همه چیز درباره فشارخون!

گروه اجتماعی- یکی از نشانه‌های اطمینان از سلامت بیماران اندازه‌گیری فشار خون است؛ فشار خون طبیعی هر انسانی باید ۸۰/ ۱۲۰ باشد یا به عبارت دیگر، فشار بزرگ یا سیستولی ۱۲۰ میلی‌مترجیوه و فشار کوچک یا دیاستولی ۸۰ میلی‌متر جیوه است.

به گزارش افکارنیوز،  البته فشار خون همه افراد دقیقا ارقام گفته‌شده نبوده و ممکن است کمی این ‌طرف یا آن‌طرف‌تر باشد. اندکی کمتر یا بیشتر بودن فشار خون همیشه به معنای بیماری نیست و جزئی از فیزیولوژی بدن فرد محسوب می‌شود، اما در علم پزشکی میزانی برای پرفشاری خون وکم‌فشاری خون تعیین کرده‌اند. پرفشاری خون امروزه یکی از بیماری‌های مزمن غیرواگیر است که خطر مرگ‌ومیر زودرس را بالا می‌برد. افزایش فشار خون باعث افزایش مقاومت در برابر جریان خون می‌شود و این مقاومت خطر ایست قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلب و بیماری‌های مزمن کلیه را بیشتر می‌کند.

چه عواملی سبب می شود تا فشار خون به سراغتان بیاید؟

یکی از نشانه‌های اطمینان از سلامت بیماران اندازه‌گیری فشار خون است؛ فشار خون طبیعی هر انسانی باید ۸۰/ ۱۲۰ باشد یا به عبارت دیگر، فشار بزرگ یا سیستولی ۱۲۰ میلی‌مترجیوه و فشار کوچک یا دیاستولی ۸۰ میلی‌متر جیوه است.

 البته فشار خون همه افراد دقیقا ارقام گفته‌شده نبوده و ممکن است کمی این ‌طرف یا آن‌طرف‌تر باشد. اندکی کمتر یا بیشتر بودن فشار خون همیشه به معنای بیماری نیست و جزئی از فیزیولوژی بدن فرد محسوب می‌شود، اما در علم پزشکی میزانی برای پرفشاری خون وکم‌فشاری خون تعیین کرده‌اند. پرفشاری خون امروزه یکی از بیماری‌های مزمن غیرواگیر است که خطر مرگ‌ومیر زودرس را بالا می‌برد. افزایش فشار خون باعث افزایش مقاومت در برابر جریان خون می‌شود و این مقاومت خطر ایست قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلب و بیماری‌های مزمن کلیه را بیشتر می‌کند.


بیشتر بخوانید:

راهکاری‌ فوق العاده برای تنظیم فشارخون

ارتباط نوسانات فشارخون و بیماری آلزایمر

 


مناسب ترین زمان برای اندازه گیری فشارخون

فشارخون معمولا صبح‌ها بالاتر و عصرها پایین‌تر است. برای اطمینان بیشتر بهتر است در هفته اول هم صبح‌ها و هم شب‌ها فشارتان را اندازه بگیرید. اما اگر فشارخون‌تان طبیعی است لزومی به انجام این کار نیست. گاهی اوقات ممکن است فرد علائم افزایش فشارخون داشته باشد اما با یک بار اندازه‌گیری نزد پزشک فشارش طبیعی باشد. در این مواقع پزشک برای اطمینان به او دستگاه هولتر مانیتورینگ وصل می‌کند تا در عرض 24 ساعت از صبح تا شب و شب تا صبح به طور مرتب فشارش اندازه‌گیری شود.

راه هایی برای کاهش فشار خون

برای این که پرفشاری خون در بیمار قطعی شود باید معاینه کامل از بیمار به عمل آورند، آزمایش خون بگیرند و بعد از قطعی‌شدن بیماری، فشار خون باید با تجویز دارو کنترل شود. اگر فشار خون بیمار ۱۱۰ /۱۸۰ میلی‌متر جیوه باشد، پرفشاری خون شدید محسوب می‌شود و وضعیت بیمار را بحرانی می‌دانند. این افراد ممکن است علامتی نداشته باشند یا با سردرد و سرگیجه به پزشک مراجعه کنند. گاهی لازم است چنین بیمارانی در بیمارستان بستری شوند.

راه‌هایی برای افزایش فشار خون

وقتی افت فشار خون عامل مشخصی دارد، باید درمان با توجه به مشکل بیمار صورت بگیرد. ولی وقتی دلیل خاصی برای آن پیدا نمی‌کنیم باید کاری کرد که فشار خون بیمار کمی افزایش یابد؛ مثلا مصرف مواد نمکی را بالا برد. بیماران لاغر و کم‌وزن هم باید به متخصص تغذیه مراجعه کنند تا با تغذیه درست افزایش وزن پیدا کنند. رژیم غذایی این افراد باید طبیعی باشد و در آن از غذاهای مفید مانند سبزیجات و میوه‌های تازه و غلات استفاده شود. بیماران باید آب بیشتری بنوشند. بهتر است مصرف آب در این بیماران حداقل یک لیتر در روز باشد. میوه‌های حاوی ویتامین ث مانند گریپ‌فروت، پرتقال، لیمو، سبزیجات سبزبرگ و روغن‌های گیاهی و دانه‌های روغنی برای این افراد مفید است. ورزش هم نباید فراموش شود.