخن نیز از علائم کمبود ویتامین B12 است. همچنین ادامه دار شدن کمبود این ویتامین در بدن ممکن است منجر به سوزن سوزن شدن انگشتان، مشکلات تعادل، حافظه و افسردگی شود.

داروها

داورها نیز می توانند باعث ایجاد مشکلاتی در ناخن ها شوند. دریافت داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NASID) می تواند موجب ضعیف شدن ناخن ها شود. سایر داروها نیز می توانند اثراتی بر روی ناخن ها داشته باشند.

تغذیه صحیح برای سلامت ناخن ها

ناخن ها نسبت به تغذیه ضعیف بسیار حساس می باشند. عدم پیروی از هرم غذایی ممکن است باعث کمبودهای تغذیه ای شود. یک رژیم غذایی سالم به میزان متعادلی از میوه ها، سبزیجات، غلات، فرآورده های لبنی و گوشت نیاز دارد. در زمان استرس، بدن برخی از ویتامین های خاص از جمله ویتامین های گروه B را بیشتر از سایر ویتامین ها می سوزاند. بنابراین مکمل های غذایی ممکن است منابع خوبی برای دریافت این موادمغذی باشند. همچنین ناخن های سالم به مقدار فراوانی کلسیم و روی نیاز دارند.