این میوه را فقط بو کنید تا سلامت باشید

همه می‌دانند که لیمو به دلیل میزان بالای ویتامین c. که در خود دارد، برای ما سودمند است. این میوه را به همراه چای میل کرده و از آن هنگام پخت‌و‌پز و سرماخوردگی استفاده می‌کنیم؛ اما این‌ها تنها ویژگی‌های شگفت‌انگیز لیمو نیستند. ما در اینجا در مورد فواید بوی یک تکه لیمو صحبت می‌کنیم.

به آرامش می‌رسید

رایحه‌ی مرکبات از جمله لیموترش باعث آرامش سیستم عصبی می‌شود، اضطراب را کاهش می‌دهد و به رهایی از فشار‌های روانی یک روز سخت کاری کمک می‌کند. اگر به شیشه‌ی آبلیمو دسترسی ندارید، می‌توانید از یک تکه لیمو استفاده کنید.

باعث بهبود تمرکز و حواس می‌شود

استنشاق روزانه‌ی رایحه‌ی آن باعث بهبود قدرت تمرکز و حافظه‌ی فرد می‌شود. حتی حضور بوی لیمو در محل کار، منجر به کاهش اشتباهات شخص می‌شود. این نتیجه‌گیری طی آزمایشی که توسط دانشمندان ژاپنی صورت گرفته به دست آمده است.

اخلاقتان بهتر می‌شود

ثابت شده است که بوی لیمو چاره‌ی افسردگی است. به همین دلیل اگر برای کاهش افسردگی تمام روش‌ها را امتحان کرده و نتیجه نگرفته‌اید، از ما بشنوید، از این میوه غافل نشوید.

هوا عاری از میکروب می‌شود

نه تنها بوی لیمو دلپذیر است، بلکه خواص ضدباکتری هم دارد و به خوبی هوای اتاق را پاکیزه می‌کند. به منظورپاکسازی هوای اتاق تان تنها کاری که باید بکنید این است که یک لیمو ترش را قاچ کرده و آن را داخل ظرفی، در طول شب در اتاق نگه دارید. نتیجه نهایی این کار این است که صبح با ذهن پاک و حنجره صاف از خواب بیدار می‌شوید.

با فشار خون بالا خداحافظی کنید

افراد بسیاری از فشار خون بالا رنج می‌برند و لیمو می‌تواند به دادشان برسد. بوی لیمو فشار خون را کاهش می‌دهد.

از دست حشرات در امان باشید

مورچه‌ها، مگس‌ها و پشه‌ها و دیگر حشرات مزاحم بعید است در خانه‌ای که بوی لیمو بدهد بمانند و دیگر نیاز نیست که از حشره‌کش‌های شیمیایی استفاده کنید. برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر، می‌توانید شاخه‌های میخک را، به جای گلدان، در تکه‌های لیمو فرو کنید.

بهتر نفس می‌کشید

بوی لیموترش تاثیرات مثبت زیادی روی افراد مبتلا به حساسیت‌های مختلف از جمله آسم می‌گذارد. پیچیدن بوی لیموترش در فضای اتاق به تنفس بهتر افرادی که مبتلا به آسم یا حساسیت هستند، کمک می‌کند.

سایر فواید لیموترش

در قسمت زیر درباره فواید استفاده موضعی از آب و روغن لیمو ترش برایتان صحبت خواهیم کرد.

آکنه

با استفاده از انگشت یا پنبه کمی آب‌لیموی تازه روی آکنه بمالید و بگذارید شب کامل روی پوست بماند. صبح روز بعد با آب صورت خود را بشویید. اگرچه ممکن است کمی ناراحت کننده باشد و شاید احساس سوزش کنید، اما لیمو برای درمان آکنه بسیار مفید و کاربردی است.

روش دوم این است که یک سهم آب‌لیموی تازه را با یک سهم آب گلاب و یا عسل رقیق‌شده با آب مخلوط کنید و به مدت نیم ساعت روی آکنه بگذارید و سپس با آب بشویید. این عمل را ۲ بار، یک بار به هنگام صبح و یک بار عصر تکرار کنید. اگرچه این درمان‌ها طبیعی هستند، اما در صورت حاد بودن آکنه و یا داشتن زخم باز، اول با پزشک مشورت کنید.

آفت دهان

خاصیت ثابت‌شده ضدباکتریایی و ضدویروسی لیمو روند بهبود آفت را تسریع می‌کند. کافی است روزی ۳ بار آب مخلوطی از یک لیموی تازه و یک لیوان آب ولرم غرغره کنید. اگرچه در اوایل احساس سوزش خواهید کرد، اما با استفاده مکرر احساس سوزش کاهش پیدا می‌کند.

میخچه و پینه

برشی به ضخامت حدود ۵ میلی‌متر از لیموترش را روی میخچه قرار دهید و با باند ببندید.

اگزما

اگر از عفونت پوستی مانند اگزما رنج می‌برید، لیمو می‌تواند تسکین دهنده باشد. ۸ قطره روغن لیمو را با یک لیوان آب ولرم و یک قاشق غذاخوری عسل رقیق‌شده مخلوط کنید. سپس پارچه تمیز را به آن محلول آغشته کنید و روزی ۲ تا ۳ بار به مدت ۱۵ دقیقه روی قسمت مورد نظر قرار دهید. این روش نه تنها عفونت را کاهش می‌دهد، بلکه خارش را نیز از بین می‌برد. عسل نیز مانند لیمو خاصیت ضدالتهابی دارد و روند بهبود را تقویت می‌کند.

بوی نامطبوع دهان

لیمو بوی بد دهان که بر اثر مصرف برخی ادویه‌ها، کشیدن سیگار و یا کمبود بزاق ایجاد شده را رفع می‌کند. برای خوشبو کردن دهان، روزی چند بار به طور کامل با یک لیوان آب ولرم حاوی آب یک لیمو غرغره کنید. جویدن یک برش لیمو پس از هر وعده غذایی نیز می‌تواند مفید باشد.

گزیدگی

روی محل گزیدگی، ۲ قطره لیمو مخلوط شده با یک قاشق چای‌خوری عسل بمالید.

واریس

روغن لیمو خاصیت تقویت‌کننده رگ‌ها را دارد که با واریس مقابله می‌کند. ۶ قطره روغن لیمو را با ۵۰ میلی‌لیتر روغن مغز گندم، ۲ قطره روغن سرو و ۲ قطره روغن ارس مخلوط کنید و به طور روزانه از پایین پا به بالا به طرف قلب به آرامی ماساژ دهید.