بایدها و نبایدهای تغذیه ای در ایام امتحانات

گروه اجتماعی- بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان تصور می کنند که غذا و استراحت مانع مطالعه می شود، در صورتی که با تغذیه صحیح می توان بازده فکری را افزایش داد.

به گزارش افکارنیوز، دانش آموزان در ایام امتحانات سعی کنند سه وعده غذایی کامل بخورند و میان وعده های غذایی را هم فراموش نکنند. میان وعده صبح ساعت 10 صبح، میان وعده عصر و میان وعده شب هم قبل از خواب.

مصرف یک لیوان شیر قبل از خواب هم برای خواب آرام در شب ها خوب است، دانش آموزان در این فصل از تحصیل، غذای سنگین نخورند تا صبح با اشتها و سرحال بیدار شده و صبحانه کامل بخورند، چون صبحانه کامل به کارآیی ذهنی آنان در امتحانات خیلی کمک می کند.

وجود برخی مواد مغذی در صبحانه مثل تخم مرغ که از گرسنگی در زمان امتحان پیشگیری می کند، در انرژی داشتن موقع امتحان هم موثر است. عسل و کنجد هم به فعال شدن ذهن دانش آموزان کمک می کند تا از آموخته هایشان در امتحان بیشتر بهره ببرند.

دانش آموزان در شب های قبل از امتحان از خوردن غذای چرب و سنگین اجتناب کنند.

همچنین آنها باید از لحاظ کم خونی بررسی شوند، دختر خانم ها به خصوص باید در منابع غذایی خود غذای آهن دار مصرف کنند، مثل غلات، حبوبات و انواع گوشت و در صورت کم خونی زیاد ضمن مراجعه به پزشک قرص آهن مصرف کنند.

چای و قهوه؛ کاهش تمرکز

مواد کافئین دار مانند قهوه و چای و حتی برخی کاکائوها در کوتاه مدت سبب بیداری و تمرکز حواس می‌شوند، اما خواص آن در مدت چند دقیقه برعکس شده و باعث برهم خوردن تمرکز و حتی کاهش یادگیری و در نتیجه افزایش استرس و اضطراب در فرد می‌شود.

آب‌میوه صنعتی؛ استرس

آب‌میوه‌های صنعتی و نوشیدنی‌های شیرین به این دلیل که انرژی زیادی را یک جا تخلیه و آزاد می‌کنند، استرس‌زا هستند.

آب و لبنیات؛ تسکین‌بخش

مصرف آب و لبنیات تسکین بخش هستند و می‌توانند در کاهش استرس دانش آموزان موثر باشند.افراد بهتر است در موقع امتحان و استرس، از غذاهای سبک و غذاهایی که انرژی‌شان به مرور آزاد می‌شود، استفاده کنند. غلات و موادی حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده که بیشتر در نان سنگک و بربری یافت می‌شود و مقدار فیبر آنها بالاست، سبب کاهش استرس در افراد می‌شود.

صبحانه‌ را حذف نکنید

در ایام امتحانات نباید وعده‌های غذایی را حذف کرد، به خصوص صبحانه که در کنترل استرس نقشی اساسی دارد، زیرا در هنگام صبح، میزان ترشح کورتیزول به بیشترین حد خود می رسد و صبحانه سبب کنترل استرس می‌شود.

چرب و شور ممنوع!

دانش‌آموزان از خوردن غذاهای چرب و شور در این ایام خودداری کنند، زیرا غذاهای چرب و شور دیرتر هضم می‌شوند و در شرایط استرس‌زا مانند ایام امتحانات، با ایجاد اختلال در کارکرد دستگاه گوارش سبب مسمومیت و حالت تهوع در فرد می‌شود.

ضمنا والدین باید سعی کنند ساندویچ‌های خانگی و سالم را به همراه آب‌میوه‌های طبیعی برای دانش آموزان تهیه کنند.»

گردو، پسته و فندق

یک متخصص تغذیه مغزهای گیاهی یا آجیل را منابع خوبی برای دریافت انرژی و کاهش استرس عنوان کرد و گفت: «مغزهای گیاهی منابع خوبی از فیبر و اسیدهای چرب ضروری، از جمله امگا 6 و 3 و بسیاری املاح دیگر هستند و چربی آنها بی‌ضرر محسوب می‌شود و حتی در صورت مصرف معقول (یک مُشت در روز)، باعث از بین رفتن و کاهش چربی‌های مضر بدن نیز می‌شوند.»

او با اشاره به دانش آموزانی که در ایام امتحانات پُرخوری می کنند و اشتهایی مضاعف پیدا می‌کنند، گفت: «استرس بحثی روحی و روانی است که افراد در قبال آن دو نوع واکنش تهاجمی یا افسردگی نشان می‌دهند و در حالت تهاجمی افراد برای آرام کردن خود، به کارهای زیادی از جمله خوردن زیاد غذا روی می‌آورند.»

توصیه می شود در رژیم روزانه خود در ایام امتحانات حتما مواد غذایی زیر گنجانده می شود:

آب: کم آبی بدن باعث عدم تمرکز و کاهش کیفیت عملکرد مغز می شود.

سبزیجات: بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت، سبزیجات هم مثل میوه‌ها ایفا کننده‌ ی نقش مهمی برای بهبود عملکرد مغز هستند. تمرکز کردن رو ساده و تا حد زیادی سلامت شما رو در اینروزها تضمین می‌کنند. همچنین خوردن سبزیجات به دلیل فیبر بالا باعث میشود مغز سرتونین بیشتری تولید کند که این هورمون سبب آرامش و کاهش استرس شما می شود.

میوه: سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین هایی هست که با استقامت بخشیدن به مغز عملکردش رو بهبود میدهئ و از خستگی شما جلوگیری می‌کند.

غلات: موادی مثل گندم یا مشتقاتش (نان ، ماکارانی، پاستا) و برنج مغز رو تقویت و برای بهبود عملکرد اون روتحریک می‌کنند.

ماهی: منابع عالی اسیدهای چرب امگا ۳ که بدن به شدت به آنها نیاز دارند. ماهی، نقش به سزایی در رشد مغز و عملکرد صحیح اون ایفا می‌کند.

مواد غذایی حاوی آهن: عواقب جبران ناپذیر کمبود آهن همچون حافظه‌ی ضعیف در اینروزها بسیار مشهود است. همان‌طور که گفتیم اکسیژن نیز مانند گلوکز ماده‌ی مورد علاقه‌ی مغزه که همراه با همتای خودش یعنی آهن در خون منتقل می‌شود. پس در ایام دشوار امتحانات این مواد بسیار ضروری اند. عدس، گوشت قرمز، جگر، اسفناج و گل کلم از جمله مواد حاوی آهن هستند.